مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آخرین وضعیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تشریح کرد.

مسئله جمعیت و نیروی انسانی، به عنوان مهم‌ترین رکن هر برنامه‌ریزی توسعه‌ای در کشور‌ها شناخته می‌شود که بر این اساس، کشور‌های مختلف با ارائه مشوق‌های متعدد، سعی دارند خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنند تا در دام پیری جمعیت گرفتار نشوند، زیرا پیری جمعیت علاوه بر خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد مشکل برای سیستم تامین اجتماعی کشورها، کاهش قدرت دفاعی و اقتصادی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت و در یک کلام، باعث ضعیف شدن ملت‌ها خواهد شد.

تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه سال ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس، امید‌ها به بهبود وضعیت شاخص‌های جمعیتی کشور را افزایش داد.

این قانون که قرار شد به مدت ۷ سال به صورت آزمایشی اجرا شود، ۷۳ ماده و تبصره قانونی دارد که از جمله مهمترین مسائل آن می‌توان به تسهیلات ویژه خانواده‌های دارای فرزند، دانشجویان متأهل، اهدای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران و اعطای زمین و واحد مسکونی و تسهیلات بانکی اشاره کرد.

ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرده:
دولت مکلف است در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر به شرح ذیل اقدام کند:
الف - در خصوص مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری صددردرصد (۱۰۰%) حق بیمه توسط دولت پرداخت شود.
ب - با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده شود.

دولت برای اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۶ فروردین ماه امسال آیین نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیر شاغل خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری را ابلاغ کرد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیت الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفتگو کردیم.

برقراری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مسئولیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است که این ماده اشاره دارد، افراد می‌توانند به ازای تولد فرزند چهارم و پنجم هر کدام دو سال به عنوان سنوات بیمه‌ای به بیمه‌گذار اضافه شود که این موضوع در صورتی است تولد فرزندان در حین بیمه پردازی باشد.

وی افزود: مکاتباتی در حال انجام است که بودجه لازم از دولت دریافت شود تا افرادی که مشمول این قانون هستند تحت پوشش صندوق قرار بگیرند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص زمان اجرایی شدن ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت گفت: اولین اقدام تدوین آیین نامه اجرایی بود که این کار با دقت انجام شده که دقیقا مشمول کدام مناطق می‌شود و در مرحله بعد آمار دقیق مشمولین این ماده از قانون جوانی جمعیت است که مکاتبات با سازمان ثبت احوال انجام شده و آمار مورد نیاز دریافت کردیم.

وی گفت: اکنون مقدمات کار فراهم شده است و به محض تخصیص بودجه مورد نیاز و تکفیک آمار، ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عملیاتی خواهد شد.

در روزهای گذشته رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفته بود:علی‌رغم گذشت یک‌سال و نیم از تصویب قانون جوانی جمعیت، برخی آیین‌نامه‌ها در راستای اجرای قانون هنوز مصوب نشده است و در برخی موارد نیز آیین‌نامه‌ها مصوب شده اما بودجه تخصیص یافته برای اجرا شدن آن ماده قانونی، ناقص بوده یا در اختیار قرار داده نشده و همین امر منجر به این شده که امروز شاهد اجرای تنها ۳۰ درصد قانون باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید! همه چیز درست می شود.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۳:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
طرز تهیه نیروی کار برای کانادا فعلا همانهایی که هست رو آب و نون بدید به سرو سامان برسانید بعد تپه های دیگه رو فتح کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
شما اول تکلیف بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی مشخص کنین و کارگران بیمه کنین بعد بگین مادران رو هم بیمه میکنیم
وقتی کارگر بیمه و حق بازنشستگی برای آینده اش نداره با چه امیدی بچه دار بشه با اینکه تامین اجتماعی زمان درخواست پروانه ساختمان داره پول بیمه کارگران نیز میگیره ولی باز الان چند ساله هیچ کارگر جدیدی بیمه نکرده و هیچ سهمیه ای در نظر نگرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
ناف جوانی جمعیت به اوضاع اقتصادی ومعیشتی گره خورده است لطفا این مطلب را بفهمید و روضه بیخودی نحوانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
مجلس به جای تشویق دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها که هنوز قشر جوان و فعال هستند برای ازدواج و مسکن خودرو و شغل ،،آنها را تنبیه کرده و به دهه هشتادی ها خدمات مبدهد آخر آدم عاقل شما ان فرصت که دارد از دست میرود را و هنوز میشود از آنها در جمعیت جوانی استفاده کرد را رها کردید ؟؟؟؟ دهه هشتاد و نود که فعلا در دسترس هستند و زمان برای انها وجود دارد برای برنامه ریزی مثل اینکه در پیوند قلب ،،فرد جوان که نیاز فوری به عمل پیوند قلب را دارد را رها کنیم و بگوئیم ولش کن کار از کار گدشته و قلب اهدایی به جوان دیگر که قلبش تا دو سال دیگر هم امید دارد پیوند بزنیم و استدلال این باشد اولی دیگه تاثیر ندارد دهه هشتادی چون کم هستند شغل و کار ،منزل و مسکن برای آنها در آینده هست دهه شصت و هفتاد دریابید ،برای آنها برنامه ریزی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
آقا به روستا نشبنان واقعی خدمات روستایی بدید به دو جانشین های شهری روستایی خدمات مشخص کنید
ثروت بیش از اندازه کشاورزان باعث ایجاد رونق بیش از اندازه قیمت خانه در شهرها شده
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
با سلام،الان بنده تو دور اطرافیانم حداقل ۵۰ نفر داریم ک مجرد هستن چه مرد و چه دختر،دهه شصتی ها که نگو آمارش خیلی بیشتره، متاسفانه شغل نیست و گرانی هم ک بیداد میکنه،ازاون ور سربازی اجباری کمر جوان ها رو شکسته،نزدیک ۵ میلیون جوان غایب و فراری داریم که نه میتونن استخدام بشن نه پروانه کار بگیرن و باقی تحریم های اجتماعی..خودم ده تا کارگر داشتم که بخاطر گرونی بیمه عذر ۵ تا روخواستم..اون وقت شما فقط روکاغذ فقط مسئله مینوسید وراکد میمونه،الان خانواده ها تو سیرکردن شکم ی بچه مونده،چطوربا این وضع اقتصادبیادچهارتا فرزند رو اداره کنه؟خودم سه تا فرزنددارم دو تا محصل و یه سه ساله،واقعا سخته تو این شرایط
Netherlands
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
چرا قانون اشتغالی جمعیت نمیاد بعد بچه؟ جوونهای دهه شصتی هنوز بیکارن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۰۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
یاد شعر سهیلی افتادم که میگه=مرد بقال پرسید چند من خربزه میخواهی؟من از او پرسیدم دل خوش سیری چند؟جای این کارها امید به آینده و کار ثابت و شادی و نشاط واسه جوان ایجاد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
سلام د رابطه با مشکلات روستایی هم اعم،از جاده و آب پایدار و تصفیه شده رسیدگی شود .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
یک ساله نه رنگ گوشت نه رنگ ماهی نه رنگ مرغ رو دیدم دیگه گیاه خوارشدم خدا خودت رحم کنه مگه چه گناهی کردیم تواین کشوربه دنیااومدم و زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
عوض عوضش سالمی البته مگه میشه نذری هم دم درتان نباوردند ؟؟؟ همسایه ها
ما هم بکساله ماهی نخوردیم
ولی اعراق چرا گوشت و مرغ که گهگاهی خودریم ،اعراق میشه دروغ
Iran (Islamic Republic of)
مریم ر
۱۸:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
ای وای نذری دم در نیاوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
لطفا از بیت المال که متعلق به همه است برای این طرح خرج نکنید،چون اکثرا نظری مخالف دارند،دستکاریهای نابجا در اقتصاد وجمعیت و سیاست اوضاع را بدتر میکند،به فکر کیفیت زندگی مردم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
اجرای قانون هوای پاک، کاهش ترافیک در کلانشهرها و توزیع متناسب جمعیت در کشور به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
ماده وقانون؟ هزینه ای سونوگرافی و زایمان رو چرا مجانی نمی کنید چراکه هزینه موادغذایی بسیارسرسام آور است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
واقعا از اوضاع کشور و اکثریت مردم خبر ندارید و یا خود را به بیخبری زدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
الان هم زیاد هستیم وتا چند سال آینده به بالای صد میلیون میرسیم،تعداد فرزند باید دارای محدودیت باشد و زیاد بودنش تجاوز به حقوق دیگران است،باید کیفیت را درست کنیم به جای اینکه تعداد افراد محروم که مجبور باشند برده وگوش به فرمان باشند را زیاد کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
اگه میخواید واقعا جوانی جمعیت بوجود بیاد برای جوانان دهه شصتی کار ایجادکنید اونها رو در اولویت قرارداد تا ازدواج کنند و گرنه چطور جمعیت دهه شصتیها مگه کمن که مجردند؟! متاسفانه اگ توی زمون خودشون سرکارمیرفتن تا حالا ازدواج کرده بودند دیگه دارن ازین بچه آوردن رد میکنند درک کنید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی ربطی به جوانی جمعیت ندارد چون حق بیمه پرداختی هر شخص باید پس انداز شود و معادلش به نرخ روز در زمان بازنشستگی برگردانده شود،جمعیت ایران طی صد سال ده برابر شده وبهتر است به فکر کیفیت باشیم تا کمیت همراه با سختی وعقب افتادگی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
جمعیت رو ولش کنید،الان باید یه فکری برای پیرمرد پیرزن های 10 تا 15سال آینده بکنید که الان مجردند،این داستان گریبان دولت رو خواه ناخواه میگیره،ببینید امروز چه روزیه دارم میگم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
همین ها که هستند دارن نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
داره خاک میخوره تا نوبتش بشه دلت خوشه
آخرین اخبار