اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، بروشکی در جلسه کمیته مشترک پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهار کرد: آسیب اجتماعی پدیدهای قابل حذف نیست و هیچگاه میزان وقوع آن در جامعه به صفر نمیرسد، اما اقدامات پیشگیرانه و مداخلات مبتنی بر توانمندسازی دانش آموزان در کاهش تمایل آنان به آسیبهای اجتماعی موثر است.
وی با اشاره به پوشش ۶۰ درصدی دانش آموزان استان در اجرای طرح نماد (نظام مراقبتهای اجتماعی دانش آموزان) گفت: اجرای هر چه بهتر این طرح نیازمند حمایتهای مالی و تامین اعتبارات لازم است در حالی که امسال پایینترین میزان اعتبار برای اجرای این طرح به سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده است و این موضوع پوشش کامل طرح را در این استان پهناور با حدود ۸۴۰ هزار دانش آموز با مشکل روبرو خواهد کرد.
وی به اجرای طرح ابتکاری قاضی مدرسه در مدارس سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف افزایش آگاهی و اطلاعات دانش آموزان در زمینه قوانین و مقررات و تبعات آسیبهای اجتماعی در قالب بیش از ۷۰ کارگاه آموزشی در مدارس استان با حضور ۳۰ مدرس از کادر قضایی دادگستری برگزار شد و در سال تحصیلی جدید نیز استمرار خواهد داشت.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: وجود مراکز فروش مواد دخانی مانند کافهها در نزدیکی مدارس یکی از مهمترین عوامل افزایش تمایل دانش آموزان به آسیبهای اجتماعی است که این موضوع با همکاری مراجع قضایی و انتظامی نیازمند پیگیری و حل است.
بروشکی ترک تحصیل را مهمترین آسیب اجتماعی در مدارس استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: از مجموع ۳۸ هزار و ۳۱۱ نفر آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش به عنوان بازمانده و تارک تحصیل در رده سنی ۶ تا ۱۱ سال در سیستان و بلوچستان در قالب اجرای طرح شهید محمودوند تا کنون برای ۳۸ هزار و ۷۱ نفر در سامانه پیگیری کننده معین شده است و از این تعداد تا کنون علت ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل ۹ هزار و ۲۵۲ نفر مشخص شده است و تا کنون ۲۵۵ نفر به چرخه آموزش بازگشتند.
وی خاطر نشان کرد: معلولیت دانش آموزان، تداخل ساعت حضور دانش آموزان در مدارس دینی با زمان آموزش رسمی، مهاجرت به خارج کشور، فوت و مواردی از این قبیل از مهمترین دلایل بازماندگی و ترک تحصیل در استان است که در این شناسایی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.
وی آموزش خانوادهها و ارتقای سطح آگاهی آنان نسبت به آسیبهای اجتماعی و فضای مجازی را از مهمترین عوامل در کاهش آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان عنوان کرد و گفت: خانوادهها باید نسبت به این موضوعات حساس و آگاه شوند.