مدیرکل محیط زیست گیلان از مشاهده و ثبت گونه کمیاب شوکا با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات شهرستان شفت خبر داد.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یکی از دوستداران پویش مردمی حیات وحش گیلان و محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شفت در ارتفاعات جنگلی این شهرستان یک گونه کمیاب شوکا را مشاهده و تصویربرداری کردند.

او افزود: ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: شوکا‌ها در تابستان زندگی انفرادی دارند، گیاهخوار و نشخوارکننده هستند و حس بویایی، شنوایی و بینایی قوی دارند و به خوبی شنا می‌کنند. 

در هنگام احساس خطر پرش‌های بلند انجام می‌دهند، اما در حالت عادی در زیستگاه خود بسیار بی‌حرکت هستند. غالبا مناطق جنگلی جوان و یا نسبتا انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. 

مشاهده گونه کمیاب شوکا در ارتفاعات شفت

به گفته عشوری، زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، جنگل‌های ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است. شوکا بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون شکار و صید ۱۴۰۱، گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد می‌شود.

مشاهده گونه کمیاب شوکا در ارتفاعات شفت

او همچنین گفت: با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه کمیاب و نبود امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم هنوز در نقاط جنگلی، آماری دقیق از تعداد شوکا‌های باقیمانده در کشور وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.