ارمنستان در صورت واگذاری قره باغ به جمهوری آذربایجان به مناقشه منطقه قفقاز جنوبی پایان می‌دهد، اما تنش‌های داخلی در این کشور شدت می‌گیرد.

درگیری‌ها بر سر قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد مرحله جدیدی برای رسیدن به صلح شده است، اما صلحی که بر اساس آن ارمنستان، قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند آن هم پس از بیش از سه دهه جنگ که بسیار عجیب است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده است منطقه قره باغ کوهستانی بخشی از سرزمینی است که ایروان آماده است آن را در صورت تحقق شرطی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد. دولت‌های باکو و استپاناکرت پایتخت منطقه مورد مناقشه قره باغ باید درباره حقوق و امنیت ارامنه در قره باغ کوهستانی بحث کنند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال انجام مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافقنامه صلح هستند.

این اظهارات پاشینیان موج مخالفت گسترده‌ای را در ارمنستان به راه انداخت.

آرام یکم رهبر ارامنه جهان در این خصوص گفت: رویکرد دولت ارمنستان حاکمیت و حتی موجودیت آرتساخ (قره باغ) را تهدید می‌کند.

آرام اول

وی اظهار کرد: امروز رویکرد‌هایی را که از سوی ارمنستان و به ویژه از سوی مقامات ارمنستان می‌شنویم، که ما نمی‌توانیم در برابر آن‌ها سکوت کنیم. ما تمایل و تعهد مقامات ارمنستان به پذیرش تمامیت ارضی آذربایجان را می‌شنویم، آیا آن‌ها به پیامد‌های خطرناک این رویکرد فکر کردند؟

رهبر ارامنه جهان بیان کرد: آرتساخ رها شده است، ارمنستان از آرتساخ و جمهوری آذربایجان می‌خواهد با یکدیگر مذاکره کنند. چنین رویکرد منفعلانه و بی تفاوتی از سوی دولت ارمنستان، حاکمیت و حتی موجودیت آرتساخ را تهدید می‌کند. ما همچنین از ارمنستان می‌شنویم که لازم است بین منافع ملی و منافع دولتی تمایز و تفکیک روشنی ایجاد شود، پدیده‌ای که دوباره برای مردم ما غیرقابل قبول است.

سرژ سرکیسیان سومین رئیس جمهور ارمنستان، به بیانیه مجلس ملی جمهوری آرتساخ که از روسای جمهور سابق ارمنستان و آرتساخ خواسته بود اظهارات نیکول پاشینیان در مورد به رسمیت شناختن آرتساخ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان را محکوم کنند، پاسخ داد.

سرژ سرکیسیان

وی نوشت: درخواست پاسخ از من به بیانیه مستقیم و صریح برای به رسمیت شناختن آرتساخ به عنوان بخشی از آذربایجان، توسط تسلیم کننده‌ای که مسند نخست وزیری جمهوری ارمنستان را اشغال کرده است، اگر نگوییم توهین‌آمیز، به سادگی غیرقابل درک است. من به طور مداوم، از جمله در پنج سال گذشته، در همه موارد ممکن اعلام کرده ام که آرتساخ بخشی از جمهوری آذربایجان نخواهد بود. اینجانب و نیروی سیاسی تحت رهبری‌ام یعنی حزب جمهوری خواه ارمنستان در تمامی اطلاعیه ها، سخنرانی‌ها و پیام‌های خود همواره بر رویکرد‌های اصولی خود در قبال مسئله آرتساخ تاکید و نقطه به نقطه مواضع خود را در مورد آن موضوع حیاتی برای ما، و همچنین اقدامات ویرانگر حاکمان ارمنستان اعلام کرده ایم. آن‌ها به هیچ عنوان قابل تغییر نیستند. ما در باره آن‌ها گفته‌ایم، مبارزه کردهایم و به مبارزه ادامه می‌دهیم، هر چقدر هم که به ما تهمت زده شده و به هشدار‌های ما توجهی نشده باشد. اگر اکنون برخی از مردم ناگهان «از چیز‌های غیرمنتظره غافلگیر شده اند» و از من اظهار نظر جدیدی می‌خواهند، حداقل گیج کننده است. من در کنار برادران و خواهرانم در آرتساخ بوده و هستم، و به سوگند یاد شده در مقابل مزار همرزمانم که کار مشترک را ناتمام نگذارم، وفادار هستم. برادران و خواهران عزیز، جدای از حرف، امروز بیش از هر زمان دیگری گام ها، اقدام‌ها و وحدت مهم است، فارغ از انواع اختلافات و جاه طلبی‌ها که در مقابل بلایی که بر سر مردم ما آویزان است، چیزی نیست. مسئله آرتساخ و همچنین وظیفه دولت سازی ارمنستان را رسالت زندگی خود می‌دانم.

روبرت کوچاریان دومین رئیس جمهور ارمنستان هم در صفحه فیس بوک خود به بیانیه مجلس ملی جمهوری آرتساخ به شرح ذیل پاسخ داد:

روبرت کوچاريان

به اکثریت پارلمانی مجلس ملی آرتساخ:

درخواست شما از من برای واکنش در خصوص اظهارات نیکول پاشینیان را نامناسب و توهین آمیز می‌دانم. شما تازه فهمیده اید که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ آیا شما آنقدر ساده لوح هستید؟

در دو سال گذشته ندیدن این که، واگذاری آشکار آرتساخ در حال انجام است، امکان پذیر نبود. ما علنا و در همه مناسبت‌ها در مورد آن صحبت کردیم. مجلس ملی آرتساخ با اکثریت خود (به جز ۴ نماینده) و رهبران آن‌ها به هیچ وجه به هشدار‌های ما پاسخ ندادند. شما در جریان انتخابات ۲۰۲۱ از مقامات ارمنستان حمایت کردید. شما اعتراضات گسترده‌ای که در ماه آوریل- مه سال گذشته در ایروان رخ داد را «متوجه نشدید». با اطاعت خود و تمایل خود به جلب رضایت مقامات ارمنستان، اجازه دادید که سرنوشت آرتساخ بدون مشارکت شما تعیین شود. پس جرات نکنید مسئولیت را از سر بیمار به سر سالم منتقل کنید؛ و قطعا این شما نیستید که سطح وطن پرستی من را قضاوت کنید. رویکرد‌های من تغییر نکرده است. ما باید برای میهن مبارزه کنیم، نه اینکه تظاهر به مبارزه کنیم.

ژانا واردانیان کارشناس مرکز تحقیقاتی - تحلیلی اوربلی وابسته به مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دفتر نخست وزیری ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بحث واگذاری آرتساخ یا همان قره باغ به جمهوری آذربایجان گفت: برای مردم آرتساخ و ارمنستان غیرقابل قبول است که آرتساخ بخشی از جمهوری آذربایجان شود.

ژانا واردانیان

وی اظهار کرد: در واقع آرتساخ مطابق با قوانین اتحاد جماهیر شوروی استقلال خودش اعلام کرده است و هیچ ربطی به تمامیت ارضی کشور جمهوری آذربایجان ندارد.

کارشناس مرکز تحقیقاتی - تحلیلی اوربلی بیان کرد: اگر حاکمیت باکو بر سر آرتساخ اعمال شود باکو دست به نسل کشی ارامنه خواهد زد، چون جمهوری آذربایجان خواهان آرتساخ بدون ارامنه است و سیاستی که امروز با بستن کریدور لاچین انجام می‌دهد حاکی از این امر است. مردم ارامنه تاریخ را بلدند و می‌دانند که باکو برایشان هیچ امنیتی تضمین نخواهد کرد. تنها ضمانت امنیتی شناسایی حق تعیین سرنوشت مردم آرتساخ است.

واردانیان تصریح کرد: فضای سیاسی ارمنستان متشنج است. همه محافل سیاسی ارمنستان از جمله دو رئیس جمهور پیشین مخالف سیاست کنونی دولت ارمنستان هستند. کلیسای ارمنی هم مخالفتش بیان کرده و جاثلیق کلیسای ارمنی از پاشینیان خواسته تا استعفا کند. احتمال تظاهرات گسترده نیز وجود دارد.

وی گفت: دولت پاشینیان اعلام کرده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد ارمنستان، آرتساخ را بخشی از جمهوری آذربایجان بشناسد. شاید دولت ارمنستان به نوبه خودش انتظار دارد که اگر این کار را انجام بدهد می‌تواند تمامیت ارضی ارمنستان را حفظ کند و به مسئله «کریدور» از خاک ارمنستان پایان بدهد.

کارشناس مرکز تحقیقاتی - تحلیلی اوربلی اظهار کرد: اگر آرتساخ به جمهوری آذربایجان تسلیم شود، آرتساخ خالی از ارامنه خواهد شد. با تصرف آرتساخ، باکو متوقف نخواهد شد، چون هدف نهایی‌اش آرتساخ نیست. آذربایجان دست به تصرف سیونیک و دیگر مناطق ارمنستان خواهد زد.

واردانیان بیان کرد: امروز در جمهوری آذربایجان تز جعلی «آذربایجان غربی» را تبلیغ می‌کنند که منظورشان همان ارمنستان است. یعنی دارند تبلیغ می‌کنند که باید ارمنستان را هم اشغال کنند که این امر یعنی سیاست توسعه طلبی باکو و آنکارا پایان نخواهد یافت. این دو کشور تلاش خواهند کرد که ارمنستان را هر چه بیشتر تضعیف کنند.

وی درباره نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تنش‌های موجود بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: اسرائیل شریک مهم جمهوری آذربایجان است و در هر اقدامی که باکو انجام می‌دهد از آن حمایت می‌کند. خواسته اسرائیل تضعیف جایگاه ایران در منطقه است و در این راستا به دنبال این است که از طریق باکو اقداماتی علیه ایران انجام بدهد. فروش سلاح به باکو همچنان باعث تشدید تنش در منطقه قفقاز جنوبی می‌شود.

کارشناس مرکز تحقیقاتی – تحلیلی اوربلی درباره حمایت‌های ایران از ارمنستان اظهار کرد: در موضوع کریدور‌های جعلی، ایران و ارمنستان دیدگاه مشترکی دارند و ایران بار‌ها رویکرد خود را بیان کرده است و ارمنستان از آن تقدیر کرده است.

وی اضافه کرد: ایران همیشه تلاش کرده است که در منطقه صلح برقرار شود و در این راستا باید یادآوری کنم که به گفته معاون وزیر خارجه ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ اقدامات ایران از گسترش حمله باکو به ارمنستان جلوگیری کرده است. ایران همچنان می‌تواند کمک کند که توازن قوا در منطقه برپا شود. جز این جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مشارکت فعالی در احداث بزرگراه شمال-جنوب در ارمنستان داشته باشد.

ارمنستان به دلیل درگیری‌های قومی و همچنین نسل کشی ارامنه به دست ترکان عثمانی هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی با ترکیه ندارد و با توجه به مشکلات ارضی که با جمهوری آذربایجان دارد از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی با این کشور در شرایط جنگی به سر می‌برد لذا ارمنستان همواره از ایران برای حل مشکلات و معضلات منطقه قفقاز جنوبی بهره برده است، اما این بار شرایط فرق می‌کند چرا که ایران همواره بر تغییر نکردن مرزهایش تاکید کرده، اما استقلال آرتساخ را به رسمیت نشناخته است. امری که می‌تواند روند واگذاری قره باغ به جمهوری آذربایجان را تسریع کند.

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در مهر ۱۳۹۹ گفت: ما به تمامیت ارضی همه کشور‌ها احترام می‌گذاریم و این یکی از اصول منشور ملل متحد است و ما هم به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل به این اصل اصرار داریم، به ویژه آن‌که این دو کشور درگیر از همسایگان شمالی ما هستند. در این مورد خاک کشوری به دست کشور دیگری اشغال شده است. بخش‌هایی در جنوب جمهوری آذربایجان، حدود ۷ شهر، توسط ارمنستان اشغال شده است. در این مورد ۴ قطعنامه در سازمان ملل تصویب شده است که همه این‌ها ملزم می‌کند ارامنه‌ای که این بخش‌ها از خاک آذربایجان را اشغال کرده‌اند آنجا را ترک کنند و به مرز‌های بین‌المللی برگردند. همه ما که عضو سازمان ملل هستیم باید به این اصول گردن بنهیم. پس ما می‌خواهیم که ارمنستان این بخش‌های اشغال شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند. بیش از یک میلیون آذری در پی اشغال این مناطق آواره شده‌اند و باید به زودی به خاک خود برگردند؛ همان‌طور که ما با اشغال خاک فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مخالفیم، این‌جا نیز همان موضع را داریم.

علی اکبر ولایتی

وی ادامه داد: مسئله بعدی آن است که راه‌حل این کار به هیچ وجه نظامی نیست، بلکه باید از طریق سیاسی حل شود؛ لذا ما بر هر اقدام نظامی از طرف هر که باشد مخالفیم؛ چرا که بازنده این جنگ مردم هستند.

ولایتی اظهار کرد: ما کاملاً نگران سرنوشت آذربایجان هستیم و معتقدیم تمامیت ارضی آن باید حفظ شود و مناطق اشغالی‌اش تخلیه شود. با ارمنستان نیز همسایه هستیم و تاریخ طولانی مشترک در همسایگی داریم و نمی‌خواهیم نه ارمنی‌ها تلفات بدهند و نه آذری‌ها؛ چه مسلمان چه مسیحی باید در امنیت کامل باشند. باید حقوق تضییع شده جمهوری آذربایجان تأمین شود و مناطق اشغالی‌اش به آن بازگردد و خونریزی پایان یابد. جمهوری اسلامی نیز از هیچ کمکی برای میانجی‌گری و صلح بین این دو کشور همسایه دریغ نخواهد کرد.

گزارش: محمد امیرحسینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۲
آذربایجان وسعتش همون ۸۶ هزارکیلومتر.اضافه نشده پس جایی رواشغال نکرده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
پ1_سلام دوستان بنظر من در شرایط فعلی بهترین کار هم برای ایران و ارمنستان الحاق ارمنستان از طریق برگزاری همه پرسی به سرزمین مادری ایران می باشد. آنها می توانند در قالب یک جمهوری خود مختار دولت و مجلس محلی خودشان را داشته باشند البته با رعایت برخی نکات فرهنگی مانند حداقل پوشش مناسب که البته فضای بازی که از این نظر ناخواسته در جامعه ما پیش آمده کار این الحاق را از این نظر آسان تر می سازد.با این الحاق مردم ارمنستان برای همیشه از زورگویی های دیگران بویژه جمهوری باکو و ترکیه رهایی می یابند. از طرف مسئولان ایرانی باید هرچه سریعتر با فعالیتهای رسانه ای مناسب تمایل مردم ارمنستان را برای این الحاق فراهم کنند. حقیقت اینست که مردم ارمنستان خیلی مردم ایران را دوست دارند. با برنامه ریزی مناسب بهترین فرصت برای اینکار در همین برهه می باشد.امیدوارم مسئولین ما باز هم مثل گذشته فرصت سوزی نکنند.با اینکار شیطنتهای الهام علی اف و اردوغان هم به زباله دان تاریخ می پیوندد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
قره باغ سرزمین ازلی ابدی آذربایجان بوده و خواهد بود قره باغ کوهستانی سرزمین جدای ناپذیر آذربایجان تاریخی است
Ireland
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
قره باغ مال ارمنستانه ولی خیلی بدجاست به نظر من آذربایجان اگه قره باغ رو میخواد باید مشابه مساحت قره باغ رو از یه جای دیگه از خاک خودش بده به ارمنستان و قره باغ رو بگیره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۲ تير ۱۴۰۲
ایا توجه کردید که رژیم اشغالی گروه و دم و دستگاهی سایبری خود را به باکو منتقل کرده !!!!از کامنتها راحت میشه فهمید ،
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
ارمنستان و باکو باید قره باغ را با نخجوان طاق بزنند یا اینکه هر دو دست از این دو خاک بکشند و استقلال داشته باشند و یا همه یکجا بیان تو بغل خاک مادری
Ireland
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
اینو از همونایی بپرسین که مجوز آوردن داعش بر علیه ارمنستان رو دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
با ادامه انفعال ما در سیاست خارجی بله همین اتفاق خواهد افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نه
Germany
IMAN
۲۲:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک آذربایجان بوده وهست که به اشغال ارمنستان متجاوز درآمده بود ، پس نیازی به اجازه سران ارمنستان برای پیوستن به خاک آذربایجان نیست که اگر می توانستند خاک آذربایجان راهمچنان دراشغال خود نگه می داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ اذربیجان خاک مسلمان وصلام
Iran (Islamic Republic of)
احد
۲۱:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ بی چون وچرا جزو خاک جداناپذیر آذربایجان است وارمنستان بایدغرامت اشغال سه دهه آن رابدهد،حالاکه باچماق آدربایجان درمانده مانده اند مظلوم نمایی میکنن دورییس جمهوروکارشناسشان هم طلب کارانه اظهارنظرمیکنن درحالی که مواضع آنها مصرف داخلی دارند برای رسیدن به قدرت درکشورشان واگرآنها هم الان رییس دولت کشورشان بودن چاره ای جزسرنهادن به حق مسلم آذربایجان درمقابل این چماق نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۰:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تمام اراضی که با عهد نامه های ننگین به کشور های همسایه واگذار شده اند رو پس خواهیم گرفت دوران بزن و در رو تمام شده است زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ایران خودشوکاسه داغترازاش نکنه براارامنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ و نخجوان جزئی از خاک ایران بوده اند.باید زیر نظر سازمان ملل همه پرسی در این منطقه(قره باغ) انجام شود که می خواهند جزئی از ارمنستان با خودمختاری باشند یا بروند زیر حاکمیت باکو.مهم نظر مردم است نه نظر آنکارا،باکو،ایروان یا تهران.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک ازلی وابدی آذربایجان است.
ارمنستان چه بخواهد وچه نخواهد قره باغ جزو لاینفک آذربایجان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ اعتمادی به علیف امریکایی اسراییلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۱۹:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دو سال قبل و در پی امضا توافق‌نامه صلح. ارمنستان متعهد به خروج کامل از قره‌باغ شده. و حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ رو پذیرفته. در مورد سرنوشت ارامنه ساکن در خانکندی و ... این موضوع در حوزه مسایل داخلی آذربایجان می‌باشد. و هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی یک کشور دیگر را ندارد.
طبق گفته مقامات آذربایجان چنانچه نیروهای شبه
نظامی و جدایی طلب قره‌باغ و خانکندی از تحویل بقیه سرزمین‌ها ممانعت کنند. دولت آذربایجان با توسل به قوه قهریه حق حاکمیت خود بر قره‌باغ را اعمال خواهد کرد.
مانع اصلی بر سر این راه نیروهای حافظ صلح می‌باشد که هنوز ۲.۵ سال از مهلت فعالیتشان باقی مانده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خاکمونه قره باغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان نباید گذرگاه ایران رو به احدی واگذار کند این خط قرمز ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
باکو از ضعف ایران استفاده و هی جفتک پراکنی می کنه، مسولان از انفعال و بی تحرکی در این گونه موارد و لوس کردن الهام دست بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مسولان ایران خیلی ضعیفن. حتی کشورک های میکروسکوپی تهدیدش می کنند و جرات نداره باهاشون مخالفت عملی بکنه.
