جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران علیه چند شرکت غربی که در زمان جنگ تحمیلی مواد اولیه ساخت سلاح‌های شیمیایی را به عراق فروخته بودند برگزار شد.

با اعلام سفارت کشورمان در هلند، این جانبازان شیمیایی که ساکن شهر‌های مختلف ایران هستند و با کمک یک وکیل هلندی استاد حقوق بین الملل این شکایت را طرح کرده اند، در این دادگاه به تشریح رنج ناشی از بیماری‌های مزمن خود که در اثر استنشاق گاز خردل به آن دچار شده اند و در طول بیش از ۳۰ سال روز به روز شدیدتر شده است پرداختند و وکیل قربانیان شیمیایی هم به بیان نقش این شرکت‌های هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت.

انتظار می‌رود دادگاه شهر لاهه در اوایل شهریور سال جاری پس از رسیدگی به این پرونده در خصوص مسئولیت این شرکت‌ها در وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر جسمی و روحی به این مصدومان شیمیایی رای خود را صادر کند.

بر اساس اسناد و گزارش‌های سازمان ملل متحد، رژیم عراق در طول جنگ تحمیلی بیش از سه هزار تن انواع سلاح‌های شیمیایی را علیه رزمندگان و غیر نظامیان ایرانی بکار گرفت که باعث شهید و مصدوم شدن هزاران نفر شد. در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار نفر مصدوم شیمیایی در کشور شناسایی شده اند که به درمان و مراقبت‌های پزشکی نیاز مداوم دارند. کاربرد سلاح‌های شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع بوده و ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان از جنگ جهانی اول تاکنون می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۱۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
اگه یکی با چاقو یا تفنگ کسی را کشت // چاقو ساز را میگیرن یا اونی که از چاقو استفاده کرده
شما عراق را که استفاده کننده از سلاح شیمیایی بوده را ول کردید // رفتید سراغ المانی ها و اروپایی ها ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
چرا خسارت جنگ را از عراق نمیگیرید // مردم شهید دادن // مجروح دادن // اوخت مقامات محترم از جیب کی بذل بخشش میکنن ؟؟
حالا اگه المان یا هر کشور دیگری ساخته // عراق از این سلاح استفاده کرده
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۵:۱۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
کویت خسارت خود را از عراق گرفت .چرا ایران با این همه کمک و بیرون کردن داعش و شهید شدن فرمانده با ایمان و مقتدر قدس شهید گران قدر سلیمانی عزیز علاوه در نگرفتن غرامت اکنون به جایی رسیده اند که در مسابقه فوتبال سرود ملی و مردم کشورمان مسخره وتوهین میکنند.ار دستشان برسد به ما حمله هم خواهند کرد.مسولین چه جوابی دارند .چرا ؟ اعتراض نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
چرا سراغ غرامت جنگی نمیروید؟ حق ملت رو از دولت عراق بگیرید
آخرین اخبار