نشست تخصصی بررسی و تحلیل چالشهای تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی در ایران با حضور سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش و مسئولین آموزش و پرورش و کارشناسان این حوزه برگزار شد.
اختصاص ۱۸ هزار کلاس درس برای اتباع
محمد محمدی در این نشست با تاکید بر اینکه دانش آموزان اتباع سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند اظهار کرد: ما ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص دادهایم با این حال علیرغم اینکه تراکم دوره ابتدایی ما بالاست، جایی که باید میوه میچیدیم درست عمل نکردهایم.
سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تعادل و ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی، گفت: ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی در برخی شهرهای کوچک و روستاها ۷۰ به ۳۰، ۸۰ به ۲۰ و حتی ۹۰ به ۱۰ شده است.
محمدی همچنین درباره مدارس خودگردان نیز توضیح داد: ما میتوانیم در حوزه مدارس خودگردان مدل مطلوبی را ارائه دهیم که هم دیپلماسی آموزشی باشد و هم دغدغه فرهنگی با ظرفیت خود اتباع فرهنگی رفع شود. میتوانیم اینگونه برای مدارس خودگردان مدلی را طراحی کنیم که کمترین آسیب را داشته باشد.
تحصیل بیش از ۶۱۴ هزار دانشآموز اتباع خارجی در بیش از ۳۵ هزار مدرسه ایران
در بخش دیگر این نشست، اطهر مقیمی کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۸۵ به بعد افزایش تعداد دانش آموزان غیر ایرانی شیب ثابت داشته است، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیر ایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام کردند.
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص آموزش کودکان افغانستانی و مهاجر در مدارس و فراهم شدن امکان تحصیل رایگان کودکان اتباع غیر ایرانی و کودکان اتباع غیر ایرانی فاقد کارت هویتی، توضیح داد: طبق آمار، دانش آموزان اتباع خارجی ثبت نام شده در سامانه سیدا، مجموعا ۶۱۴ هزار و ۱۹۹ دانش آموز دختر و پسر هستند. ۱۴۴ هزار و ۲۲۶ دانش آموز مربوط به شهرستان استان تهران هستند که بیشترین تعداد دانش آموز اتباع غیر ایرانی را دارد. بیشترین ملیت این دانش آموزان افغانستانی است و مجموعا میتوان گفت ۳۵ هزار و ۴۷۰ مدرسه در کشور دانش آموزان اتباع غیر ایرانی را در خود جای دادهاند.