صادرات دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی ایران به آمریکای لاتین

وزیر بهداشت از استقبال بازار آمریکای لاتین نسبت به خرید دارو، واکسن ایرانی و صادرات آن ها به این کشور خبر داد.

بهرام عین اللهی در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه با مقامات نیکاراگوئه‌ای در پایتخت این کشور، گفت: با تفاهم نامه ای که منعقد شده دارو و واکسن ایرانی در مقیاس انبوه به نیکاراگوئه صادر می‌شود. 
 
وی که در راس هیاتی بلندپایه به همراه رئیس جمهور به کشور‌های آمریکای لاتین سفر کرده است، افزود: بازار آمریکای لاتین و کشور‌های این منطقه فرصت خوبی برای صادرات تولیدات سلامت ایران از جمله دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به کشور‌های آمریکای لاتین اظهار داشت: این سفر از بزرگترین دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بوده است؛ چرا که در جریان آن تفاهم نامه‌های عملیاتی و اثربخشی با کشور ونزوئلا به امضا رسید. 

وی افزود: رایزنی‌های بسیار خوبی با مسئولان کشور ونزوئلا انجام شده است و نمایشگاه پررونقی از دارو‌ها و تجهیزات ایرانی در ونزوئلا برپا شد که مورد استقبال مردم و مسئولان کشور ونزوئلا قرار گرفت. 

عین‌الهی از توافق‌نامه انتقال دارو و تجهیزات پزشکی جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا خبر داد و گفت: شرکت‌های ما به تدریج دارو و تجهیزات پزشکی تولید شده توسط خود را به ونزوئلا صادر خواهند کرد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به علاقه مندی کشور ونزوئلا به حوزه تبادل استاد و دانشجوی علوم پزشکی با ایران تاکید کرد: همکاری‌های علمی بین دانشجویان علوم پزشکی کشورمان و کشور ونزوئلا انجام خواهد شد و توافق کردیم که همایش‌های مشترک علمی با دانشگاه‌های ونزوئلا برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور نیکاراگوئه افزود: مسئولان بهداشت و درمان نیکاراگوئه علاقه‌مند بودند در حوزه سلامت، همکاری بسیار وسیعی با جمهوری اسلامی داشته باشند. 

عین‌اللهی گفت: بر همین اساس کار گروه مشترکی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور نیکاراگوئه با برنامه عملیاتی و زمان بندی مشخص تشکیل خواهد شد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولیدات کشور نیکاراگوئه در حوزه دارو اذعان کرد: میزان تولید دارو در کشور نیکاراگوئه ۲ تا ۳ درصد است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران ۹۸ درصد از نیاز‌های دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. 

وی ادامه داد: مسئولان بهداشت و درمان کشور نیکاراگوئه از واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ایران استقبال کردند و در این خصوص توافق‌نامه‌ای برای صادرات محصولات سلامت محور به نیکاراگوئه تدوین شد. 

عین‌اللهی یادآور شد: در زمان گسترش کووید ۱۹ جمهوری اسلامی ایران واکسن کرونای تولید مجموعه برکت را به کشور نیکاراگوئه ارسال کرد و آن‌ها از این واکسن ابراز رضایت کرده، اظهار تمایل کردند که دیگر واکسن‌های ساخت ایران را نیز از جمهوری اسلامی خریداری کنند. 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کار گروه مشترک همکاری‌های حوزه سلامت بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا خبر داد که بناست در نشست‌های مشترک مسائل حوزه سلامت را مورد بررسی قرار دهد و با هماهنگی و محوریت این کارگروه دانشگاه‌های علوم پزشکی هر چهار کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

وی از علاقه‌مندی کشور نیکاراگوئه به حوزه تبادل استاد و دانشجو سخن گفت و خاطرنشان کرد: در مورد مسائل بهداشتی نیز توافقاتی با کشور نیکاراگوئه صورت گرفت. 

عین‌اللهی با بیان این که کشور‌های نیکاراگوئه و ونزوئلا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دچار کمبود هستند، گفت: ما در وهله نخست نیاز‌های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور خودمان را تامین می‌کنیم و پس از افزایش ذخایر راهبردی دارو در داخل، آمادگی داریم که محصولات خود را صادر کنیم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: پس از امضای این تفاهم‌نامه‌ها گروه‌های عملیاتی در جمهوری اسلامی ایران و هر یک از این کشور‌ها تشکیل می‌شود تا جزئیات نیاز‌های هر کشور مشخص شود و نظام سلامت جمهوری اسلامی برخی از این نیاز‌ها را در قالب صادرات محصولات سلامت محور پوشش دهد.

برچسب ها: وزیر بهداشت ، واکسن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار