آنچه امام را در پس پرده غیبت نشانده، عدم وجود یاورانی مخلص و فرماندهانی با معرفت است، کم‌اند کسانی که دستورات امام را فرمان خدا دانسته و تسلیم محض ایشان باشند.

دوشنبه سالروز شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام است. به همین مناسبت در یادداشتی به قلم روح‌الله صاحب الامری، به شرایط ظهور منجی از منظر امام جواد (ع) پرداخته شده است که تقدیم نگاهتان می‌کنیم.

نزدیک شهادت امام‌جواد علیه‌السلام بود. همان امامی که پدرش علی‌بن‌موسی صلوات‌الله‌علیه، او را پربرکت‌ترین مولود برای شیعیان خواند. [۱]به ذهنم رسید فرمایشات زیبا و الهام بخشی که از ایشان به ما رسیده را مطالعه نمایم. کتابی که حاوی احادیث نورانی ایشان بود را باز کردم؛ در حال تورق و خواندن آن بودم که سخنی پرمعنا ذهنم را به خود مشغول نمود. ایشان پس‌از توصیف فرزندشان حصرت مهدی ارواحنافداه فرموده بودند: «[هنگام ظهورش]، در کنار او، اصحابش که به تعداد سیصدوسیزده نفر هستند، از نواحی مختلف زمین جمع می‌شوند … و هرگاه این تعداد از اهل اخلاص برای او فراهم شوند، خداوند امر ظهورش را آشکار می‌نماید». [۲]از این فرمایش گُهربار امام، نکاتی بسیار قابل تأمل به دست می‌آید که انسان را در اندیشه‌ای عمیق و تأسفی غم‌بار فرو می‌برد. آنچه از همه با اهمیت‌تر به نظر می‌رسد این است که ما می‌توانیم در ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، نقش بسزایی ایفا کنیم و این امکان وجود دارد که زمینه ظهور ایشان را با کادرسازی فراهم نمائیم؛ زیرا امام در روایت فوق، فرمودند: اگر تعداد مشخصی یاورِ با معرفت و مخلص برای او پیدا شود، خداوند، امامش را از پس پرده غیبت بیرون می‌آورد. گویا شرطِ اصلیِ ظهور، پیدایش تعداد خاصی از افراد، با ویژگی‌هایی ممتاز است.

اینکه یکی از مهم‌ترین عللِ قیام نکردن آن حضرت به عدم وجود یاوران مخلص برمی‌گردد، به ایشان اختصاص ندارد. ظاهراً ائمه دیگر نیز، علت قیام نکردن خود را، عدم وجود یاوران مخلص و با معرفت می‌دانسته‌اند. سدیر صیرفی که شخصی انقلابی بود، نقل می‌کند: «روزی به محضر امام‌صادق علیه‌السلام رسیده و به ایشان عرض کردم: درست نیست که شما این‌گونه [در خانه]نشسته‌اید و [علیه دشمنانتان قیام نمی‌کنید]. حضرت در جوابم فرمود: چرا؟ گفتم: آخر با این تعداد از دوستان و شیعیان و یاوران که شما دارید، اگر جَدّتان امیرالمؤمنین علیه‌السلام این نفرات را داشت، هیچ‌گاه دشمنانش در او طمع نمی‌نمودند. ایشان فرمود: سدیر [فکر می‌کنی]یاوران من چند نفر باشند؟! گفتم: صدهزار نفر. فرمود: صدهزار؟! گفتم: بله؛ بلکه دویست‌هزار نفر. فرمود: دویست‌هزار؟! عرض کردم: بلکه نصف دنیا. دیگر [چیزی نفرموده و]سکوت کرد. سپس به من فرمود: می‌توانی با من بیای به [منطقه]یَنبُع برویم؟ گفتم: بله … [در بین راه به منطقه‌ای رسیدیم که شخصی مشغول چوپانی تعداد اندکی گوسفند بود. از مرکب پیاده شدیم تا نماز بخوانیم]. حضرت به آن گوسفندان نگاهی کرده و فرمودند:‌ای سدیر! به خدا قسم اگر به تعداد این‌ها شیعه داشتم، هیچ‌گاه بر من جایز نبود تا در خانه بنشینم. سدیر می‌گوید: پس از نماز، گوسفندان را شمردم؛ هفده عدد بودند. [۳]این فرمایش حضرت، حاکی از آن است که وجود تعداد زیادی از دوستداران که در اطراف ایشان و در اقصی نقاط جهان بوده‌اند، برای قیام علیه دشمنان و تشکیل حکومت عدل الهی در عالم، کافی نبوده است. حکومتی که در رأس آن امام معصوم باشد، علاوه بر سیاهی‌لشکر، نیازمند فرماندهان مخلص و با تدبیری است که توانایی مقاومت در مقابل دشمن را در سطوح بالا داشته باشند. کسانی که در برابر فرمان امامشان تسلیم محض بوده و در مقابل دستور او، چون وچرا نیاورند.