همچنین وجود مسولینی ک ب نژاد بیشتر از ملیت بها میدن هم در اتخاذ رویکرد بی تاثیر نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان جعلی در خاک مقدس آزربایجان بزرگ بنا شده وکشورهای امپریالیستی تاسیس کنندگان آن به زودی تاوان آن را خواهند دید و ایران هم بیش از آنکه نگران موجودیت ارمنستان باشد نگران مزرهای شرقی خود که توسط طالبان اشغال شده باشد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۵:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نام این سرزمین(قره باغ) خود گواهی است بر مالکیت صاحب اصلی آن یعنی جمهوری آذربایجان، پس بهتر است رهبران ارمنی ساکن در قره باغ دست از لجاجت و خودسری برداشته و تابعیت و شهروندی آذربایجان را قبول نموده و در صلح و آرامش وبه دور از خون ریزی وخشونت زندگی نموده و مردم ساکن در آن را در وضعیت دشوار و فلاکت قرار ندهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک آذربایجان است ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک آذربایجان هستش
Iran (Islamic Republic of)
چارلی
۱۴:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نخجوان محل مناسبی هست برای انتقال ارامنه ارتساخ و متقابلا انتقال آذربایجانی نخجوان به ارتساخ.. و نخجوان با ارتساخ معاوضه شود
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۴:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ایران باید از فرصت اختلاف آذربایجان و ارمنستان ..جهت معاوضه..قره باغ با نخجوان.. استفاده کند..تا هم رفت و آمد به نخجوان..و هم درگیری ها دو کشور...و هم راه نفوذ ترکیه به شرق ..بسته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اگر ارمنستان هم تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت بشناسد شماها این کار را نمیکنید
Canada
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
کدام کشوری قبول میکند داخل کشورش ی جمهوری خودمختار تشکیل شود .ایران قبول میکند جمهوری بلوچستان یا آزربایجان یا کردستان داخل کشورش بوجود آید .اسپانیا هم ب کاتالونیا اجازه نداد کانادا هم ب کبک هچین اجازه ایی نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان مسیحی متحد بهتری است تا آذربایجان مسلمانی که متحد اصلیش اسرائیله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
فق دلم میسوزد که ارمنستان و گرجستان و اذربابجان و قسمتی از همین ترکیه لعنتی که حالا ادم شد از نقشه ایران عزیز حذف شد و حالا یکی مثل عیلیف بخواد برای ملت عریز ایران شاخ شونه بکشت افسوس صدافسوس خدا لعنت کند شاهان بی لیاقت قاجار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
حق به حق دار باید برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ متعلق به ارمنستان نیست که بخواهد آنرا واگذار بکند یا نه.قره باغ طبق حدود بین الملل متعلق به آذربایجان است و اشغال سی ساله آن حقی برایش ایجاد نمی‌کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
موضوع قاراباغ مسئله داخلی آذربایجانه،تازه ارمنستان هم زرنگی کرد موجودیت ۲۹۶۰۰کیلومتریش را رسمیت داد
Iran (Islamic Republic of)
Amir altay
۱۳:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ و کل عرمنستان جعلی، خاک آذربایجانه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۲۷ ۳۱ شهريور ۱۴۰۲
یاداوری کنم باکو ۱۰۰ قبل و قبل از استالین وجود نداشت حالا کدوم جعلیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ایران باید بگه حرفای قبلی ما (که آقای ولایتی گفت) دیگر کاربرد ندارد چون جمهوری باکو توی بغل اسرائیل افتاده.و ما دو بار از یک سوراخ گزیده نمیشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
از پاشینیان ترسو که آبروی پیشینیان خودشو برده بعید نیست کل ارمنستان رو بده به لافر باکو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام به شما دوستان جان بر کف ارامنه .مگر شما شک دارید که قره باغ خاک آذربایجان است که رهبر نیز تاکید دارند و مجامع بین الملل و سازمان ملل قبول دارند و شما وقیحانه وبیشرمانه خاک اسلام و مسلمین را با خوانش ارامنه آرتساخ مینامید ودولت آرتساخ میخوانید. جایی که تا به امروز ارمنستان هم به رسمیت نشناخته .من به عنوان یک رزمنده جنگ ایران و عراق از شما و تبلیغات مسمومتان متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
لطفا لفظ جعلی استپاناکرت و بکار نبر .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان چه بخواهد چه نخواهد باید از خاک اذربایجان برود چه به اختیار چه به زور وسط ترکها ی کشور جعلی درست کردن بنام ارمنستان وای به روزی که ترکها اتحاد کنن ارمنی ها کجا را دارن که برن باظلمی که درحق اذربایجان انجام دادن تاوان باید بدن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چه عجب!؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
در تعلق قره باغ به آذربایجان کسی شک ندارد و باید با قوانین آذربایجان اداره شود.در ضمن جنایات ارمنستان در حق مردم آذربایجان را دنیا فراموش نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یا واگذار می‌کند یا به زور واگذار میشود
یاشاسین آذربایجان قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اسرائیل وارمنستان از نظر مردم ایران غده سرطانی هستند که در داخل خاک اسلام ساکنند
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان خود را فدای 25000 ارامنه ساکن در قره باغ نمیکند .اگر ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را قبول نکند ، تمامیت ارضی آذربایجان در خطر است .پاشنیان در مجلس ارمنستان این موضوع را توضیح داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خیلی خوب شدبه مردم آذربایجان تبریک .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
کاش اینهمه پیگیری در مورد مناقشه ای که به ما ربطی ندارد را صرف حق آبه هیرمند وطالبان میکریدین که با گستاخی تمام به پاسگاه مرزی حمله کردن و جوانان مردم و شهید کردن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان چکاره هست قرباغ مال آذربایجان هس چه ربطی داره ساکنین ارمنی باشه اگه اونطوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ جزه خاک آذربایجان هستش ارمنستان اشغالگر بوده
