واحد نظارت بر اقلیم اتحادیه اروپا اعلام کرد میانگین دمای جهانی در ابتدای ماه ژوئن «با اختلاف» گرم‌ترین دمای ثبت شده در این دوره بوده است.

سامانتا برگس، معاون مدیر برنامه تغییرات اقلیمی کوپرنیک وابسته به اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که جهان در روز‌های اخیر، گرم‌ترین روز‌های اوایل ژوئن را تجربه کرده است. وی با اشاره به اینکه داده‌های موسسه دمای هوا از سال ۱۹۵۰ تا کنون را در بر می‌گیرد، گفت: «میانگین دمای هوای جهانی در اولین روز‌های ژوئن ۲۰۲۳ با اختلاف قابل‌توجهی بالاترین رکورد داده‌ها برای این دوره زمانی است». 

به گزارش الجزیره،  میانگین روزانه دمای جهانی بین هفتم تا یازدهم ژوئن  ۱.۵ سانتی‌گراد یا بالاتر از آن بوده و در ۹ ژوئن به ۱.۶۹ سانتی‌گراد رسیده است.

برگس گفت: «انتظار این است که سال ۲۰۲۴ حتی گرمتر از سال ۲۰۲۳ باشد، زیرا این وضعیت همچنان در حال توسعه است. ما به خوبی می‌دانیم که هرچه آب و هوای جهانی گرمتر باشد، احتمال وقوع حوادث شدید بیشتر است.»

کوپرنیک اخیراً اعلام کرده که اقیانوس‌های جهان در ماه گذشته گرم‌تر از هر ماه مه دیگری بوده است.

گفتنی است، ارتباط مستقیمی بین درجه گرمایش جهانی و شدت رویداد‌های آب و هوایی مثل سیل یا خشکسالی وجود دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز پنجشنبه گفت که جهان به سوی یک فاجعه تغییرات اقلیمی پیش می‌رود و واکنش جهانی را به طرز تاسف باری ناکافی توصیف کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار