طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان امروز در نشست تخصصی سرگروههای آموزشی وپرورشی مدارس استثنایی ومراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی وتربیتی گفت: منبع انسانی بواسطه معلوماتی که کسب میکند و تجاربی که بدست میآورد اثر فزایندگی خواهد داشت ودر مقایسه با سایر منابع تاثیرگذاری وکارآمدی بیشتری دارد.
محمدی با برشمردن سرمایه انسانی بعنوان یکی از مهمترین وقابل تجدید شونده منابع برای هر سازمانی گفت: اگر انسان توانمند نباشد سایرمعادن و منابع فایده وکارایی لازم را ندارد.
او افزود: درعصر دانایی بزرگترین سرمایه گذاری دانش است ومحور دانش هم انسان است ونیروی انسانی متخصص، دانش مدار، متعهد و وفادار مهمترین منبع تولید و باارزشترین سرمایه انسانی و کمیابترین منبع در اقتصاد دانش محورامروز جهان و سازمانها است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه و آموزش نیروی انسانی تأکید و اهتمام دارند، گفت: هدف از آموزش نیروی انسانی افزایش کارآیی نیروی انسانی از طریق پر کردن شکاف بین سازمان وکارکنان است.
محمدی با تأکید بر دو اصل مهم تولید علم و تز نیم عمر اطلاعات، افزود: هر ۳ الی ۵ سال تولید علم دو برابر میشود و هر ۵ الی ۷ سال نیمی از دانش موجود منسوخ میشود.
او افزود: با توجه به اینکه اطلاعات کهنه میشوند و علم روز به روز در حال تولید است، میطلبد سازمانها به فکر آموزش نیروی انسانی و بروز کردن اطلاعات، بینش و نگرش کارکنان باشند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: فلسفه وجودی هر سازمان قاعدتا رسیدن به هدف است و اهداف سازمانی مادامی که فعالیتهای مفید انجانم نگیرد محقق نمیشود و فعالیتهای مفید زمانی انجام میپذیرد که سازمان در جهت رشد و توسعه باشد که آن هم توسط نیروی کارآمد وحرفهای حاصل میشود که از آموزش مداوم بهرهمند باشد.
محمدی اظهار کرد: اگر سازمانها را یک منشور چهار وجهی در نظر بگیریم که اضلاع آن آموزش، توسعه فنی وتکنولوژی، فرهنگ سازمانی ومالی - اقتصادی باشد، قاعده این هرم توسعه آموزش است که اضلاع دیگر آن سازمان یا نهاد بدون وجود آن کارایی لازم را نخواهند داشت.
او با بیان اینکه هر فردی کاستیهای دانشی، نگرشی، رفتاری، عملکردی و یا مهارتی نسبت به الزامات شغلی دارد، گفت: وظیفه سازمان یا نهاد این است که نیازسنجی کرده این خلاء را پیدا کند ودر جهت رفع آن اقدام کند.
محمدی برگزاری دورههای آموزش معلمان آموزش و پرورش استثنایی در تابستان ۱۴۰۲ را هدف اصلی این نشست عنوان کرد و افزود: سرگروههای آموزشی نسبت به احصای دورههای آموزشی اولویت دار برای گروههای مختلف معلمین شاغل در آموزش وپرورش استثنایی براساس نیاز سنجی صحیح اقدام و در بازه زمانی یک هفتهای به اداره آموزش وپرورش استثنایی اعلام کنند.
گفتنی است؛ ۴۲ سرگروه آموزشی بعنوان ناظرین تخصصی و بازوان اجرایی آموزش وپرورش استثنایی استان فعالیت دارند.