نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت:با وجود داشتن رتبه اول و سوم استان بوشهر در تولید سرانه ملی و اقتصاد کشور، این استان به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در دیدار رییس دانشگاه پیام‌نور بوشهر اظهار داشت: با وجود داشتن رتبه اول و سوم استان بوشهر به ترتیب در تولید سرانه ملی و اقتصاد کشور، این استان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

وی افزود: عمده دلیل پیشرفت‌نکردن استان بوشهر متناسب با ظرفیت‌های موجود، استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های درونی استان در تلفیق با دانش است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: این استان دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی در زمینه دریا، سواحل، انرژی، کشاورزی و تجارت است که همگی بر پایه دانش و علم‌پایه بنا شده اما نیاز است که یک مدیریت و نظارت بهینه همراه با طراحی دانش بنیان برای بازتولید ثروت در آن انجام شود.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: هر تمدنی اگر پیشرفت داشته مرهون دانش و فن‌آوری بوده است که اگر تلفیقی از دانش طراحی و نظارت بهینه وجود داشته باشد، تولید ثروت اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: نمونه بارز ظرفیت‌های استان بوشهر برای تولید ثروت، دریا و اقتصاد دریامحور است که با وجود داشتن ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی و ۷۰۷ کیلومتر مرز کرانه‌ای، تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای تولید ثروت برای استان استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت: یک زمانی در استان بوشهر، موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری بحث داغ و مطرحی بود که در همان زمان پیشنهاد کردم که منطقه ویژه علم و فناوری ایران در بوشهر تاسیس شود که با وجود این که استان‌هایی نیز متقاضی این منطقه ویژه علمی بودند اما استان بوشهر انتخاب شد.

وی ادامه داد: اکنون چهار سال از عمر منطقه ویژه علم و فناوری ایران در استان بوشهر می‌گذرد و با وجود داشتن اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی کسی این موضوع را پیگیری نکرده است.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: در صورتی که این موضوع پیگیری و سند بالادستی تهیه و تدوین شود می توان از مزایای اقتصاد علم برای تبدیل ترانزیت کالاهای مصرفی به کالاهای علمی در استان بوشهر استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: البته به نسبت گذشته استان بوشهر در عرصه زیرساخت‌ها بهتر شده اما همچنان عقب هستیم و پذیرفته نیست وقتی در حوزه نفت، گاز، انرژی هسته‌ای، کشاورزی و شیلات نه تنها در عرصه ملی بلکه بین‌المللی حرف برای گفتن داریم، زیرساخت‌های علمی و دانشگاهی مان محدود باشد.

وی یادآور شد: باید به جای انتشار مقالات به دنبال تولید محصول فناورانه گام برداریم و با هدایت این محصولات که می‌تواند دریاپایه و دریامحور باشد زمینه شکوفایی تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که تولید ثروت برای استان و جامعه می کنند فراهم سازیم.

صفایی‌بوشهری پیشنهاد کرد: اردوگاه علمی پژوهشی تفریحی برای دانشگاه پیام نور در استان بوشهر در سطح بین‌المللی ایجاد شود تا شاهد ورود گردشگران علمی از سایر نقاط کشور و جهان به این دانشگاه باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.