حمید رضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: یاد مرحوم حافظی پدر مدرسه سازی ایران را گرامی میداریم و خدا را شاکریم که همراه خیرین عزیز مدرسه ساز هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز، تصریح کرد: هدف ما ایجاد یک عزم ملی برای تکریم و بزرگداشت خیرین است. خیرین از جان و مال و ثروت خودشان میگذرند تا تعلیم و تربیت رونق بگیرد و آینده کشور تامین شود.
وی با بیان این که آورده خیرین نیز روند صعودی داشته است، بیان کرد: رقم تعهدات خیرین به دو برابر افزایش یافته و ۵۰ درصد کلاسهای درس تحویلی با مشارکت خیرین ساخته شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به ارائه آمار مدرسه سازی پرداخت و گفت: در حال حاضر با ۸۹۷۸ پروژه فعال ۴۵ هزار کلاس درس در کشور داریم که حجم بالای کار در عرصه مدرسه سازی را نشان میدهد.
خان محمدی با اشاره به این که ۲۵۲۴ پروژه نیمه تمام خیری داریم، افزود: اولویت تکمیل و تحویل این پروژهها است و بعد از آن امیدواریم در برنامه هفتم مدارس فرسوده را به صفر برسانیم تا مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ۸۵۰۰ کلاس درس مقاوم سازی شدهاند، گفت: هدایت خیرین برای مدرسه سازی در مناطق با سرانه فضای آموزشی پایینتر یکی از برنامههای سازمان نوسازی است.
خان محمدی در خصوص وضعیت مدارس استان تهران، گفت: رشد جمعیت دانش آموزی در کلانشهرها و بخصوص تهران و البرز موجب کاهش سرانه شده است. با این حال مدرسه سازی با قوت ادامه دارد و در استان تهران ۱۰۲ پروژه با ۱۰۰۰ کلاس درس امسال تحویل میشود.
وی ادامه داد: ساخت ۱۰ مدرسه با ۱۵۰ کلاس درس را با استفاده از فناوریهای نوین ساخت و صنعتی سازی را در شهرستان بهارستان کلید زدهایم. اگر بتوانیم صنعتی سازی در مدرسه سازی را داشته باشیم، جهشی در مدرسه سازی اتفاق خواهد افتاد.
ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسهساز با تقدیر از اصحاب رسانه گفت: از سال ۱۳۷۷ مشارکت مردمی در مدرسهسازی نظاممند شد. در آن سال ۱۷ میلیارد تومان مشارکت شد و سال گذشته این رقم به ۴ هزار میلیارد تومان رسید که پیش بینی ما این است رقم تعهدات امسال به ۸ هزار میلیارد تومان برسد.
وی در ادامه اظهار کرد: ظرفیت و امکانات خوبی در داخل و خارج از کشور داریم. در حال حاضر حدود ۴ الی ۵ هزار نفر از هموطنان خارج از کشور در امر مدرسه سازی مشارکت دارند که میتوان این آمار را تا ۶۰ هزار نفر افزایش داد.
قفلی بیان کرد: ما در شرایط خوبی هستیم. وجود دولت و قوه قضائیه از سرمایه گذاری در داخل حمایت میکنند. باید خبرنگاران هم کمک کنند مردم را به سمت مدرسهسازی هدایت کنیم تا مشکلات حل شود.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز یکی از مشکلات طرحهای نیمه تمام را به تخصیص اعتبار به صورت اوراق سه ساله مرتبط دانست و افزود: هم اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای نیمه تمام نیاز است و اولویت بهره برداری از مدارس نیمه تمام خیرساز است.
قفلی در ادامه مهاجرت اتباع کشورهای همسایه و جابجایی جمعیت ناشی از مشکلات ریزگردها و آب و هوا را موجب تراکم بیشتر کلاسهای درس بخصوص در مناطق حاشیهای کلانشهرها دانست و تاکید کرد: جلوگیری از دو شیفته شدن مدارس در اجرای عدالت آموزشی مهم است.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور همچنین به مشکلات کمبود فضای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران و شهرکهای تازه احداث شده اشاره کرد وگفت: مولدسازی املاک مازاد راه خوبی است تا طرحهای نیمه تمام تکمیل شده و به بهره برداری برسد.
قفلی گفت: حدود ۵۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی و ۲ میلیون مدرسه یار داریم. بیشتر از یکسال قبل کمیسیون مدرسه یاری با حضور بسیاری از مسئولان مناطق و خیرین تشکیل شده و امور مدرسه را پیگیری میکنند.
بالغ بر ۶ هزار بانوی خیّر مدرسه ساز در کشور داریم
خدیجه نیزاری، رئیس شورای بانوان خیرین مدرسه ساز و مشاور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در این نشست بیان کرد: بانوان نیمی از جامعه هستند که به قول آقای قفلی هم خیر و هم خیرساز هستند. آقایان هم که مدرسه میسازند تحت تأثیر همسر و مادر خود هستند. مادر اولین معلم هر فرد در زندگی است و او به فرزند کار خیر کردن را یاد میدهد.
وی اظهار داشت: به بانوان خیرین و همسران خیرین بیشتر توجه کنیم که نتیجه اش انسان سازی است. این کار فرهنگی است که به رشد و تکامل انسان کمک میکند. تشویق و ترغیب ما بر تکمیل پروژههای نیمه تمام خیری است.
وی همچنین بیان کرد: بالغ بر ۶ هزار بانوی خیّر در کشور داریم. اولویت کار خیر در علم و دانش است. دولت باید همکاری کند تا پروژههای نیمه تمام تکمیل شود.