آقای بهروز آقایی گفت: فراهم کردن ابزار مهم زنجیره حمل و نقلی اعم از ریل، جاده و پایانه، تامین و تجهیز ناوگان حمل و اتخاذ راهبرد یکپارچه در مدیریت حمل و نقل در جغرافیای داخلی کشور و حتی مشارک بین المللی از شروط مهم و لازم برای توسعه ترانزیت و نقش آفرینی برای کشور در بهره مندی از مزیتهای جغرافیایی کشور در مقایسه با سایر رقبای منطقهای و جهانی خواهد بود، اما مطمئنا شرط کافی نیست. با بررسی اجزای تاثیر گذار کالبد حمل و نقلی کشور نقش وزارت راه و شهر سازی محوری، مهم و لازم است.
به گفته این کارشناس حمل ونقل، عوامل تاثیر گذار بر رونق ترانزیت شامل دو بخش اصلی زیر ساختهای فیزیکی و توسعه غیر فیزیکی است که حوزه زیر ساختهای فیزیکی شامل امکانات جاده ای، ریلی و دریائی و کیفیت و کمیت ناوگان حمل در تمامی شقوق از لوازم اصلی حمل و نقل هستند.
او می گوید: گام اول موفقیت در نقش آفرینی لجستیک جهانی تناسب سازی زیرساختها و ابزارهای حمل و نقلی کشور با شبکه حمل و نقلی منطقهای است. به عنوان مثال کیفیت زیر ساختها و تعداد ناوگان، قیمت ناوگان حمل نسبت به سبد اقتصادی خانوار و عمر ناوگان در مقایسه با سایر کشورها از شاخصههای مقایسه این تناسب هاست.
آقایی ادامه داد: ترانزیت شکلی از لجستیک و بخشی از زنجیره تامین جهانی است که چندین کشور و بخشهای حمل و نقلی خصوصی در آن مشارکت میکنند. مشارکت موثر در زنجیره تامین بین المللی فراهم شدن ابزار کار است که زیرساختهای فیزیکی با توضیح آنچه بیان شد بخشی مهمی از ابزار کار هر کشور در لجستیک بین المللی هست.
این کارشناس حمل ونقل یادآور شد: کشورها داری طرحهای تجاری هستند. تحت این طرح هااولویتهای لجستیکی هر کشور نیز مشخص میشود .