پرواز براکون ها در دیم زار‌های فارس برای کنترل آفات

کنترل بیولوژیک آفات در دیم زار‌های فارس با رهاسازی زنبور براکون انجام شد.

مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای نخستین بار در شرایط دیم، کنترل بیولوژیک لارو هلیوتیس توسط زنبور براکون در سطح ۵۰ هکتار از مزارع گلرنگ دیم طرح جهش تولید در دیم زار‌های شهرستان زرقان به صورت مطلوب انجام شد.

او تصریح کرد: کنترل بیولوژیک آفت لارو هلیوتیس در مزارع گلرنگ دیم با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با رهاسازی ۲۵۰ هزار زنبور براکون به طور رایگان صورت گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعتبار این طرح از محل اعتبار تخصیصی برای کنترل عوامل زیان رسان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها تامین شده است، اضافه کرد: در این طرح ضمن اینکه لارو آفت توسط زنبور براکون پارازیت می‌شود، از میزان مصرف سموم کاهیده و مخاطرات زیست محیطی نیز کاهش می‌یابد.

 صادقی با بیان اینکه این نوع از کنترل بیولوژیک آفات در مزارع با همکاری مدیریت حفظ نباتات فارس عملیاتی شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در هفته‌های آتی این طرح در ۲۰۰ هکتار از مزارع دیم شهرستان‌های آباده و اقلید نیز اجرایی خواهد شد.

 او با اشاره به اینکه ترویج و توسعه روش‌های کنترل آفات سازگار با محیط زیست از جمله اهداف مدنظر در طرح جهش تولید در دیم زارهاست، افزود: تامین امنیت غذایی، تولید محصول سالم و توسعه پایدار از دیگر اهداف کلان طرح جهش تولید در دیم زارهاست که آن را دنبال می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار