با تلاش پنج ساله دانشمندان جوان کشورمان در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاد دانشگاهی، ۴۰ رقم بذر هیبرید کاهو بومی شده در نظرآباد استان البرز رونمایی شد.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، هدفگذاری این فعالیت‌ها را در راستای چند راهبرد کلان کشور برای ارتقای امنیت غذایی، امنیت سلامت و اقتصادی برشمرد و گفت: امروز پس از پنج سال فعالیت تحقیقاتی و توسعه‌ای موفق به معرفی ۴۰رقم بذر کاهوی بومی شدیم که به لحاظ طعم، رنگ، فرم و دیگر خصوصیات ژنتیکی و فنوتیپی متنوع‌ترین مجموعه از بذور کاهو در کشور است.

رضا آذربایجان افزود: این مرکز در قالب طرح‌های فناورانه، محصولات زیستی بهبود یافته را که مبتنی بر شناسایی منابع ژنتیکی بوده و ارتقای امنیت غذایی را سبب شده و می‌تواند در سبد غذایی مردم قرار گیرد، به مرحله اجرا درآورده است.
 
او می گوید: دو نمونه بارز این دستاورد‌ها در زمینه تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک حاصل فناوری زیستی است که بر اساس منابع ژنتیکی بومی اجرا شده است.
 
آذربایجانی تصریح کرد: اکنون با برگزاری این رویداد در قالب مزرعه نمایشگاهی در زمان سرمایه گذاری برای تولید انبوه این بذور برای تامین نیاز کشور قرار داریم تا با حضور سرمایه گذارانی که استقبال خوبی از این رویداد کرده اند بتوانیم قسمتی از نیاز کشور را که از واردات تامین می‌شود توسط بذور داخلی تامین نموده و همچنین و به بهبود صنعت کشاورزی کشور کمک نماییم.
 
وی با بیان این که میزان واردات بذر سبزی و صیفی به صورت رسمی و غیررسمی به کشور بیش از چند صدمیلیون دلار است، افزود: این رقم در مقاطع مختلف متفاوت است که با معرفی این ارقام درصدد هستیم تا نیاز کشور به بذور دست اول تامین شود.
 
وی اظهار کرد: تولید بذور بر اساس اقلیم هر کشور و مقاومت در برابر آفت‌ها و با کیفیت، متناسب با ذائقه مردم ودیگر شرایط کشت مختص هر منطقه از ضروریاتی است که هم باعت امنیت غذایی شده و از طرفی از هدر رفت منابع ارزی جلوگیری می‌نماید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.