کاهش ۶۰ هزار هکتاری کشتزار‌های دچار تنش آبی در مازندران

مساحت کشتزار‌های تحت تنش آبی مازندران نسبت به ابتدای امسال حدود ۶۰ هزار هکتار کاهش یافت.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: این شرکت امسال برای کاهش تنش‌های ناشی از کم‌آبی طرح‌های گوناگونی اجرا کرد که به کاهش خسارات ناشی از خشکسالی منجر شد.

او افزود: حدود ۸۰ هزار هکتار از کشتزار‌های استان در ابتدای امسال دچار تنش آبی بود که اکنون به لطف بارندگی‌ها و اجرای برخی طرح‌های کوتاه‌مدت مقابله با خشکسالی مساحت کشتزار‌های تحت تنش استان با ۶۰ هزار هکتار کاهش به حدود ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران رهاسازی حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب از سد گلورد یکی از این اقدامات برشمرد و گفت: با این اقدام تنش‌های آبی در مناطق پایین‌دست کاسته و آب حدود ۱۲۰۰ هکتار از کشتزار‌های منطقه تامین شد.

داوودیان افزود: با توجه به میزان ذخیره آب پشت سد‌های استان امسال رهاسازی آب برای کشاورزی از سد شهید رجایی ساری در دستور کار قرار نگرفته بود، اما با توجه به حجم بارش‌ها دریچه خروجی این سد برای رهاسازی محدود آب به صورت موقت باز شده بود.

بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای که اواخر خرداد ماه امسال منتشر شده بود بارش‌های اخیر حدود ۴.۵ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد‌های استان کرد و حجم آب موجود در کل سد‌های استان را به ۱۳۸.۶ میلیون متر مکعب افزایش داد.

هواشناسی مازندران نیز متوسط بارش باران در فصل بهار امسال را حدود ۱۶۵ میلی متر اعلام کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.