برداشت ۶۰ هزار تن محصول از نخلستان‌های استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از ابتدای فصل برداشت تا کنون ۶۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما از نخلستان‌های استان برداشت شده است.

کبری توکلی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های استان بوشهر، بیان کرد: برداشت خرما به دلیل گرمای هوا حدود یک هفته زودتر از سال‌های قبل در شهرستان‌های دشتستان و برخی نقاط تنگستان و دشتی آغاز شده است.

وی از برداشت ۶۰ هزار تن محصول از نخیلات استان بوشهر تا کنون خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۷۰ هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شود که از این مقدار ۱۵ هزار تن خارک، ۴۵ هزار تن رطب و بقیه خرما است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: بیشتر خرما تولیدی استان بوشهر از نوع کبکاب و زاهدی است که در خارج از استان بازار مناسب و فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مرتبط با خرما در استان بوشهر مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: این استان با ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر بهره‌بردار ۹ درصد کل بهره‌برداران خرما در کشور را به خود اختصاص داده است.

توکلی گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرما تولیدی استان بوشهر با داشتن کمیت و کیفیت بسیار مطلوب به کشور‌های هدف بیشتر به روسیه، قزاقستان، افغانستان، عراق، هند و اروپا صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و خاک در استان بوشهر لزوم حفظ منابع پایه در نخیلات، اصلاح و جایگزینی ارقام پر بازده، ماشینی کردن فرآیند ساخت باغ‌ها و اصلاح شیوه آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری و تولید اقتصادی در نخیلات اهمیت فراوانی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.