هیچ وقت جنایات ارمنی ها در آذربایجان غربی را یادمان نمی‌رود
یه زمانی بیش از ۵۰ درصد ایروان مردم آذربایجان بودند ارمنستان پاک سازی قومی نکرد؟؟؟ مسجد کبود ایروان یکی از آثار باقی مانده از اون دوران هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان نباید کوتاهی کن چون تاریخ ازش بد ياد میکنه آنم مردمانش ارمنی باشد دفاع کن به ترکیه ربطی نداره و ما ایرانیان از شما حمایت می‌کنیم فقط دفاع کند حتی تمام مردمان ارمنستان کشته شوند این خیلی ظالم هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ كوهستاني و تمام اطراف آن جزيي جدا نشدني از خاك جمهوري آذربايجان بوده هست و خواهد بود
و هيچ شكي در آن نيست موضوعي كه صدها سند و مدرك حكايت از اين واقعيت را دارد واقعأ شرم آور و خجالت آوره ارمنستان بعد از اين همه تجاوز و اشغال و كشتار و قتل و عام طلبكار هم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورک میلتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خواهش میکنم پای ایران به جنگ باز نکنید که ما از جنگ بیزاریم این آرتساخ آرتساخی هم که میکنید ملت ارمنی که میکین پس اون آذربایجانی های که در ایروان که زندگی می کردن الان پایتخت ارمنستان هست اون مردم چی پس شعبده بازی نکنید مردم هر دو طرف بیچاره هستن خواهشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اشتباه بزرگه .. اذرباریجان بدنش میخواره نباید زیاد بهش رو داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مثلی هست که میگه : مهمان از مهمان بدش میاد،،، صاحبخانه از هر دو!!!
حالا این دو تا شهر چرا با هم دعوا می‌کنند؟!
قفقاز، خاک ایران است.
مگر ایران به این شهرها، خودمختاری داده؟!
قفقاز، بحرین، هرات و...
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مردم ارمنستان بخشی از ملت ایران هستند شاید در برابر دیگر کشورها ملت ارمنی باشند اما در برابر ایران بخشی از ملت ایران هستند و هر نوع اعمال سیاست رهبران آن باید هماهنگ با سیاست خارجه ایران باشند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مگر قره باغ مال ارمنستان است که بخواهد به آذربایجان ببخشد ؟ قره باغ سرزمین و خاک آذربایجان است که ارامنه باسیاستهای روس و انگلیس و فرانسه در جهت دشمنی با تورکها در خاک آذربایجان کشوری بنام ارمنستان درست کرده اند. حتی سئوال شما هم مغرضانه و ضد انسانی است.
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۲:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ مال آذربایجان بوده و خواهد بود به ارمنستان و دیگران ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مگه قره باغ ماله ایران نیست؟ با یه قرارداد ۹۹ ساله واگذار شده بود و الان تموم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آذربایجان و ارمنستان متعلق به ایران است ایران و روسیه باید در مورد این دو جمهوری به تفاوق برسند
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۱:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پاشینیان بدرستی مسئله را درک کرده و بدنبال نجات ارمنستان از بن بست سیاسی اقتصادی هست ،چرا که قره باغ طبق قطعنامه‌های سازمان ملل نیز جزوی از خاک آذربایجان محسوب گردیده و دیر یا زود به آن ضمیمه خواهد شد حتی اگر به صورت سیاسی نباشد اقدامات نظامی در پی خواهد داشت .
پاشینیان یک تصمیم بزرگ پیش رو دارد که شاید مخالفان زیادی هم در ارمنستان و خارج از آن داشته باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ اذربایجاندیر ارمنستان عددی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
واگذاری قره باغ به هیچ عنوان صلاح نیست . به هیچ عنوان
Iran (Islamic Republic of)
مهران زنجانلی
۱۱:۰۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک آذربایجانه . به دامن آذربایجان باید برگرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
منظورت آذربایجان ایران هست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان غده سرطانی منطقه است و باید از بین برود. ایروان شهر ترک و مسلمان نشین بودند و انشاالله خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
پانترک اسرائیلی دلارت گرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
الهام علی اف تحت حمایت ترکیه و دلگرمی اسراییل احساس میکند که ژاندارم منطقه شده و میتواند خواسته های خود را با تهدید و زور و رجزخوانی بدست آورد.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان باید هرچه سریعتر تمامیت خاک آذربایجان رو به رسمیت بشناسه و خودش هم مانند یک کشور مستقل عمل کنه تا بیشتر از این آسیب نبینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان چرا موشک نمیزنه آذربایجان رو پودر کنه که اینقدر شاخ و شونه نکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ مال اذربابجان هست .ارامنه ساکن قره باغ هم‌باید از ما اطاعت کنند .وگرنه کشته خواهند شد .زنگه زور را هم‌باز میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نخجوان بده ایران قره باغ مال اون بعد کتار دریا مال ما که اقتدار داریم آذربایجان مال ار منستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ آذربایجان خاک اسلام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خاک ایران هست
قران سر نیزه کردن شما پانترکها برای افرد ساده جواب میده
باکو اصلا اسلام قبول نداره
Iran (Islamic Republic of)
آتاخان
۱۰:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ مباشاتی انجام نمیشه و حق جمهوری آزربایجان که تمامی قره باغ مال خود کنه و حتی استان سورتیک را هم مال خود کنه واسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تو بخدا ایرانی نیستی وطن فروش خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
این نقشه مسخره و پر مشکل و معضل و پیچیده آذربایجان و ارمنستان حاصل پفیوزی فتحعلی شاه قاجار و شهوتش بود
قره باغ داخل آذربایجانه ولی مال ارمنستانه
نخجوان بین ایران و ارمنستانه ولی مال آذربایجانه
قفقاز جنوبی بین ایران و ارمنستان و آذربایجانه ولی با ترکیه هم مرز داره

