رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: بمناسبت گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی محوطه پیرامونی گوردخمه فخریگاه از وجود زباله‌ها پاکسازی شده است.

ناصر صدفی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: در انجام این کار تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد مهاباد نیز همکاری داشتند و پاکسازی تعدادی دیگر از بنا‌های تاریخی این شهرستان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در کنار حفظ و نگهداری بنا‌های تاریخی و اماکن گردشگری باید به اینکه نکته نیز توجه داشت که باید از ریختن هرگونه زباله در این مکان‌ها جلوگیری کرد چرا که انباشت زباله، منظره نازیبایی را در این اماکن ایجاد می‌کند.

گوردخمه فقریکا، فخریگا یا فقره‌قا از مکان‌های تاریخی مهاباد محسوب می‌شود که از بخش جنوبی بر دشت وسیعی مشرف است؛ منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی که با دو اثر تاریخی برد کنته و دریاس، مثلثی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا (فخریگاه) را به فرورتیش، پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند.

این گوردخمه یا به زبان کردی و بومی «فقره‌قا» با ارتفاع ۱،۳۳۱ متر از سطح دریا در دل صخره کنده شده است، این دخمه از لحاظ استراتژیکی و مذهبی در میان کوه ساخته شده و نام آن به‌معنای جایگاه شکوه و فره است.

همچنین از آنجا که این دخمه در نزدیکی روستای اگریقاش به‌معنای آتش همیشه فروزان قرار دارد، احتمال می‌رود که زمان ساخت یکی از آتشکده‌های بزرگ بوده است.

این مکان تاریخی در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.