مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت و نرم افزاری، آب سد خائیز طی ۲۴ ساعت آینده به منظور آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی می‌شود.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: عملیات اجرایی سد خائیز در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پارسال به مرحله آبگیری رسید.

وی افزود: در بارندگی‌های زمستان پارسال، حجم مناسبی از آب (بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب) در مخزن این سد ذخیره شد و با توجه به نیاز آبی شدید نخلستان‌های شبکه آبیاری اهرم، این آب در ابتدای تابستان و پیش از فصل برداشت محصول رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: سد خائیز یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت آب در شهرستان تنگستان و بزرگترین طرح تامین آب این شهرستان است.

وی ادامه داد: سد خاکی خائیز با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین بخشی از حقابه نخیلات ، بهبود شرایط کشاورزی در شهرستان تنگستان را به همراه دارد.

محمدی عنوان کرد: در زمان حاضر تنها محل تامین آب نخلستان های اهرم منابع آب زیرزمینی و سیلاب‌های فصلی است اما با بهره‌گیری از آب سد خاییز و ذخیره سازی و هدایت آب سرشاخه رودخانه شیرین (اهرم)، منبعی جدید برای آبیاری این نخلستان‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر ۱۴۰ سال، قریب یکهزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان‌ها را در بر می‌گیرد که تنها محل امرارمعاش ساکنان منطقه بوده و سد انحرافی و کانال های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از ۲۰ سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به مشخصات فنی سد خاییز گفت: این سد از نوعی خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن ۳۶ متر و طول تاج ۶۱۰ متر است.

وی افزود: سد خاییز در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی دارد و آب ذخیره شده در مخزن این سد در آستانه رهاسازی برای نخیلات اهرم قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.