طبق قانون جوانی جمعیت فقط داروخانه‌های بیمارستانی اجازه توزیع دارو‌های سقط جنین آن هم با سخت گیری‌های فراوان را دارند.

کیانی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: شرکت های پخش دارو‌های سقط جنین فقط در داروخانه‌های بیمارستانی اجازه توزیع دارند و رصد دقیق و سختگیرانه بر روند فروش این دارو‌ها صورت می‌گیرد و پزشک می‌بایست با مدارک و دلایل کافی اقدام به تجویز این دارو‌ها بکند.

او افزود: طبق قانون جوانی جمعیت سقط جنین به دلایلی غیر از دلایلی که به طور قطعی ثابت می‌کند جنین از نظر سلامتی مشکل حاد دارد و یا تولد آن برای مادر بسیار خطرساز است، آن هم با تشخیص کارشناسانه پزشک، ممنوع است.

کیانی بیان کرد: همچنین وسایل و دارو‌های پیشگیری از بارداری فقط در داروخانه‌ها آن هم طبق توصیه پزشک توزیع می‌شود؛ این در حالی ست که قبلا این دارو‌ها در مراکز و خانه‌های بهداشت توزیع می‌شد، اما اکنون این امر صورت نمی‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در مورد دوره غربالگری جنین، این دوره به طور کامل حذف نشده است بلکه در صورت صلاح دید پزشک مادر باردار می‌تواند این دوره را انجام دهد، اما این امر به شیوه قبل که برای تمام بارداری‌ها غربالگری انجام میشد، دیگر وجود ندارد.

او عنوان کرد: همچنین طبق قانون جوانی جمعیت از آنجایی که استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق می‌تواند باعث بروز مشکلات شود و سلامتی افراد و جنین را به خطر بیانازد، در بحث قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی نیز سخت گیری‌های زیادی برای جلوگیری از ورود آن به استان وجود دارد.

کیانی گفت: تمام مواد آرایشی و بهداشتی می‌بایست شناسه و برچسب اصالت داشته باشند و هم استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده این کالا‌ها بودن برچسب اصالت، شکایت خود را از طریق شماره ۱۹۹ اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.