استاندار اصفهان در یکصد و شصت و نهمین نشست شورای آموزش و پرورش که با دستورالعمل ساماندهی و برنامهریزی اردوگاههای فرهنگی، تربیتی و برنامههای اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۲ همراه بود، گفت: موضوع اردوهای دانشآموزی یکی از مسائل مهم و مورد هدف اوقات فراغت تابستانه است، اما برخی از اردوگاههای تابستانی آموزش و پرورش نیاز به بازسازی و تجهیز دارد.
سیدرضا مرتضوی با تاکید بر تقویت اردوهای دانشآموزی در تابستان، افزود: اردوگاههای تحت پوشش آموزشوپرورش و نیازمندیهای این مکانهای تفریحی و آموزشی باید تکمیل و سپس جهت طرح در شورای برنامهریزی استان از سوی آموزش و پرورش ارائه شود.
او با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بربهرهمندی از ابزار هنر به ویژه سرود در فرایند تربیتی کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: تعداد گروههای سرود دانشآموزی در استان اصفهان به نسبت کلاسهای ۳۰ نفره کمتر از جمعیت دانشآموزی است و باید دراین راستا هدفگذاری بیشتری در رابطه با پرورش دانشآموزان و مشارکت در گروههای سرود صورت گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به دو دستور جلسه این نشست راجع به ساماندهی اوقات فراغت دانشآموزان و اردوهای فرهنگی و بررسی ساختارهای کودکستان گفت: تقویت اردوهای دانشآموزی و اوقاتفراغت تابستان دانشآموزان یکی از عرصههای چند جانبه مذهبی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و ورزشی مورد هدف آموزش و پرورش است و اردوگاههای دانشآموزشی امسال جزو اولویتهای آموزشوپرورش در تابستان قرار گرفته است.
محمد رضا ابراهیمی با اشاره به مشارکت ۳۰ درصدی دانشآموزان در سال گذشته، افزود: سال گذشته ۳۵۲ هزار نفر از دانشآموزان استان از برنامههای اوقات فراغت استفاده کردند که این تعداد به نسبت مدت مشابه سالهای گذشته قبل از دوران کرونا ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.
او گفت: امسال برنامهریزی شده که این رقم به ۴۰۰ هزار نفر دانشآموز و معادل ۴۰ درصد از ظرفیت دانشآموزی برای بهرهمندی که از برنامههای اوقات فراغت تابستانه پیشبینی شده که برای تحقق این امر سایر دستگاههای اجرایی نیز باید ورود پیدا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: یکی از مهمترین اولویتهای آموزشوپرورش تقویت اردوهای دانشآموزی است که سال گذشته ۸۰ هزار نفر روز از این اردوها استفاده کردند که بخشی از این دانشآموزان مشارکتکننده اردوی جدید به نام «اردوی پیشرفت» بودند که هدفگذاری آموزشوپرورش به یاد ۳۶ هزار نفر دانشآموز شهید بود که خوشبختانه ۴۱ هزار نفر حضور و به مناطق صنعتی، دانشگاهی و مناطق پژهشی و علمی اعزام شدند.
ابراهیمی گفت: امسال این اردوها باقوت دنبال میشود، اما مهمترین مسئله تقویت زیرساختهای اردوگاهی است که در این نشست مصوب و قرار بر این شد که سایر نهادها تقویتکننده به اردوگاهها برای حضور بیشتر دانشآموزان کمک کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه موثرترین اقدام در پوشش ساختار تربیتی وجود اردوگاهها است، افزود: فضای محدود کلاسهای درس و مدرسه فرصت انتقال و تجربه را به دانشآموزان نمیدهد، لذا اردو و اردوگاه مکمل برنامههای درسی برای دانشآموزان لازم است.
مهدی نم نبات با اشاره به ۸۵۰ هزار دانشآموز استان گفت: تعداد دانشآموزان جذب شده در پایگاههای اوقات فراغت ۳۵۲ هزار و ۷۹۰ نفر است که بیش از ۲۶۱ هزار نفر آنها دانشآموز شهری و مابقی روستایی هستند.
اوبا اشاره به اینکه اردو بهترین راهکار برای آموزشوپرورش عملی است، بیان داشت: سه اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم، میرباقری دهاقان و شهید مطهری زرینشهر اردوگاههای فعال استان هستند که دو اردوگاه دهاقان و زرینشهر نیاز به ساخت خوابگاه و وسایل و تجهیزات بازی دارد.
نم نبات تصریح کرد: تامین اعتبار و تجهیز این اردوگاهها باید از محل اعتبارات استانی از جمله بخش خصوصی، آموزشوپرورش، مجمع خیرین مدرسهساز و یا شورای برنامهریزی استانها از پنج درصد تملکداراییهای سرمایه استانی به منظور توسعه زیرساختهای استان از جمله اردوگاه دانشآموزی تامین شود.
بررسی دستور جلسه دوم این نشست یعنی بررسی وضعیت ساختار کودکستانها با توجه اهداف سازمان تعلیم و تربیت کودک به جلسه بعدی موکول شد.