۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان فامنین به آبیاری نوین مجهز است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: از ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز است.

منصور خزایی گفت: ۹۳ درصد زمین‌های کشاورزی فامنین به آبیاری نوین مجهز شده است و شهرستان فامنین آزمونه (پایلوت) اجرای الگوی کشت در کشور است که این دوره الگوی کشت از ششم بهمن سال گذشته آغاز و ابلاغیه میزان تولید محصولات کشاورزی نیز اعلام شده است.

 او گفت: فامنین کم بارش‌ترین منطقه در استان است و آب‌های زیر زمینی در این شهرستان به شدت کاهش یافته است بنابراین اجرای الگوی کشت و کاهش مصرف آب در کشاورزی این منطقه ضروری است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت:در اجرای الگوی کشت، اقناع کشاورزان و بهره برداران برای استفاده بهینه از آب‌های جاری و زیرسطحی اجتناب ناپذیر است چرا که آن‌ها باید ضمن تامین معیشت زندگی خود بتوانند با کشت محصولات جایگزین و کم آب بر، چرخه کشاورزی منطقه را بچرخانند.

 خزایی گفت: بر اساس مصوبات مربوط به الگوی کشت، محصولات پر آب بر مانند چغندر و یونجه به ترتیب از ۵۵۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار و یونجه نیز از سه هزار و ۲۷۰ هکتار به ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار کاهش یافته است.

 به گفته او میزان کشت صیفی جات مانند گوجه و خیار نیز در زمین‌های کشاورزی فامنین ۲۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: در طرح اصلاح الگوی کشت، کاشت گیاهان جایگزین مانند کلزا در چهار هزار و ۹۳۰ هکتار، گلرنگ ۵۰ هکتار، گیاهان دارویی ۶۵ هکتار، زعفران ۱۳.۵ هکتار، پسته ۲۴ هکتار و گل محمدی هفت هکتار انجام شده است.

 خزایی گفت: تاکنون سه هکتار گلخانه ایجاد شده است و ۲ هکتار نیز در حال انجام است.

 او گفت: ۶۰۰ هکتار باغ در شهرستان داریم که بیشترین آن‌ها شامل بادام، پسته و گردو است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت سه هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی به صورت کشت قراردادی در شهرستان داریم و ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیرپوشش جهش تولید برای محصولاتی مانند حبوبات قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار