عليرضا عبدی در جلسه فراخوان همایش بررسی رهیافت های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید گفت: توسعه گفتمانی، تبیین مناسب و ایده پردازیها در زمینه رویداد رهیافتهای نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید باید در نظر گرفته شود.
او با بیان اینکه آموزش و پرورش تغییرات گستردهای را در حال تجربه کردن است، افزود: این تغییرات رویکردهای جدیدی را مطالبه میکند که رویداد رهیافتهای نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید زمینه ساز بهره مندی از نظر صاحب نظران و اندیشمندان برای ارائه روشهای نوین سوادآموزی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در سال ۱۳۵۸ با جمعیت حدود ۳۶ میلیونی کشور در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۷ درصد باسواد داشتیم؛ اما امروز وضعیت سوادآموزی در کشور ما وضعیت قابل قبولی است و از ۴۷ به ۹۷ و یک دهم درصد رسیده و البته جمعیت کشور هم ۲ برابر شده است.
او گفت: نهضت سوادآموزی در این سالها در کنار فعالیتهای خود یک میلیون نفر از اتباع خارجی را هم باسواد و جریان آموزشی و تربیتی را دنبال کرده است.
عبدی گفت: یکی از متعالیترین فکرها و نوآوریها را در نگاه و اندیشه حضرت امام (ره) میبینیم که میفرمایند: ما هدفمان از سوادآموزی رسیدن به استقلال فرهنگی است و همیشه در کلامشان نخست نوشتن را میآوردند و بعد خواندن، تعریفی که برای سواد در گذشته شده بود و با توجه به مسائل مبتلا به آن زمان بود و فرد سوادآموز میتوانست به طور نسبی نیازهای خواندن و نوشتن خود را مرتفع کند.
او بیان کرد: اما هم اکنون در تعریف چهارم سواد هستیم، این به روز آوری تعاریف سواد بر مبنای اقتضائات جامعه و دنیا است و بعد از سواد خواندن و نوشتن، به آموختن رایانه رسیدیم و بعد ۱۲ سواد ارائه شده از سوی سازمان یونسکو و در نهایت اینکه کسی باسواد است که بتواند تغییراتی در خود و زندگی اش ایجاد کند و فرد مقابل را هم تغییر دهد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان داشت: اگر تحول علمی را نپذیریم، بسیاری از مشکلاتی که در حوزه سواد آموزی داریم ادامه مییابد وما دوره کرونا را تجربه کردیم و با انواع روشها ارتباط ما با دانش آموزان قطع نشد؛ اما کم سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ما ایجاد کرد.
او با تاکید بر رعایت رژیم مصرف رسانهای و شخصی سازی گوگل برای خانوادهها و دانش آموزان افزود: ما امروز با شکاف نسلی مواجه هستیم؛ چون دنیا در حال تغییر است و امروز تغییرات بزرگی را در روشهای آموزشی تجربه میکنیم و در آموزش همگانی یک برهمکنش فکری باید رخ دهد و باید سواد خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و از طرف مقابل سواد دیگری را بیاموزیم که این موضوع یک جریان جدید آموزشی است.
عبدی با اشاره به اینکه هر چند تعریف سواد تغییر کرده است؛ اما باید همچنان مشکل بیسوادی پایه را هم حل کنیم، گفت: ضرورت دارد در حوزه سوادآموزی گامهای بزرگ تری برداریم وشروع یک حرکت اجتماعی نیاز به گفتمان، بهره مندی از نظر صاحب نظران و... دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.
او تصریح کرد: به دنبال بروزرسانی سواد، در کشور و تعریف سوادهای نوین هستیم و امیدواریم با برگزاری همایش بین المللی، اولین کشور غرب آسیا در این حوزه باشیم.
او با اشاره به اینکه طی ماههای آینده همایش بین المللی، در کشور برگزار میشود، از اعلام آمادگی ۵۵ کشور، برای حضور در این همایش خبر داد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور همچنین از ارسال ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: در این همایش هم به دنبال باز تعریف سواد و هم روشهای جدید سوادآموزی هستیم.
او تصریح کرد: اگر سواد را خواندن و نوشتن بدانیم، ۹۷ یک دهم درصد سواد را فرا گرفته و حدود ۳ درصد بیسواد داریم و در این رهیافتهای نوین، علاوه بر ریشه کنی بیسوادی به دنبال تعریف سوادهای جدید و نوین هم هستیم.
محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در جلسه تبیین فراخوان بین المللی رهیافتهای نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید، گفت: بر اساس ظرفیتهای موجود در ایران و جهان، دیگر نمیتوان خواندن و نوشتن معمولی را سواد دانست.
او با اشاره به اینکه تلاشهای گسترده پس از انقلاب، برای با سواد کردن مردم صورت گرفته است، افزود: با توجه به اهمیت امر تعلیم و تربیت، امروزه نیازمند سوادهای جدید شیوههای نوین سوادآموزی هستیم و ظرفیتهای جدیدی نیز در این حوزه شکل گرفته است.
جلسه تبیین اولین رویداد بین المللی رهیافتهای نوین سوادآموزی در زیست بوم جدیددبا حضور علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، عابدین بازگیر معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی، محمد مهدی فداکار استاندار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی، رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، جمعی از فرهنگیان، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، اندیشمندان و صاحب نظران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.