گواهی تمکن مالی، اثباتی بر توانایی مالی افراد بوده که بنا بر گفته کارشناسان با الکترونیکی شدن فرآیند صدور آن در زمان و هزینه‌ها بدون محدودیت های جغرافیایی صرفه جویی خواهد شد.

در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت مالی کشور (بورس، بانک و بیمه) از صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی رونمایی شد. شرکت سپرده گذاری مرکزی در راستای سیاست دولت الکترونیک زیر ساخت صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی را فراهم کرده است.

صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی که آقای عشقی رئیس سازمان بورس هم با اشاره به آن گفت: یکی از دغدغه‌های سهامداران بحث خدمات الکترونیکی است. گواهی تمکن مالی مورد استفاده بخش‌های مختلف است یکی از دغدغه‌های سهامداران تا کنون این بوده است که دارایی که در بازار سرمایه دارند فقط با فروش می‌توانند اقداماتی بر روی آن انجام دهند، اما با ابزار‌های جدید همچون صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی شرایط تغییر پیدا کرده است.

گواهی تمکن مالی چه کاربردی دارد؟

گواهی تمکن مالی که آقای سیاوش عظیمی مدیر بین الملل شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص چیستی و کاربرد آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: گواهی تمکن مالی در واقع اثباتی بر توانایی مالی و سبقه فعالیت افراد در یک بازار مالی حرفه‌ای مانند بازار سرمایه کشور است.

به گفته او، پذیرندگان گواهی تمکن مالی معمولا سفارتخانه‌های کشور‌های دیگر، دانشگاه‌ها و کار فرما‌های بین المللی هستند که البته موارد پیگیری‌ها متفاوت است به عنوان مثال سفارتخانه‌ها که عمده پذیرندگان این‌گواهی هستند به منظور اثبات تمکن مالی جهت صدور روادید، بحث اعطای اقامت‌های ثابت و یا موقت از آن استفاده می‌کنند و دانشگاه نیز بیشتر برای دانشجویانی که می‌خواهند در رشته‌های اقتصاد و مدیریت مالی اقدام کنند با این گواهی برای آن‌ها به سادگی مسجل می‌شود که این فرد سابقه لازم را دار هستند یا خیر؟

در گذشته برای دریافت گواهی تمکن مالی افراد باید به ادارات مربوط حتما مراجعه می‌کردند فرآیندی که آقای عظیمی با اشاره به آن می‌گوید: در گذشته صدور این‌گواهی به صورتی بود که شخص متقاضی اگر در تهران بود باید به دفتر مرکزی سپرده گذاری مرکزی مراجعه می‌کرد و اگر در شهرستان‌ها بودند باید به نزدیک‌ترین بورس منطقه‌ای درخواست می‌دادند و در آنجا پس از احراز هویت در خواست خود را ثبت می‌کردند و شرکت سپرده‌گذاری پرتفوی فارسی را صادر می‌کرد و سپس مدیریت امور بین الملل شرکت آن را ترجمه و اگر تهران بودند تقدیم افراد و برای شهرستان‌ها پست می‌شود.

حالا به گفته آقای صادقی مدیر سامانه‌های ثبت و عملیات شرکتی، افراد می‌توانند از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان در خواست خود را ثبت کنند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه سهامداران با صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی

الکترونیکی شدن فرآیند صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی که کارشناس بازار سرمایه آقای کوروش آسایش در خصوص مزیت آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با الکترونیکی شدن فرآیند افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و به راحتی بدون هزینه‌های مختلف گواهی تمکن مالی خود را دریافت کنند و صرفه‌های اقتصادی بسیاری برای افراد به همراه خواهد داشت.

او افزود: علاوه بر این صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی برای محیط زیست هم مناسب خواهد بود و موارد مصرف کاغذ کاهشی خواهد شد این اقدام برای بازار سرمایه هم‌می تواند مفید واقع شود و به نوعی شاید بتواند سبب جذب سرمایه افراد هم شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی محدودیت‌های بعد جغرافیایی را هم از بین می‌برد و نکته مهم‌تر این که افراد مجبور به تحمل صف‌های طولانی و زمان بر ادارت مختلف دیگر نخواهند بود.

در نهایت بنا بر اعلام روز گذشته شرکت سپرده گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان از دو هفته گذشته که فرآیند صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی آغاز شده بیش از هزار پرتفو صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام من کارمند بانک هستم مشاهده کرده ام افرادی که برای گرفتن ویزا از سفارتهایی اروپایی اقدام می کنند از بانک تمکن مالی می گیرند که در آن جزییات دارایی خود را هم ثبت می کنند ولی ای کاش یک برنامه ای ایجاد میشد برای پرداخت مالیات هم به این دقت انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
توی تمکن مالی بر اساس سهام قیمت اسمی سهم رو می زنید؟ مثل سند سهام؟؟ اینجوری که فایده نداره. یا قیمت روز در بازار؟؟
آخرین اخبار