معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ اعلام کرد که با هدف ارج نهادن به فعالیت‌های اصحاب رسانه جشنواره ملی رسانه‌های ایران را برگزار می‌کند.

معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که "با هدف ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت‌های اصحاب رسانه و ایجاد رقابت سالم در راستای ارتقای استاندارد‌های رسانه‌نگاری در کشور، جشنواره ملی رسانه‌های ایران (جشنواره مطبوعات) را برگزار می‌کند. "

جزئیات فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران به شرح زیر است:

"با بروز تحولات گسترده و شکل‌گیری پدیده‌ها و فناوری‌های نو در عرصه ارتباطات اجتماعی در دهه گذشته و بسط و تعمیق دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای بویژه در بستر فضای مجازی و ظهور رسانه‌های خرد و انسان‌رسانه‌ها، اهمیت تعامل، هم‌افزایی و به‌روزرسانی تجربه‌ها و دانش رسانه‌ای دوچندان شده است.

یکی از مهمترین پیامد‌ها و تاثیرات تحول اخیر در ساحت رسانه، پیچیدگی تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی برای مخاطب است. چاره این چالش بزرگ، بازگشت مرجعیت به رسانه‌های حرفه‌ای با حفظ ملزومات رسانه‌های مدرن است که این مهم جز با همدلی و هم افزایی همه رسانه‌های کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

در رقابت گسترده‌ای که میان انواع رسانه‌ها با کارکرد‌های متنوع در ایرانِ امروز وجود دارد، رسانه‌ای که عمیق ببیند، ظریف روایت کند و در مرز واقعیت حرکت کند، می‌تواند اثرگذار و جریان‌ساز باشد. این نقطه عطفی است که رسانه‌های حرفه‌ای را از انبوه رسانه‌های خرد و بی‌نام و نشان متمایز می‌کند.

دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با استعانت از درگاه خداوند و با مشارکت نهاد‌های تخصصی، صنفی و دانشگاهی در حوزه رسانه، این رویداد بزرگ را با درنظر گرفتن تحولات فوق‌الذکر و پس از یک وقفه ۱۰ ساله برگزار می‌کند.

از تمامی روزنامه‌نگاران فرهیخته و اصحاب رسانه، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و فعالان رسانه‌های اجتماعی دعوت می‌شود آثار خود را که از تاریخ اول فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تا پایان مهلت فراخوان یعنی هفتم تیرماه ۱۴۰۲ تولید و منتشر کرده‌اند، براساس قالب‌ها، بخش‌ها و موضوعات ذیل به دبیرخانه جشنواره از طریق سامانه ارسال کنند.

• اهداف جشنواره:

۱- ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت‌های اصحاب رسانه در مواجهه با جنگ ترکیبی
۲- تشویق حرفه‌ای‌گری در رسانه‌های سراسری، استانی و منطقه‌ای
۳- هم‌افزایی و همدلی در خانواده بزرگ رسانه‌های ایران
‌۴- ایجاد رقابت سالم به منظور ارتقای استاندارد‌های رسانه نگاری
۵- شناسایی و معرفی استعداد‌های رسانه‌ای
۶- تقویت مرجعیت رسانه‌های داخلی
۷- تقویت جریان نقد مصلحانه در رسانه‌ها

• رسانه‌های واجد شرایط:

چاپی: روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، سالنامه

برخط: خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری

رسانه‌های اجتماعی: اطلاعات و اخبار منتشر شده در بستر‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی اعم از کانال، صفحه مجازی (بلاگ‌ها و میکروبلاگ و...) و رسانه‌های کاربرمحور

• سطح جشنواره:

رسانه‌های سراسری

رسانه‌های استانی

• قالب‌های جشنواره برای رسانه‌های برخط و چاپی:

سرمقاله، مقاله و یادداشت

خبر

مصاحبه

گزارش

تیتر

طنز

عکس: تک عکس، گزارش تصویری

گرافیک: صفحه آرایی، جلد، صفحه اول، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، طرح، اینفوگرافیک، داستان مصور، کاریکاتور

چندرسانه‌ای: گزارش ویدئویی، محتوای صوتی، انیمیشن (پویانمایی)، موشن گرافیک

ترجمه آثار: از فارسی به سایر زبان‌ها و بالعکس

• قالب‌های جشنواره برای رسانه‌های اجتماعی:

متن بر بستر رسانه‌های اجتماعی

صوت بر بستر رسانه‌های اجتماعی

تصویر بر بستر رسانه‌های اجتماعی

• بخش ویژه:

نقد مصلحانه (جایزه مرحوم دکتر عماد افروغ)

تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی

• جایزه ویژه:

انسان رسانی

خبرنگار تحقیقی

• شرایط و مقررات شرکت در جشنواره:

تمام رسانه‌های فعال و محتوا‌های رسانه‌ای منتشر شده در بستر‌های مختلف اعم از چاپی، بر خط و رسانه‌های اجتماعی در چارچوب مقررات کشور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

آثاری که در بازه زمانی یادشده (اول فروردین ۱۴۰۱ تا هفتم تیرماه ۱۴۰۲) در رسانه‌های فوق الذکر منتشر شده‌اند می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

هر شرکت‌کننده می‌تواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش ۲ اثر را ارائه کند.

در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است.

آثار می‌بایست دارای شناسنامه (لگوی نشریه، تاریخ انتشار/ و در خبرگزاری‌ها دارای آدرس اینترنتی و تاریخ باشد)

برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشرشده به دبیرخانه جشنواره هستند (آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار در صورت راهیابی به مرحله نهایی باید تاییدیه کتبی (مهر و امضاء) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری را ارائه کنند.

آثار باید با فونت خوانا ارائه شود و آثار ناخوانا از رقابت حذف خواهند شد.

جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و رسانه‌ای از اثار ارسالی را دارد.

• ثبت نام

فرایند ثبت و ارسال آثار از طریق سامانه http://rasaneh.pressfestival.ir/ انجام می‌شود.

• تقویم برگزاری

آخرین مهلت ارسال آثار: ۷ تیر ۱۴۰۲

تاریخ اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ (روز خبرنگار) 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار