وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش‌آموز در مدرسه ماهر شد نیازی نیست در جای دیگر هزینه شود، بنابراین هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری مهمی است.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای تفاهمنامه چندجانبه با موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: امروز اصلی‌ترین نیاز کشور امید، هماهنگی، اتحاد و انسجام در بین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

صحرایی گفت: در آموزش و پرورش رویکرد مهارت‌محوری را در سطح کلان و به دو معنا دنبال می‌کنیم، ابتدا نیازسنجی کردن همه محتوا‌ها مورد نظر است و این موضوع در همه مقاطع، مدارس و سطوح در نظر گرفته شده است.

صحرایی با اشاره به اینکه یکی از ابعاد مورد نظر ما مهارت‌افزایی است، عنوان کرد: در این مسئله باید توجه کرد که نیاز یک دانش‌آموز ابتدایی با دبیرستانی متفاوت است و بعد دیگر مهارت‌افزایی، تقویت مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی است، در این موضوع خوشبختانه رشد خوبی داشته‌ایم، اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جذاب‌سازی مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها برای دانش‌آموزان، گفت: جذاب کردن این مراکز با جدیت باید پیگیری شود و این نگاه برای خانواده‌ها بطور جدی شکل گرفته که مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها برای دانش‌آموزان مفید و موثر است و خوشبختانه استقبال شایسته‌ای وجود دارد و با حمایت دولت می‌توانیم در همین دوران دبیرستان زمینه اشتغال آینده دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

صحرایی گفت: باید دانش‌آموز به بازار کار وصل شود نه اینکه صرفا به دانشگاه فکر کند و آموزش و پرورش مهم است، زیرا بین فراگیری و یادگیری قرار گرفته است و آنچه در سن یادگیری به دانش‌آموز منتقل می‌شود به فراگیری می‌رسد.

وی با اشاره به نظریه مهارت‌آموزی گفت: این نظریه می‌گوید در سه مرحله، مهارتی کسب می‌شود شامل کسب دانش و مرحله بعد روندی است و مرحله سوم تکمیل این دانش روندی به مهارت است و اجزای این سه عنصر مهم در یک دستگاه جمع نشده‌اند.

صحرایی افزود: خوشبختانه در مرحله دانش، آموزش و پرورش کار خود را به خوبی انجام داده، اما در تبدیل دانش به روند، موفقیت‌مان به اندازه انتظارمان نیست و تبدیل دانش به روند و کاربرد نیاز به میدان کاری دارد که در آموزش و پرورش فراهم نیست و باید کار شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: اول اینکه آموزش و پرورش اولویت است و دوم اینکه باید به مدرسه برگردیم. اگر فرد در مدرسه ماهر شد نیازی نیست در جای دیگر هزینه شود، پس هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری مهمی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این نهاد، طبق سند تحول بنیادین، دانش‌آموز باید در شش ساحت تربیت شود. یک ساحت کار و فناوری است و بحث اوقات فراغت به این مهم گره خورده است. آموزش و پرورش برای این مهم سامانه نورینو را راه‌اندازی کرده که هفته بعد رونمایی خواهد شد. 

وی افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم ۵ میلیون دانش‌آموز در فعالیت‌های تابستانه شرکت خواهند کرد و برای این موضوع ۲۵ هزار پایگاه در نظر گرفته‌ایم. ثبت نام در نورینو آغاز شده و تا دیروز ۸ هزار پایگاه ثبت نام کرده‌اند. این پایگاه‌ها متنوع هستند که شامل دارالقران‌ها، اردوگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: در سامانه نورینو دقیقا مشخص می‌شود کدام منطقه چه نیازی دارد تا آموزش مرتبط در آن منطقه انجام شود. در این طرح آموزش و پرورش تمام و کمال در خدمت این کار بزرگ است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار