طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در مراسم افتتاحییه پایگاههای فعالیت تابستانی دانش آموزان با نیازهای ویژه که به صورت نمادین در مدرسه استثنایی پارسا در سنندج برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد اصلی در فعالیتهای تابستانی آموزش مهارتهای زندگی با تکیه بر شعار دانش آموز پویا، تعالی، توانایی وفردایی بهتردر سایه تدبر و بصیرت قرآنی است، اظهار کرد: فعالیت پایگاههای تابستانی اوقات فراغت تا بیستم شهریورماه جاری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ادامه خواهد داشت.
محمدی گفت: تابستان امسال ۱۶ پایگاه فعالیتهای تابستانی به صورت متمرکز در مدارس استثنایی سطح استان وغیر متمرکز در سالنهای ورزشی اداره کل بهزیستی، کانونهای پرورش فکری کودکان ونوجوانان، مراکز آموزش فنی وحرفهای وهیأتهای ورزشی جانبازان ومعلولین، نابینایان وناشنوایان در راستای کیفیت بخشی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه دایر شده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: تا کنون ۵۷۴ دانش آموز دختر وپسر از طریق سامانه نورینو برای شرکت در پایگاههای تابستانی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۰۱ نفر علاقمند به فعالیتهای پرورشی وفرهنگی و ۱۷۳ نفرنیز متقاضی فعالیتهای ورزشی هستند.
محمدی اضافه کرد: در این پایگاهها ۴۰ رشته ورزشی، دینی، هنری، مشاغل وبرنامههای فوق برنامه آموزشی به صورت حضوری ومجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه میشود.
او با بیان اینکه برنامههای تابستانی آموزش و پرورش یکی از برنامههای مهم و اساسی دستگاه تعلیم و تربیت است، افزود: فعالیتهای تابستانی یکی از بسترهای اصلی شناسایی وهدایت استعدادها ومهارتهای دانش آموزان، تثبیت یادگیری وارتقاء مهارتهای فردی واجتماعی دانش آموزان است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد: برنامههای تابستانی اوقات فراغت با هدف تقویت هویت ملی و دینی، استمرار فعالیتهای ورزشی فرهنگی، تربیت بدنی، مهارتی وآموزشی اجرایی میشود.
او با تاکید بر اینکه یکی از رسالتهای آموزش و پرورش استمرار فعالیتهای تربیتی دانش آموزان در ایام فصل تابستان است، افزود:غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان، فرصتهای بزرگ یادگیری، تربیت تمام ساحتی و رشد همه جانبه آنان را در پی خواهد داشت.
او با اشاره به غنی سازی اوقات فراغت به عنوان یکی از مهمترین فرصتهای تربیتی یادآور شد: برنامهریزیهای لازم برای حضور هفت گروه دانشآموزان با نیازهای ویژه دختر و پسر در تابستان جاری در پایگاههای فعالیتهای تابستان انجام گرفته است.
محمدی اظهار داشت: با تقویت مهارتهای این دانشآموزان صرفنظر از محدودیت آنها میتوان ظرفیتهای ارزشمندی را در زمینههای مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری در آنان شناسایی و در جهت تقویت آن گام برداشت.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه در تابستان مدرسه تعطیل است، اما تربیت و پرورش تعطیل نیست، افزود: برنامههای غیررسمی و بدون اجبار تاثیری به مراتب بیشتر در روند تقویت و پیشرفت دانش آموزان دارد.
او با تأکید بر لزوم همراهی و هماهنگی دستگاهها وسازمانهایی که با آموزش وپرورش استثنایی هم پوشانی وظایف دارند، گفت: با توجه به تنوع استعدادها، علایق، نیازها واقتضائات این دانش آموزان آموزش وپرورش رسمی نیازمند همکاری سایر ارگانها است.
محمدی در پایان اطلاع رسانی وهمفکری با اولیاء دانش آموزان، برنامه ریزی دقیق ومنسجم در کلیه فعالیت ها، فراهم نمودن زمینه حضور بانشاط دانش آموزان وبکارگیری مربیان متخصص وعلاقمند را از انتظارات آموزش وپرورش استثنایی از عوامل اجرایی پایگاههای فعالیت تابستانی عنوان کرد.