خودروی ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار است در مسابقات دانشجویی ایتالیا شرکت کند.

میرآبادی سرپرست مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ضمن اعلام اعزام دانشجویان سازنده خودرو به ایتالیا، گفت: باید همگی با هم کمک کنیم تا این عرصه بسیار مهم هرچه بیشتر تقویت شود و مسائلی که پیش روی این حوزه هستند، مرتفع شوند.

او ادامه داد: حوزه خودرو در دنیا به لحاظ فناوری، نوآوری و اقتصادی اهمیت بسیاری دارد؛ نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا، موضوعات خودرویی مخاطبان بسیاری دارد. امروز با یک محصول ایرانی که از دل دانشگاه بیرون آمده است، بیشتر آشنا می‌شویم و امیدوارم خبرهای خوبی را در آینده داشته باشیم.

در مسابقات فرمول دانشجویی ایتالیا بیش از ۷۰۰ تیم دانشجویی به رقابت می‌پردازند. ایران با تیم و خودروی رهام بعد از ۵ سال در این مسابقات حضور خواهد داشت.

او ادامه داد: در حوزه‌های فنی گفت‌وگوهایی با تیم فناوری این خودرو داشته ایم. اتفاقات خوبی در حوزه مهندسی افتاده اند. در مسابقه، شاخص هایی را مشخص می‌کنند و محصول باید آن‌ها را داشته باشد و این تیم از این مراحل عبور کرده است.

میرآبادی تاکید کرد: در مرکز تعاملات، مسئولیت و وظیفه داریم از هر نوع اقدامی که به درخشش نام کشور در حوزه علم و فناوری  کمک کند، حمایت کنیم. ایجاد برند ایران فناور حتما شروعش از دل دانشگاه بوده و خواهد بود و این زحمات نتایج بسیار خوبی خواهند داشت.

سید محمد حسین ابریشمی، سرگروه تیم دانشجویی رهام توضیح داد: خودرو نمادی از صنعت هر کشور است. سیستم های زیاد و مختلفی دارد و خیلی از بخش های مهندسی را در برمی‌گیرد.

او ادامه داد: امروزه در کشورهای مختلف هر ساله مسابقات برگزار می شوند و هر سال حدود ۷۰۰ دانشگاه تیم‌های خود را به مسابقات می‌فرستند. قبلاً هم دانشگاه فردوسی دو تیم داشته است که در این مسابقات شرکت کرده اند و ما سومین تیم بعد از پنج سال و تنها نماینده ایران در این مسابقات هستیم.

او درباره ویژگی‌های خودرو توضیح داد: خودرو مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۶۰۰ سی سی است. سیستم های ورودی هوا، اگزوز و خنک کننده هوا را از صفر و یکپارچه با سیستم موتور بازطراحی کرده ایم. پیاده سازی سیستم موتور نیز مخصوص این خودرو بوده است.

او ادامه داد: شاسی و تغییرات ماشین هم از صفر طراحی شده اند و مهندسی معکوس نیست. حتی با ساخته های قبلی تیم های دانشگاه نیز متفاوت است. ایده گرفتیم و با جمع بندی، طرح اختصاصی خود را پیاده کردیم.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: کمتر از یک ماه آینده در مسابقات کشور ایتالیا شرکت می‌کنیم. 

او با بیان این که این مسابقه فرمول یک نیستند، توضیح داد: این مسابقات، شاخه دانشجویی فرمول یک محسوب می‌شوند و همه باید دانشجو باشند و هیچ مهندسی نباید در این ساخت و طراحی حتی رانندگی نقش داشته باشد.

ابریشمی اضافه کرد: ۳ ماهه گذشته درگیر تست میدانی خودرو بوده ایم و هر مشکلی که وجود داشته است را سعی کردیم برطرف کنیم تا آن را برای مسابقات آماده کنیم.

او درباره تیم دانشجویی سازنده خودرو توضیح داد: تیم ۱۲ نفره دانشجویی هستیم. ۱۰ نفر از دانشگاه فردوسی مشهد و ۲ نفر از دانشگاه فنی و حرفه ای منتظری مشهد که به مدت ۲ سال در حال کار بر روی این پروژه هستیم.

ابریشمی درباره ویژگی‌های متفاوت این خودرو نسبت به سواری‌های امروزه در ایران گفت: از متریال های خاص و روش های جدید برای ساخت استفاده شده است. بدنه و صندلی‌ها از فیبر کربن هستند. وزن خودرو کم است. برای خیلی قطعات به خصوص تعریق و قطعات حیاتی از آلومینیوم استفاده کرده ایم، به کمک تحلیل‌های نرم افزاری و دانش مهندسی، قطعات را باز طراحی و بهینه سازی کرده‌ایم. وزن خودرو ۲۸۰ کیلوگرم، توان ۶۷ اسب بخار است و ۵۱ متر نیوتون گشتاورد دارد.

او ادامه داد: تست ها در دانشگاه گرفته شده اند. حداکثر سرعت خودرو ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تست شده است. طبق محاسبات تئوری تا ۱۷۰ کیلومتر بر سرعت قدرت حرکت دارد و این عدد هم قابلیت بیشتر شدن دارد. شتابی که به آن دست پیدا کرده ایم ۵.۲ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو است، اگر با لاستیک های مسابقه و پیست مسابقه این تست انجام شود به اعداد بهتری دست پیدا می‌کنیم.

سرگروه تیم رهام توضیح داد: مسابقات استاندارد مفصلی دارند و قوانین خاصی ذکر شده است. خودرو بر اساس همان استانداردها و قوانین ساخته شده و اگر غیر از این باشد، خودرو از مسابقات حذف می‌شود. این استانداردها، هم به خاطر ایجاد عدالت و هم امنیت است.

او افزود: این هجدهمین نسخه مسابقه است که کمتر از یک ماه دیگر در ایتالیا برگزار می‌شود. خودرو هم فردا برای مسابقات ایتالیا ارسال خواهد شد.

او درباره رانندگی با خودرو که باید توسط یکی از دانشجویان انجام شود، گفت: برای رانندگی تایم تست سه ماهه داشتیم و راننده‌های تیم تمرین با خودرو تمرین کردند.

مسابقات برخلاف سایر چنین مسابقه‌هایی، ورزشی نیست و جنبه پژوهشی دارد. این مسابقات ۸ بخش مختلف دارد و در ۳ بخش آن ماشین وارد پیست نمی‌شود و به پرسش‌های تئوری، بررسی‌ها و برنامه‌های تجاری پرداخته می‌شود.

میرآبادی : در مرکز تعاملات دنبال ایجاد زمینه ارتباطات هستیم. این مسابقات می‌توانند زمینه ساز تعاملات و ارتباطات بعدی باشند. اگر تیم رهام بتواند این ارتباطات را با دانشگاه های دیگر برقرار بکند. در بین این ۷۰۰ تیم، تیم هایی هستند در دوره های مختلف حضور داشته اند و تجربه زیادی دارند. مسابقه می‌تواند زمینه‌ساز هم استفاده از تجربه هم افزایی ارتباطات باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
سعید
۱۲:۳۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
بیشتر شبیه ماشین شارژی هستش و باعث تمسخر کشورهای دیگه. خودشون خجالت نمیکشن از دروغهای خودشون ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
الکی میگه