فرخی میکال در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی سیگنال بسیار خوبی برای جامعه بود

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی سیگنال بسیار خوبی برای جامعه بود و باعث افزایش کارآمدی مدیران عامل آنها شد.

شرکت‌های دولتی با در اختیار داشتن حجم زیادی از دارایی‌های کشور نقش مهم و موثری در حوزه اقتصاد دارند و مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲، بودجه آنها حدود ۶۰ درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد. تأثیر فعالیت این شرکت‌ها بر متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله تولید، اشتغال، سطح عمومی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری و نیز اجرا و تحقق برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای دولت، بسیار چشمگیر و گسترده است تا جایی که حجم سرمایه‌گذاری آنها در سال جاری ۵۶۷ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه عمرانی کشور پیش بینی شده است که صرفا کمتر از ۸ درصد آن از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود.

تا دو سال قبل، دسترسی به صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی آنقدر مشکل بود که حتی نمایندگان مجلس برای دسترسی به این اطلاعات راهی به جز پیگیری مستقیم از وزرا و روسای سازمان‌های مستقل دولتی نداشتند.

رسول فرخی میکال عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بر بهبود عملکرد این شرکت‌ها گفت: اولین ویژگی شفافیت در شرکت‌های دولتی این است که مدیران و مجموعه آنها به دنبال حساب سازی نمی‌روند و در مرحله بعد مردم کاملاً در جریان عملکرد آنها هستند. نخبگان و کارشناسان اقتصادی نیز می‌دانند در این شرکت‌ها چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: با انتشار این صورت‌های مالی مشخص شد که آیا این شرکت‌ها به ماموریت‌های خود عمل کرده‌اند یا خیر؟ و انتشار این صورت‌ها باعث شد که شرکت‌های زیان ده نیز مشخص شوند و تصمیماتی برای رسیدگی به شرایط آنها گرفته شود.

وی ادامه داد: شفافیت در شرکت‌های دولتی سیگنال بسیار خوبی برای جامعه بود و از سوی دیگر هم باعث افزایش کارآمدی مدیران عامل این شرکت‌ها شد، زیرا آنها باید گزارش عملکردی را از خود منتشر کنند به همین دلیل به زیر مجموعه‌های خود اهمیت می‌دهند و جلوی ایجاد فساد و رانت را هم می‌گیرند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس اظهار کرد: وزارت اقتصاد در چند سال گذشته علاقمند به شفافیت در شرکت‌های دولتی بوده است و در این راستا گام‌های موثری برداشته و منجر به ایجاد شفافیت در این شرکت‌ها شده است.

نماینده مردم شهر‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: اهمیت این اقدام از آن جهت است که مهمترین ابزار برای بررسی وضعیت هر شرکت، صورت‌های مالی حسابرسی شده آن است چرا که صورت‌های مالی حاوی اطلاعات جامعی از میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، سودآوری و زیاندهی شرکت‌ها بوده و تصویر واقعی عملکرد شرکت‌ها را افشا می‌کند.

وی اظهار کرد: با انتشار صورت‌های مالی که پایه و اساس تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت‌های دولتی است، عموم مردم به ویژه کارشناسان می‌توانند از وضعیت گذشته و کنونی این شرکت‌ها مطلع شوند و حتی روند آینده آن را پیش بینی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار