طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: با توجه به اهمیت آموزش خانواده در نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه خدمات مستمرمشاورهای، روانشناختی و برنامه آموزش خانواده به منظور ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و مدیریت بحران به خانوادهها ارائه میشود.
محمدی با بیان اینکه فرآیند تربیت همیشگی است، افزود: تا کنون ۱۱۵ جلسه آموزش خانواده با هدف ارائه خدمات مشاوره تحصیلی- تربیتی، ارتقای بهداشت روان، پیشگیری از مشکلات اجتماعی رفتاری، کاهش استرس و سایر موارد مشاوره و تربیتی برای اولیای دانش اموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است.
او با تاکید بر اهمیت آموزش اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه تصریح کرد: اعضای خانواده به آموزش مستمر و پویا نیاز دارند و ارائه خدمات مشاورهای به خانوادهها در روند شکلگیری خانواده متعالی نقش ویژهای دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه مهمترین اهداف آموزش والدین در جلسات «آموزش خانواده» را بررسی مسائل و مشکلات دانشآموزان، ایجاد هماهنگی بین آموزشهای خانه ومدرسه و تعمیم آموزشهای مدرسه در خانه، توجه به نقش مدرسه و خانواده در رشد اجتماعی دانش آموزان، آموزش شیوههای برخورد با دانشآموزان با نیازهای ویژه و آشنا کردن اولیا با تربیت صحیح فرزندان و امور تحصیلی آنان با توجه به وجود تفاوتهای فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد.
محمدی افزود: تلاش میشود با ارتقای سطح آگاهی در حیطه تربیتی و افزایش سطح مهارتی به لحاظ عملکردی نگرش، احساسات و واکنشهای عاطفی خانوادهها به سمت آشنایی با ویژگیهای خاص، توانمندی، محدودیتها و علاقمندیهای کودک با نیاز ویژه هدایت شود.
او گفت: برگزاری نظاممند آموزش خانواده و ارائه خدمات مشاورهای، موجبات آسایش فکری و روحی خانوادهها را فراهم کرده و نحوه رفتارمناسب با دانشآموز با نیاز ویژه را به آنان آموزش میدهد.
محمدی با بیان اینکه برای آموزش والدین لازم است در هر منطقه نیازهای آموزشی آنان به طور دقیق شناسایی و براساس آن برنامه آموزشی طراحی شود، تصریح کرد: صاحب نظران تعلیم و تربیت نهاد خانواده را موثرترین نهاد برای آموزش و پرورش غیر رسمی و اولین فضای مساعد برای ایجاد عادات مناسب تربیتی میدانند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: آموزش خانواده با هدف ایجاد پل ارتباطی مستمر بین خانه و مدرسه در راستای تعامل موثر و مفیدتر اولیاء با سیستم تعلیم و تربیت فرزندان به عنوان یکی از مباحث مهم فرهنگی، اجتماعی از رئوس برنامههای مهم و تاثیر گذار آموزش و پرورش استثنایی است.
محمدی در ادامه گفت: آموزشو پرورش هیچگاه بدون آموزش و مشارکت خانوادهها موفق نخواهد شد و بیشک خانواده نخستین، مهمترین واصلیترین آموزشگاه فرد ویکی از نهادهای آموزشی و پرورشی عمده درجامعه محسوب میشود.