رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در شرایط کنونی استاندارد نیست و باید کنترل شود.

حسین رنجبر اقدم در آیین بهره‌برداری از ۳۶ طرح کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: وزارتخانه جهادکشاورزی در صدد است تا تمامی عرصه‌ها، محصولات و موارد مربوط به تولیدات کشاورزی را در کشور شناسنامه‌دار کند که در همین راستا دستورالعمل تولید محصول سالم تدوین شده است.

وی اظهار داشت: این اقدام با دو هدف ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و تامین سلامت مردم در داخل و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی کشور برای حفظ بازار‌های بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است و از آنجاکه از رویکرد‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود اهتمام ویژه‌ای برای اجرای آن به کار گرفته است.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات مربوط به تولیدات کشاورزی کشور راه‌اندازی شده است و کشاورزانی که از ثبت اطلاعات محصولات خود در این سامانه خودداری کنند با موانع قانونی روبرو می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها استاندارد‌های خود را در خصوص محصولات کشاورزی برای ما ارسال کرده‌اند، اضافه کرد: صادرات محصولات به این کشور‌ها مستلزم رعایت این استانداردهاست از همین رو برای حفظ صادرات و بازار‌های جهانی باید محصولات خود را شناسنامه‌دار و متناسب با استاندارد‌های بین‌المللی تولید کنیم.

رنجبر اقدم به حداقل رساندن استفاده از سموم و آفت‌کش را از دیگر رویکرد‌های اساسی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از کشاورزان به سبب نداشتن آگاهی و یا نبود الگوی مناسب از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند که ما به دنبال تغییر این رویکرد هستیم و تلاش داریم با ارائه الگوی مناسب استفاده از آفت‌کش‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در شرایط کنونی استاندارد نیست و باید کنترل شود، اظهار داشت: آفت‌کش‌ها در فرایند تولید، بین یک تا ۲ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند از همین رو استفاده از مواد استاندارد هزینه چندانی برای کشاورزان در برنخواهد داشت.

رنجبر اقدم اضافه کرد: بخشی از مدیریت آفت‌کش‌ها به تقاضای کشاورزان از فروشگاه‌ها برمی‌گردد از همین رو اصلاح مدیریت این خواسته از تولید و عرضه‌کنندگان سموم نیاز به همکاری کشاورزان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار