در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

شناخت شخصیت برجسته حضرت علی (ع) مهم‌ترین محور عید غدیر

یکی از نکات مهمی که در جریان عید سعید غدیر خم وجود دارد معرفی شخصیت حضرت علی (ع) و موضوع ولایت ایشان به منظور تکمیل دین است.

حجةالوداع یا حجة البلاغ یا حجة الکمال یا حجة التمام، تنها حج حضرت محمد (ص) پس از هجرت بوده است که به همراه بسیاری از مسلمانان از شهر مدینه شروع شد و پیامبر (ص) در جریان آن، به بیان موضوعات مهمی چون احکام و آموزش‌های دینی و به ویژه ولایت حضرت علی (ع) و ولایت اهل بیت خود پرداختند و یکی از نکات مهم این سفر، معرفی شخصیت حضرت علی (ع) به عنوان ولیّ بود و خطبه روز عرفه، خطبه عید قربان و خطبه غدیر از سخنرانی‌های معروف پیامبر (ص) در این سفر است.

واقعه غدیر خم، یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می‌آید که پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی کردند و حاضران هم، که در میان آن‌ها بزرگان صحابه حضور داشتند با امیرمومنان (ع) بیعت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی، مدیر عامل بنیاد علوی و کارشناس مذهبی، درمورد حفظ و گسترش حقیقت غدیر بیان کرد: دلیل این که غدیر، عید مهم مسلمانان است می‌توان از دو بُعد بررسی کرد که یکی از لحاظ شناختن عید سعید غدیر خم است و مقوله دیگر، در خصوص شناختن شخصیت امیر مومنان (ع) است که در غدیر خم هم مطرح می‌شود. 

به گفته او، تاریخ و کتاب‌های مختلف و رسانه به صورت فراوان به موضوع غدیر پرداخته اند و نوشته‌هایی در این مورد وجود دارد که بنده می‌خواهم به شخصیت آقا امیرمومنان (ع) به عنوان موضوع و محوریت غدیر خم بپردازم. در بازه‌ای از تاریخ در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) در جریان حجة الوداع همه حاجیان متوقف شدند و پیامبر اکرم (ص) خواستند موضوع مهمی را بیان کنند و به همین دلیل، فرمودند که به رفته‌ها بگویید بازگردند و صبر کنید تا آن‌ها برسند. بدون شک، اتفاق مهمی در حال رخ دادن بود که در گرمای سوزان عربستان و حجاز و در چنین مکانی، دستور به انجام این کار دادند و امر به توقف کردند تا پیام مهمی را به حاضران بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: همه تاریخ نویسان بر این اذعان می‌کنند که در غدیر خم، چیزی جز معرفی شخصیت حضرت علی (ع) و مسئولیت ایشان در مقابل این امت مطرح نبوده است و رسیدگی به محرومین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی (ع) بوده است و می‌توانیم درمورد آن صحبت کنیم و جامعه جهانی را به سمت این موضوع مهم متمرکز کنیم که پیشوای ما شیعیان شخصی هستند که به رسیدگی به محرومین شهره هستند و شب خواب نداشتند مگر این که یتیمی را رزق داده باشند و اصرار داریم که امیر مومنان (ع) در این خصوص شناخته شوند.

او افزود: جهاد تبیین زمانی برکت می‌گیرد و در جایی می‌توانیم به این نتیجه و موضوع برسیم که اثر و خروجی داده باشد که به مطالب مهم و اساسی که با آن‌ها روبرو هستیم، اشاره کنیم. اما جهاد تبیینی که در راستای شناساندن حضرت علی (ع) و شخصیت ایشان نباشد صرفا یک گفت وگوست. بنابراین، معرفی شخصیت امیر مومنان (ع) بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۶ تير ۱۴۰۲
«پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:
انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی.
منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آنكه بعد از من پیامبری نخواهد بود. (سُنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٤١ ـ صحیح مسلم، ج ٤، ص ٤٤)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۵ تير ۱۴۰۲
عدل موثق !!!
قله مطلق !!!
غیر علی هیچ
غیر علی شرّ !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۵ تير ۱۴۰۲
در کشوری هستیم که جشن غدیر می گیرند ولی هیچ از عدالت علی خبری نیست کاش به جای جشن راه علی را سر لوحه نیکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۲
ای کاس مسولین ایران که اسم مقدس اسلام رو یدک میکشند ، یه کم سعی میکردند امام علی رو می شناختند و کمی از رفتار این امام بزرگوار رو الگوی مملکت داری خودشون قرار می دادند
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۲۱:۱۷ ۱۵ تير ۱۴۰۲
السلام علیک یا حضرت رسول الله ص و السلام علیک یا حضرت امام علی علیه السلام و السلام علیک یا حضرت بقیه الله الاعظم عج لبیک یا رسول الله ص بیعت کردیم به وصیت و نصیحت شما با قرآن کریم و اهل البیت پاک معصومین گرانقدر شما و با حضرت امام امیرالمومنین نایب بر حق شما پس از ۱۴۰۰ سال از واقعه خوش یوم اکمل الدین در مکان غدیرخم در ایران اسلامی عزیزمان تجدید بیعت می کنیم در این روز بسیار گرامی بزرگ لبیک یا امام علی علیه السلام مددی بیعت کردیم با شما تا زمانی که بر روی کره زمین زنده هستیم و بیعت کردیم با ولایت امامت و نایب بر حق ایشان در زمان غیبت و بیعت کردیم با حضرت بقیه الله الاعظم عج عید سعید یوم الله الاکبر روز غدیر خم بر جمیع محبین شیعیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام مبارک باد و تبریک تهنیت خدمت جمیع شیعیان محبین ایشان عرض می کنیم . اللهم عجل لولیک فرج . التماس دعا و صلوات .
آخرین اخبار