هدی حقیقی معاون اجتماعی بهزیستی استان در باره وضعیت کودکان کار و خیابان گفت: در سال گذشته در مراکزشبانه روزی ۷۱ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۱۲۴ نفر شناسایی و پذیرش شدند و تا پایان اردیبهشت در مراکز شبانهروزی ۱۰ نفر و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۹ نفر شناسایی و پذیرش شدهاند.
حقیقی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان تصریح کرد: ساماندهی و حمایت از کودکان در شرایط دشوار در تمام دنیا از جمله وظایف اصلی دولتها در اداره کشور بوده و در کشورمان نیز با توجه به زمینههای مذهبی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، این مسئله از مهمترین دغدغههای حاکمیت و مطالبات جامعه مدنی است.
معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به رشد تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال ۱۳۷۸ با کسب اجازه رسمی از سازمان برنامه و بودجه وقت اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سراسر کشور در قالب مراکز دولتی، شبانه روزی و رایگان زیرمجموعه خود کرده و در استان قزوین در همین سال جهت ساماندهی این کودکان یک مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان کار و خیابان در شهرستان قزوین راهاندازی شده است.
وی گفت: همچنین مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده (خانه خورشید) در شهرستان قزوین در سال ۱۳۹۵، جهت ارائه خدمات روزانه و سرپایی به کودکان کار و خانوادههای آنها به منظور جذب و شناسایی و ساماندهی تاسیس شد.
این مسئول ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ هم تعداد ۱۱ دستگاه و سازمان دیگر موظف به همکاری با سازمان شدهاند و در سال گدشته کار گروههای متعددی در اداره کل بهزیستی مبنی بر اعلام شرح وظایف سازمانها و بررسی موانع و چالشها برگزار شده است.
حقیقی درباره ارائه خدمات در خصوص سلامت کودکان کار گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطابق با آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به کودکان و خانواده آنان توسط دانشگاه علوم پزشکی با معرفی بهزیستی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: همچنین غربالگری بهداشتی بصورت مداوم توسط شبکههای بهداشت و پوشش درمانی و خدمات مورد نیاز کودک و خانواده درجه اول در مراکز درمان و بیمارستانهای تابعه توسط سازمان تامین اجتماعی انجام میشود و تحت پوشش بیمه سلامت هم قرار میگیرند.
معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارائه خدمات تحصیلی عنوان کرد: وضعیت تحصیلی کودکان کار شناسایی و پذیرش شده توسط مددکار اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته و اقداماتی مانند پیگیری تحصیلی کودکان (معرفی نامه-ثبت نام-تماس با مدرسه محل تحصیل با هدف حصول اطمینان از بهبود وضعیت تحصیلی و حضور در کلاس) و برگزاری کلاسهای آموزشی (تابستانی) برای کودکان انجام میشود.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات کتاب خوانی با هدف افزایش سطح مطالعه و بارش فکری کودکان و برگزاری بازی رایانهای و همچنین بازیهای گروهی با هدف آموزش فعالیت گروهی و تاب آوری هم انجام میشود.
این مسئول بیان کرد: در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل، باید شرایطی فراهم شود تا کودک در مدارس عادی و در کنار همسالان خود به تحصیل ادامه دهد حتی اگر لازم باشد تسهیلاتی از قبیل کلاس خصوصی فشرده و تجهیزات خاص برای این کار فراهم شود.
وی ادامه داد: در صورت تحقق نیافتن این وضعیت، کودک در مدارس ویژه متناسب با شرایط خود از قبیل مدارس بزرگسالان، شبانه، شبانه روزی و استثنایی، با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش به تحصیل ادامه میدهد.
حقیقی درباره کودکان اتباع بیگانه نیز گفت: با توجه به نتایج مطالعات و تجربیات اجرایی از کودکان گردآوری شده بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها غیرایرانی، به ویژه از اتباع کشور افغانستان بودهاند و همواره ارائه خدمت به این کودکان با توجه به اینکه تعدادی از آنها فاقد کارت اقامت هستند با چالشهایی روبروست.
وی تصریح کرد: بررسی تابعیت کودک در ساماندهی آنها موثر است و احراز هویت کودک از طریق عکس برداری از عنبیه چشم از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری خواهد کرد و به این منظور در نظر است، با دریافت اعتبارات ملی از سوی این سازمان، دستگاه عنبیه چشم تهیه شود.
حقیقی اظهار کرد: برای مبارزه با کار کودکان ایجاد بستر لازم جهت توانمندسازی فرد و خانواده وی، انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی، تهیه برنامهها و تیزرها برای آگاهسازی اقشار مختلف جامعه جهت کاهش حضور کودکان در خیابان و آگاهسازی خانواده و کودک یا نوجوان از منابع حمایتی جامعه ضرورت دارد.