لعنت به قاجار با این افتضاحش هم ایران رو بدبخت کرد هم ارمنستان رو هم پای ناتو رو به خزر باز کرد
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۱۰:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آقایان باید این را بدانند که قره باغ قلب آذربایجان است و خواهد ماند چه پاشینیان بدهد و چه ندهد به زور خواهیم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان هست . در سی سال اشغالگری ارمنستان و آواره شدن میلیون ها انسان توسط ارمنستان و کشتار هزاران انسان توسط ارمنستان، کجا بودید؟
Iran (Islamic Republic of)
آذربایجان
۱۰:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ایروان را هم تحویل خاهد داد
Iran (Islamic Republic of)
چ.ک
۱۰:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان بره تاریخ پر افتخار آذربایجان رو بخونه اصلا هم آذربایجان و ارمنستان مال ایران بودن بدین به خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مگه مال خودشه که واگذار کنه اشغال کرده بود حالا که توجنگ شکست خوده مجبوره مناطق اشغالی رو تخلیه کنه ساکنین ارمنی هم که انجا هستند اگر عاقل باشند می بینند اگر شهروند آذربایجان شوند راه های پیشرفت زیادی برایشان وجود خواهدداشت تا اینکه ارمنستان که یک کشور محصور در خشکی وفقیرکه برای حیاتش به ایران وروس وابسته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سیاستمداران ایران اگر دنبال صلح و پیشرفت کشور هستند و از جنگ گریزان ، چون جنگ هیچ نفعی ب کسی نداره ، بهتر هستش از جنوب کشور ب عضویت اتحادیه عرب در بیان و از شمال ب عضویت کشورهای ترک زبان ، این هم باعث پیشرفت کشور و عدم نفوذ کشورهای امارات ، عربستان ، آذربایجان و ترکیه خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قبلا هم گفتم باید ایران حواسش جمع باشه این ارمنستان
کاری نکنه تغییر در جغرافیای منطقه پیش بیاید
ما باید کاری بکنیم هم مرز بودن کشور ایران را با ارمنستان از دست ندهیم قرار داد ترکمنچای باعث از دست دادن بخش
عظیمی از کشور ایران یعنی اذربایجان و ارمنستان شد حالا
بگذریم ار گرجستان که در زمان اقا محمد خان قاجار به وسیله
روس ها از ایرا ن جدا شد در این صد ساله دچار تبعات ناشی از جدا شدن اذربایجان وارمنستان شدیم اگر این دو کشور
امروز جز استانهای ایران بودند جنگی در این دو کشور اتفاق
نمی افتاد حالا ترکیه وشاید اسرائیل ازاذربایجان به نفع خودشان استفاده می کنند مخصوصا اگر خدای نکرده قرباغ
از دست ارمنستان جدا شود هم برای ایران بد وهم ارمنستان
چرا که در ان صورت ترکیه با اذربایجان هم مرز می شود
واتحاد زمینی این دو کشور در اینده برای ایران بسیار مضر است
ارمنستان هم در محاصره بیشتر ترکیه واذربایجان قرار می گیرد
وبه ایران دسترسی نخواهد داشت
البته متوجه حرفهای ولایتی هم نشدم جانبداری از یک طرف
برای سیاست ایران واینده ایران درست نیست
خداوند شر دشمنان ایران را از سر مردم ایران وکشور ایران بردارد انشاالله که دولت ومسئولین ما ومجلس ما حواسش
به این مسائل باشد ودچار معظل مانند هرات واب هیرمند نشویم
باشگاه خبرنگاران جوان مطلب من کمی طولانی ولی لطفا
برای یاد اوری مردم در سایت قرار بده با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تنها راه برون رفت ارمنستان از این ترس پناه آوردن و ملحق شدن به سرزمین مادری خودش یعنی ایرانه با یه همه پرسی جز ایران بشه اونوقته که حتی یک وجب از خاک ارمنستان رو آذربایجان نمیتونه ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
این چرندیات چیه از کی تا حالا قره باغ ارمنی نشین شده ... قره باغ مال آذربایجان بود و هست و خواهد بود ... چشمتون باز کنید و حواستون و جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
به نظرم اگر ایران مداخله نکند آذربایجان خودش بلده چگونه حق خودش روبگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پاشینیا خائنه ایران باید برنامه ریزی کنه طبق معمول نوشداروی بعد مرگ سهراب نشه سیاستمداران ما واقعا ضعیفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
شما به فکر طالبان باشید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
زیاد جوش نزن، به تو یکی اصلا ربطی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
مهران زنجانلی
۱۱:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک آذربایجانه و در مجامع جهانی جزو لاینفک نقشه کشور آذربایجان .
اونوقت ایران چه برنامه ریزی کنه مثلا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
چ.ک
۱۲:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ارمنستان بیش از سی سال زمینهای آذربایجان را غصب کرده حالا هم میگه این هفت شهر مال ارمنی هاست نه قارداش این شهرها از اول ترک نشین بودند در جریان ایجاد ارمنستان بزرگ وحشیانه به این منطقه حمله کردند و بیشتر افراد و مردم این شهرها را قتل عام کردند الان شده ارمنی نشین چون به زور کوچ دادن اهالی اصلی رو با ترساندن
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
شما فعلا به طالبان جواب بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مگه قره باغ برای ارمنستان هست که بخواد به آذربایجان بدهد،، شما مسله آذربایجان را بی خیال شید، بفکر برادران افعانی تون باشید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خاکمونه قره باغ
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
همانطور که شیراز متعلق به ایران است . قره باغ هم برای جمهوری آزربایجان است ارمنستان جعلی است و باید از روی نقشه جهان حذف بشود
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آرتساخ ؟ چه اصراری برای استفاده ازاین نام جعلی دارید؟پاشینیان آدم باهوشی است راه د ستی را درپیش گرفته .به خوبی می داند نه روسیه نه ایران هيچکدام سعادت کشور ارمنستان را نمی خواهند.دوستی با ایران منزوی ترین کشور جهان چه سودی برای آنها خواهد داشت؟روسیه هم نمی خواهد درگیری پایان یابد تا توجیهی برای حضور خود در منطقه داشته باشد.ارمنستان با ایجاد روابط با آزربایجان تورکیه هم به منابع انژی ارزان آزربایجان دسترسی خواهد داشت وهم توسط ترکیه به اروپا وصل خواهد شد‌.البته اگر تندروهای داخلی و ایران و روسیه اجازه بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۰۹:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
عجیبه که ایران از اذربایجان حمایت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ خاک اسلام است باید به قلمرو اسلام برگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
باکو هم خاک ایران هست نه اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
خان تورک
۰۸:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ از اسمش هم مشخصه که متعلق به کجاست بخاطر همین هم به صاحب اصلیش رسید ولی روسیاهی تاریخ بماند برای کسانی که به ناحق از کشورک متجاوز ارمنی حمایت کردند آرتسوخ هم بعنوان نقطه ای سیاه به تاریخ ننگینش پیوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
قره باغ خاک ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
bv n
۰۸:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
با منطقه نخجوان معادله کنند بنفع ایران هم هست
Iran (Islamic Republic of)
عسگر
۰۸:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قاراباغ ازاول بخشی از خاک آذربایجان بوده هست وخواهدبود فارغ از ساکنان ارمنی قاراباغ حق حاکمیت آذربایجان بر قاراباغ طبق حقوق بین المللی قطعی وحتمی است.ارامنه مهاجر در صدوپنجاه سال اخیر در قره باغ لانه کرده وحالای ادعای خاک دارند اگر تابعیت دولت آذربایجان رابپذیرند ااز حقوقی برابر با مردم آذربایجان خواهندداشت البته محترمانه،واگر نپذیرند دوراه دارند اول بجنگند که برای همیسه محوخواهندشد دوم اینکه راه بازاست وجاده جدیدالاحداث دراز وزیبا.برگردند به همان ارمنستان خراب شده شون.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آرزوی داشتن آرتساخ را به گور خواهید برد
پانفارسها و داشناک همزمان پوزه شان بخاک مالیده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
چقدر یاران نفوذی الهان علی اوف تو فضای مجازی فعال هستن از اسرائیل خوب پول میگیرید وطن فروشان خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام ایران بازنده اصلی در قفقاز است. با صلح بین ارمنستان و آذربایجان، ایران هر مقدار که با حمایت از ارمنستان و منزوی شدن در طول چند دهه جمع کرده بود دود هوا شد. ایران دوباره باید با رویکرد جدیدی اقدام به باز سازی وجهه خود در قفقاز که به واسطه حمایت از ارمنستان از دست داده است اقدام کند و این سالها طول میکشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قره باغ مال ارمنستان نبوده که ببخشه یا نه اونجا را ارمنستان ااشغال کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روسیه می تواند از شرق، شمال و غرب آذربایجان را تصرف کند و بعد از تشکیل حکومت محلی مورد تایید، حتی بخشهای جدا شده از ایران طی معاهدات گلستان و ترکمانچای را باز پس بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
اراز
۰۸:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده از ارامنه هم ارمنی تره دارن خودشونو واسه مسیحیت حر میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تو که نشون دادی پانترک تجزیه طلبی خودت داری برای ترکیه و باکوی اسرائیلی حررر میدی
Iran (Islamic Republic of)
چ.ک
۰۸:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
رگ بر ارمنستان مرگبر پاشینیان گستاخ اول اصالت قاراباغ را بخوان بعد اظهار نظر کن احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چقدر پر رو چقدر جانی چقدر حق بجانب .. یک جوری صحبت میکنند آدم فکر می‌کنه اینها از بهشت اومدند اصلا زن و بچه ایی نکشتند و جنایتی نکردند آدم دلش براشون درد می‌کنه چقدر اینها زجر کشیدند ..حیوانی در لباس انسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
شما هم که ماشاالله بی طرف هستین.
دارین میسوزین که فتنه داره می‌خوابه
دارین میسوزین که آذربایجان دو باره داره اراضی اشغالی رو به دست میاره
۱۲
آخرین اخبار