داستان شخص خراسانی که به محضر امام‌صادق علیه‌السلام رسیده و از کثرت یاوران ایشان در خراسان سخن گفت، معروف است. حضرت در جواب این سخن او چیزی نفرموده و تنها از او خواستند تا به داخل تنور شعله‌وری که در منزلشان بود، برود. او که از این دستور امام تعجب کرده بود، از تبعیت نسبت به فرمان ایشان سر باز زد و عذر تقصیر خواست. در همین حال، «هارون مکی» که از اصحاب بامعرفت ایشان بود، به منزل حضرت وارد شده و سلام کرد. امام‌صادق علیه‌السلام پس از جواب سلامش به او دستور دادند تا وارد آن تنور شود. او به محض شنیدن دستور امام زمانش، بدون آنکه سوال کند و اعتراض نماید، وارد تنور شد. حضرت پس از اندکی ادامه صحبت با مرد خراسانی، که دلش مثل سیروسرکه می‌جوشید، به همراه او، سراغ تنور رفتند. هارون مکی بدون آنکه آسیبی متوجهش گردد، همچون ابراهیم خلیل‌الله با جسارت تمام در میان آتش نشسته بود. حضرت در این هنگام به آن شخص خراسانی فرمودند: مانند این فرد چه تعداد در خراسانِ شما وجود دارد؟ او که خود فهمیده بود امام به‌دنبال چه یاورانی می‌باشند، در جواب ایشان عرض کرد: به خدا قسم یک‌تَن هم از این افراد در منطقه ما وجود ندارد. حضرت فرمودند: ما درزمانی که حتی پنج نفر پشتیبان این چنینی نداریم، قیام نمی‌کنیم. [۴]حکایت ما در این زمان نیز این‌چنین است. آنچه امام را در پس پرده غیبت نشانده، عدم وجود یاورانی مخلص و فرماندهانی با معرفت است. کم‌اند کسانی که دستورات امام را فرمان خدا دانسته و تسلیم محض ایشان باشند. همان‌ها که به فرموده روایات، طوفان‌های سهمگین، آن‌ها را از پای درنیاورده و درمقابل دشمن تا پای جان، استقامت می‌نمایند. [۵]

منبع: مهر

برچسب ها: جواد الائمه ، شهادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
آقا جان هزار نامه نوشتم به اشک دیده برایت
مگر نامه عاشقان جواب ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
در قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله فرجه، سه گروه ایشان را یاری خواهند کرد:

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا مطلب درست است من از خودم می گویم یا ولی عصر حجت بن الحسن از شما و اجداد طاهرین ت عذرخواهی می کنم که حتی ظاهرم هم شبیه مخلصین ت نیست اما طبق فرمایش خودت ای مولی عصر خداوند را قسم می دهم بحق عمه بزرگوارت زینب کبری در فرجت تعجیل نماید ای ارباب دو عالم مرا ببخش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
سلام العیکم هفتادسال عبادت بایک نگاه شهوانی ازبین میرودبه قول امام معصوم ع ایاکسی هست ....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۵۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
به خدا برای مظلومیت امام معصوم اشک امان نمی دهدایشان خیلی واضع گفتن اگرااین تعدادیارمیداشتن خروج میکردن ممکن است مثل داستان حضرت خضروموسی چیزهایی فرمان بدهند که ما نتوانیم عمل کنیم بدون چون وچرااطاعت امرامام عج .برای ادعا زیادن ولی درعمل مهم است الهم العجل ولیک الفرج.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
خدایا بحق آقا امام جواد قسمت میدم از لحاظ مالی غنی ام کن خدایا تو زندگی بحق امام جواد محتاج خلق نشم خدایا رب من دستمو رو بگیر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
خود عدد ۳۱۳ هم عدد جالبیه ،خدا هرکاری که میخواد بکنه همه جوره و به تمام معنی اون کار رو با هدف اصلی جور میکنه ،مثلا در همین عدد ۳۱۳ امام را اگر عدد ۱ در نظر بگیریم امام برای خود ۳نفر در سمت راست و سه نفر در سمت چپ خود به یار نیاز دارند ،و همینطور اگر ۳۱۲ نفر به غیر از خودشان را در نظر بگیریم در هر سمت خود ۱۵۶ نفر می شوند و جمع این عدد ۱۵۶هم می شود ۱۲ و باز هم عدد بسیار مبارکی است و همینطور جمع عدد ۳۱۳ هم می شود ۷ که یک عدد جادویی و شگفت انگیز است.
واقعا اگر می‌خواهید بدانید یک چیزی حق است فقط کافی است که آن را همه جوره نگاه کنید و محاسبه کنید تا به حق بودنش پی ببرید.
خدایا شکرت به خاطر تمام راهنمایی ها و نشانه هایی که بر سر راه ما گذاشتی تا گمراه نشویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
یعنی این همه عالم دینی و تو جهان اسلام شیعه ومردم عادی۳۱۳ نفر پیدا نمیشن .الفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام بهمه عاشقان وعارفان بزرگوار حق گو وحق جو بله یارحضرت حجت بودن کارهمه کس نیست کرداروعمل حق پسندانه با غرق درحق شدن وخدمت بخلق باصدوق صفا ومحبت واقعان کجاودرچه کسانی میشودپیداکرد کهلباس من نداشته وهرگزخودش رانبیندبهترینهارابرای همه ازحضرت دوست خواستارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
این همه حزب الهی گوسفند هم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
اللهم صلی علی محمدآ وآل محمد وعجل فرج آل محمد . آمین
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۵:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
یعنی بین آنهمه عزیزی که آنچنان عارفانه و پروانه وار جان شیرین خود را در جبهه ها تقدیم باریتعالی کردند ۳۱۳ نفر یار برای امام زمان پیدا نمی شدند؟
نکند راه را به اشتباه به آن شیرمردان روز و عارفان شب نمانده باشند؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
حالا زوده ما و شما معنای کلام معصوم را درک کنیم . یاران واقعی حضرت , باید شخصیتهایی نزدیک به شخصیت علمدار کربلا و زینب کبری باشند . مانند مالک اشتر و سلمان فارسی و ام البنین . ضمنا چه بسا برخی از 313 نفر , از بین همان افراد مورد نظر شما و یا برخی افراد حاضر در زمان فعل در جامعه ما باشند . همچنین این دلیل نمیشود که مابقی افراد جامعه و شهدا و علما و بزرگان و شیعیان که جزء یاران خاص حضرت نیستند , زیر سوال بروند و راه را اشتباه رفته باشند . این ناشی از جهل شماست نه واقعیت موجود . حضرت , غیر از 313 نفر یاران خاص که فرماندهان و والیان ایشان هستند در مناطق مختلف جهان , برای نابودی کفر و نفاق و فساد , یاران و سربازان دیگری هم نیاز دارند که انشاءالله ما هم جزء آنها باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
لطفا کمي فکر کنيد و بعد حرف بزنيد ...
شما با برداشت اشتباه خود، شهدا و جانبازان و ايثارگران را که خالصانه جان و مال و زندگي خود را براي خدا تقديم کردند، متهم به چه اشتباهي مي کنيد !!!!
اگر مغرضانه نوشتيد که خدا هدايتتان کند و اگر سهواً شک کرديد و نوشتيد، کمي بيشتر مطالعه کنيد تاعمق حديث مذکور را بهتر درک کنيد و بعد همين جا عذرخواهي کنيد...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
من احساس میکنم ظاهر روایت این حرفهایی بود ک گفته شد
اما باطن روایت اشاره به کارهای تشکیلاتی داره
هر دوره ای امام زمان ع ظهور کنن گمان نکنم با ۳۱۳نفر کار بجای برسه
چون عقلا محاله.مگه اینکه معجزه بیاد...که باز معجزه زیاد اصلا باعث ترس و. از بین رفتن اختیار میشه
بنظر من منظور ۳۱۳نفر مخلص هست که در دنیا کار تشکیلاتی انجام بدن و واقعا موفق باشند در جذب نیرو و فرماندهی نیروها
Iran (Islamic Republic of)
نیکراد
۱۰:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
صحبت شما صحیحح است اخلاص مرتبه از یک تا ۱۰۰ دارد و یاوران مخلص رتبه ۱۰۰ دارند و ما الباقی که شما نام ب دید بسیار در رتبه های پایین تری هستند و علت آنکه حضرت ظهور نگرده است تا حالا همین است افراد مخلص ۱۰۰ در صد بسیار بسیار کم هستند اما رده ۶هی پایین تر وجود دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
اللهم صل علی محمد و آل محخد وعجل فرجهم و لعن اعدائهم اجمعین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
سالها منتظر سیصدو اندی مرد است،،، آنقدر مرد نبودیم که کنارش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک بحق محمد و آله الطاهرین
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
واویلا
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۲۳:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
استاد گرانقدر
سلام علیکم
یکی از مواردی که بایستی همواره در نوشتارها وصخبت هایمان بدان به دقت توجه داشته باشیم بعد عقلانی و تأثیرگذاری منقولات است علی الخصوص در بعد امام شناسی است.
در نوشتار منشور اینکه امام اروحنا فداه برای بیان قلت ناصر وتعداد اندک یاران به تعداد گوسفندان اشاره می نمایند جای تأمل وتعجب دارد چراکه یاران امام مهدی از سرآمدان روزگارند که به شرف یاری ونصرت امام حق نائل آمده اند.حال اینکه امام از تعداد کم یاران به استعانت از تعداد کم گوسفندان تعبیر وتشبیه می نمایند جای تعجب وتأمل دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
بمیرم برای غربتت آقاجان..منو ببخش