علی فاتحی در اولین جلسه آشنایی با همیاران مهربان ترافیک، گفت: موضوع ترافیک شهری مقولهای بسیار حائز اهمیت است که تاثیر مستقیمی بر جسم و روان مردم میگذارد تا آنجا که میتواند به عنوان یک مسئله امنیتی لحاظ شود.
او گفت: یکی از مولفههای امنیت روانی جامعه، روان بودن حمل و نقل ترافیک به خصوص در سطح شهر و کلان شهرهایی، چون شیراز است.
فاتحی به ترافیک سنگین شهری در سال تحصیلی گذشته در برخی از خیابانهای شیراز اشاره کرد و افزود: ترافیک سنگین در سال تحصیلی گذشته چنان بود که به نظر میرسید مدیریت شهری و استانی نتوانسته بود قبل از شروع سال تحصیلی برای ایاب و ذهاب دانشآموزان برنامهریزی مناسبی انجام دهد.
معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس ابراز امیدواری کرد تا مدیران متولی از اکنون برای پیشگیری از ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس چارهاندیشی کنند.
فاتحی اضافه کرد: بسیاری از مواقع، دولت به معنای عام کلمه فارغ از هر جناح و وابستگی یا نمیخواهد و یا نمیتواند برخی از امور را به درستی انجام دهد و اینجاست که مردم باید خود ورود کنند و برخی از امور را در دست بگیرند.
معاون قضایی و اجتماعی فارس گفت: نهادهای مردمی بر اساس اختیارات قانونی خود میتوانند کمکاری مدیران را گزارش دهند و در جهت رفع مشکلات مردم حرکت کنند.
فاتحی از مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز خواست تا با ارائه دستاوردهایی که از حضور همیاران مهربان ترافیک در شهر شیراز حاصل شده و با ورود میدانی معاونت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دادگستری، علاوه بر پشتیبانی از همیاران، در جهت رفع نواقص احتمالی و استفاده بهتر از این ظرفیت گام موثری برداشته شود.
او با اشاره به انتخاب دستگاه قضایی فارس به عنوان دستگاه برتر کشور، بر ظرفیت استان فارس و شهر شیراز تاکید کرد و گفت: میتوان با اصلاح برخی از رفتارها در بین مدیران، به جای اینکه زمان زیادی از جلسات را صرف تملق و تشکر از خدمات انجام شده مدیرانی نماییم که وظیفه خود را انجام دادهاند، به بیان ضعف آن مدیر یا سازمان بپردازیم.
فاتحی گفت: میخواهیم در کنار مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز افرادی را آموزش دهیم تا در بحث فرهنگسازی، مشارکت کنند و در کنار همیاران مهربان ترافیک گام موثری در کاهش تصادفات شهری و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن بردارند.
معاون پیشگیری از جرم دادگستری ضمن ابراز تاسف، بزرگترین ضعف مدیران را نگرانی از حضور مردم عنوان کرد و افزود: مدیران از حضور مردم و کارهای مردمی واهمه دارند و خود نیز توان لازم برای انجام امور را ندارند.
با مردم کار کردن، معجزه است
در ادامه، مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز در مراسم یازدهمین مرحله آموزشی همیاران مهربان ترافیک جمعی از نیروهای مردمی جدید که به زودی در پوشش همیار مهربان ترافیک در سطح شهر شیراز فرهنگ سازی میکنند؛ گفت: پلیس راهور در تمام طول خدمت همیاران مهربان ترافیک همراه و همگام با مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز بوده است.
سید عبدالرضا دستغیب افزود: شما به مجموعه عظیمی همچون مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز پیوستید که بتوانید در زمینه فرهنگسازی اقدامی موثر انجام دهید.
دستغیب تاکید کرد: با مردم کار کردن، معجزه است و اگر مسئولین به دنبال گذر از معضلات فرهنگی و اجتماعی هستند باید در عمل به مردم رجوع کنند. دستغیب به کمبود منابع مالی و عدم تعهد عملی بسیاری از مدیران اشاره کرد و گفت: بخشی از مردم برای خدمت به شهروندان و جامعه خود گامی هرچند کوچک برداشتهاند به جای تشویق و ترغیب آنها به کار بیشتر و مفیدتر، سدی در مسیر حرکت آنها نباشیم.
۸۰ درصد فوتیهای ناشی از تصادفات در گروه سنی ۱۶ تا ۴۰ سال قرار دارند
کارشناس ارشد اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس گفت: امروز دولتها در ایجاد امنیت اجتماعی نقش مهمی دارند و موضوع ترافیک نیز از این مقوله جدا نیست و بیتوجهی به آن میتواند آسیبهای فراوانی به دنبال داشته باشد. سرگرد عبدالعظیم مباشری با تاکید بر حفظ جان انسانها به عنوان بزرگترین سرمایه، تصادفات جادهای و تصادفات ناشی از ترافیکها را تهدیدی جدی برشمرد که سالانه جان ۲۰ هزار نفر را میگیرد.
او اضافه کرد: تصادفات امروز زن و بچه و خانواده را یکجا میبلعد؛ ۸۰ درصد فوتیهای ناشی از تصادفات در گروه سنی ۱۶ تا ۴۰ سال قرار دارند که سن جوان جامعه است و متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست و هیچ اقدام مفیدی برای آن صورت نمیگیرد. سرگرد مباشری با اشاره به خودروهای سنگین فرسوده گفت: جای تاسف است که این خودروها اجازه تردد در سطح شهر و جادهها را دارند و پلیس همچنان موظف به ارائه خدماتی، چون تعویض پلاک و بیمه به این خودروها است و هیچ قانونی برای جایگزینی خودروهای مدل بالا با خودروهای فرسوده وجود ندارد.
مباشری افزود: استفاده از الفاظ انقلابی از زبان مسئولین و آشفتگی وضع جامعه همخوانی ندارد و هر چه زودتر باید برای ۲۰ هزار نفر فوتی تصادفات جادهای و ۴۰ هزار نفر دچار قطع عضو و ۳۰۰ هزار نفر مصدوم که ناچار به استفاده از خدمات درمانی هستند، چارهای اندیشید؛ چون هزینههای قابل توجهی بر جامعه تحمیل میشود.
او گفت: عدم آموزش به مردم برای اینکه به صورت تک سرنشین در مناطق شلوغ شهر تردد نکنند، از یک طرف و افزایش رانندگان تاکسی اینترنتی به دلیل مشکلات اقتصادی که موجب شلوغی خیابانها شده است؛ باعث افزایش ترافیک شهری شده تا جایی که عابرین پیاده هم امنیت جانی ندارند چرا که موتورسیکلتسوارها برای فرار از ترافیک، پیادهروها را انتخاب میکنند.
مباشری گفت: کشور ما میتوانست دغدغه فرهنگ ترافیک نداشته باشد؛ اگر از کودکی و در طول ۱۲ سال تحصیلی مفاهیم مربوط به فرهنگ ترافیک را در برنامههای آموزشی مدرسه لحاظ میکردیم. متاسفانه و باوجود اعلام آمادگی پلیس راهور درخصوص آموزش فرهنگ ترافیک به دانشآموزان مسئولین آموزش و پرورش همکاری لازم با پلیس راهور را ندارند.