مالک روشنی، مدیرکل بازرسی استان ایلام گفت: بر اساس اصل یکصد و هفتاد و چهار قانون اساسی وظایف این سازمان را میتوان به ۲ بخش نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری برشمرد.
وی افزود: بازرسیهای این سازمان از طریق بازرسیهای برنامهای بر اساس برنامههای مدون و منظم سالانه با تعیین قلمرو موضوعی، محیطی و زمانی، بازرسیهای فوق العاده حسب الامر مقام معظم رهبری و یا به دستور رئیس قوه قضائیه و یا درخواست رئیس جمهور و یا کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و یا بنا به تقاضای وزیر یا مسئول دستگاههای اجرائی ذیربط و یا هرموردی که به نظر رئیس سازمان ضروری تشخیص داده شود و بازرسیهای موردی، بررسی شکایات و اعلامات مقرون به دلیل دایر بر وقوع جرم یا تخلف یا سوء جریان در حدود صلاحیت سازمان است.
بازرش کل استان ایلام یادآور شد: گزارشهای بازرسی در سال گذشته ۲۰۵ فقره بوده که از این تعداد ۱۴۵مورد گزارش اصلاح امور، ۵ مورد تعقیب کیفری و ۵۷ فقره گزارش اداری و انتطامی بوده است.
وی افزود: با توجه به اولویت پیشگیری در وقوع تخلف و جرم در سطح ادارات، در ۲ ماه گذشته برای مدیران دستگاههای اجرایی، مسوولان حراست، مدیران بازرسی و حقوقی دستگاههای اجرایی حدود ۳۰ جلسه توجیهی در بازرسی کل تشکیل شده و هدف از این جلسات بررسی نقایص و نارضابتیهای مردم از ادارات مربوطه و ارائه راهکار لازم در قالب مصوبه بوده است.
بازرس کل استان ایلام یادآور شد: بر اساس تاکیدات ریاست سازمان و به منظور جلب رضایت مندی مردم، بازرسیهای سرزده از ادارات در سال جاری با همراهی صدا و سیمای مرکز استان بصورت جدی آغاز شده و این موضوع به منظور نظارت بر دستگاههای خدمات رسان و نحوه ارائه خدمات به مردم عزیز استان است.
روشنی بیان کرد: در این بازرسی های انجام شده از دستگاههای اجرایی، مشکلات احصاء و در همان روز به مدیران جهت برطرف کردن، ابلاغ و تاکیدات لازم انجام شده و رفع مشکلات تا برطرف شدن کامل، به صورت مستمر رصد میشود.
وی تصریح کرد: در سازمان بازرسی کل کشور با انجام کار کارشناسی حدود ۲۲۰ گلوگاه فساد شناسائی شده است و بر این اساس در یک برنامه چهار ساله در قالب بازرسیهای برنامه ای، تلاش خواهد شد که شاهد تاثیر این بازرسی ها، در ریشه کن کردن فساد در سطح دستگاههای اجرایی باشیم.
بازرس کل استان ایلام به تاکید بر اینکه خط قرمز ما در بازرسی کل استان مردم هستند، افزود: به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست که مردم برای انجام امورات قانونی خود به ادارات مراجعه کرده و خدای ناخواسته به جهت سهل انگاری یا بروکراسیهای بی مورد اداری آزرده خاطر شوند.
وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه زبان گویای مردم هستند، خاطرنشان کرد: رسانهها با انعکاس به موقع و پیگیری مشکلات مردم میتوانند نقش بسزائی در رفع گرفتاری مردم و کمک به سازمان بازرسی در جهت انجام رسالت ذاتی که همانا مبارزه با فساد است داشته باشند.