آیا به واسطه ارثی که به زن می‌رسد حج بر او واجب است؟

در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیا زن حتی با وجود این که همسر نداشته باشد و یا سرپرست خانواده باشد، می‌تواند از طریق ارثیه ای که به او می رسد به حج برود و این سفر معنوی بر او واجب است؟

همان طور که می‌دانیم حج یکی از ارکان دین و از ضروریات آن به شمار می‌آید و به همین دلیل، ترک حج با اقرار به وجوب آن، یکی از گناهان کبیره و ترک آن از روی انکار موجب کفر به حساب می‌آید.

در روایت معتبر، شیخ کلینی (ره) از امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است: هر کس از دنیا برود و حجة الاسلام را بجا نیاورد بدون این که او را حاجتی ضروری باشد، یا آن که به جهت بیمار شدن از آن باز ماند، یا آن که پادشاهی از رفتن آن جلوگیری نماید، چنین کسی در حال مردن، به یهودیت یا نصرانیت از دنیا خواهد رفت.

در نتیجه، سفر معنوی حج از طریق چند شرط بر فرد مکلف واجب می‌شود:

۱.     بلوغ (سن تکلیف شرعی برای پسران پانزده سال کامل قمری و برای دختران نه سال کامل قمری است).

۲.     عقل

۳.     آزاد بودن

۴.     استطاعت از جهت مال، صحت بدن، توانایی، باز بودن راه و آزادی آن، وسعت وقت و کفایت آن که باید به این نکته توجه کرد که در استطاعت مالی فرقی نیست و بین این که این مال از ارث رسیده باشد یا غیر آن، با تحقق سایر شرایط استطاعت، حج بر فرد مکلف واجب می‌شود.

بنابراین، اگر زندگی زن با استفاده از ارثیه خود برای رفتن به سفر حج، دچار حرج و مشکل نمی‌شود، حج بر او واجب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
پدرم برای مادرم زمینی بخشیده آیا برای اون زمین حج برای مادرم واجب میشود یا خیر
۲ من خودم خانه ندارم پول که دارم اگر حج بروم نمیتوانم خانه بخرم ولی اگر حج نروم با اون پولی که دارم میتوانم خانه بخرم آیا حج بروم یاخانه بخرم
آخرین اخبار