امیر شهرابی با اشاره به رویکرد شهردار تهران در ایجاد تحول سخت افزاری و کالبدی (شهرالگو) و ابرپروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی گفت: خوشبختانه امسال با تدبیر مدیریت شهری در اختصاص بودجه قابل توجه به حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت فرصت مناسبی ایجاد شده که برای افزایش رضایتمندی شهروندان گام برداریم.
وی حل مسائل کلیدی کلانشهر تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک و بهبود و عبور و مرور را مهمترین دغدغه مدیریت شهری در تصویب مصارف بودجه مصوب ۱۴۰۲ دانست و افزود: اعتبارات این بخش در سال جاری ۱۰۳ درصد در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از اختصاص ۴۴ درصد از بودجه شهرداری تهران برای بازسازی و تقویت حمل و نقل عمومی پایتخت خبر داد و گفت: امسال رقم بودجه مأموریت حوزه حمل و نقل شهرداری تهران به ۳۳ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسید و ۴۴ درصد از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری را به خود اختصاص داد. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۸۴ درصدی داشته است.
شهرابی، ارائه برنامه شرکت بهره برداری مترو تهران در مولفه هایی، چون توان اورهال ناوگان و امکان تعمیر قطعات یدکی برای کمک به پیشبرد اهداف مدنظر شهرداری تهران را خواستار شد.
مدیرکل پایش برنامه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد بودجه ۱۴۰۱ در حوزه مترو، بر ضرورت به روزرسانی اطلاعات در سامانه کنترل پروژه و اجرای کدپروژههای شرکت بهره برداری مترو تهران با در سال ۱۴۰۲ به منظور ارتقاء و بهبود شاخصهای موجود حوزه حمل و نقل عمومی در راستای تحقق تحولهای چهارگانه مدنظر شهردار تهران تاکید کرد.
محمد امیرآبادی از صدورکارنامه ارزیابی عملکرد سازمانها و شرکتها تا پایان خردادماه خبر داد و افزود: شرکت مترو باید در شاخص هایی، چون سهم مترو از سفرهای شهری و سفرهای عمومی تلاش و پیگیری ویژه انجام دهد.
مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز با تاکید بر مهیاسازی سفر ایمن برای شهروندان افزود: تلاش کرده ایم برای تحقق شعار «آرمان شهر زیر پای شماست» در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری کشور موثر باشیم.
وی با اشاره به عوامل توسعهای مترو و به روند تکامل بهره برداری از ایستگاهها گفت: در حال حاضر مترو تهران دارای ۷ خط فعال در ۲۶۹ کیلومتر، ۱۴۹ ایستگاه مترو و ۴۱۰ میلیون مسافر است که پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۲ به ارقام ۱۶۲ ایستگاه مترو، ۳۰۲ کیلومتر طول خط مترو و ۴۴۶ میلیون مسافر دست یابیم.
دوستی، به قراردادهای منعقد شده از محل ردیف تملک داراییهای سرمایهای (۱۴۰۲-۱۴۰۱) اعم از تعمیر و نگهداری تجهیزات ثابت، ایستگاهها و مراکز فرمان و همچنین خرید قطعات یدکی و اورهال ناوگان اشاره کرد و افزود: نگهداری مترو به عنوان مقولهای بسیار مهم نباید مورد غفلت قرار گیرد. همچنین در اختصاص بودجه، موضوع افزایش حجم عملیاتهای مترو مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در این نشست ضمن برآورد عملکرد منابع و مصارف جاری شرکت بهره برداری مترو در سال ۱۴۰۲، گزارش ردیفهای هزینهای مترو اعم از کدپروژههای مربوط به یارانه بلیت، درآمدهای شرکت مترو، وضعیت نیروی انسانی شاغل در مترو اعم از پرسنل رسمی و قرارداد، وضعیت داراییهای موجود مترو، نتایج شاخصهای عملیاتی مترو طی سالهای (۱۴۰۱-۱۳۹۸) و همچنین درخواستها و پیشنهادات شرکت مترو نیز ارائه شد.