رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: دستورالعمل ثبت نام دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با هدف جای دهی نوآموزان و دانش آموزان با نیاز‌ها ویژه در نظام آموزشی ابلاغ شد.

طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار داشت: در این دستورالعمل به منظور نظارت و رفع مشکلات احتمالی در زمینه ثبت نام دانش آموزان استثنایی در سطح استان، ستاد ثبت نام با برنامه ریزی دقیق بر حسن اجرای ثبت نام و جایدهی دانش آموزان استثنایی نظارت کامل خواهد داشت.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان دوره پیش دبستانی، ابتدایی، اول متوسطه استثنایی، اول پیش حرفه‌ای ودوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را دوره‌های مختلف تحصیلی در آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد. 

محمدی افزود: دانش آموزان با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، معلول جسمی -حرکتی، اختلال هیجانی رفتاری شدید، اختلال نقص توجه/بیش فعالی، اختلال طیف اتیسم با هوش بهر عادی، چند معلولیتی با هوش بهر عادی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی با کم توان ذهنی واختلال طیف اتیسم با کم توان ذهنی گروه‌های مختلف استثنایی می‌باشند.

اوگفت: با توجه به رسالت سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص جایدهی نوآموزان و دانش آموزان استثنایی در نظام آموزشی کشور و ضرورت برنامه ریزی و نظارت بر فرایند ثبت نام آنان در مدارس شیوه نامه ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در راستای اجرای سند تحول وبا شعار ثبت نام مطلوب، عدالت محوری وخانواده مداری ابلاغ شد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان خاطر نشان کرد: در هنگام ثبت نام حضور پدر، مادر یا، ولی قانونی به همراه دانش‌آموز در بدو ورود به هریک از دوره‌های تحصیلی ضروری است، اما مدیران مدارس استثنایی ملزم هستند از دانش‌آموزان پایه‌های میان دوره بدون حضور دانش‌آموزان و اولیای آنان در زمان مقرر ثبت نام به عمل آورند.

او افزود: دانش‌آموزی که به دلیل بیماری یا سایر علل نمی‌تواند برای ثبت نام پایه اول هر یک از دوره‌های تحصیلی در مدرسه حضور یابد امور مربوط به ثبت نام وی در موعد مقرر توسط، ولی او انجام می‌شود. دانش‌آموزی که به دلایل موجه نتوانسته است در موعد مقرر ثبت نام کند با ارائه مدارک معتبر و صرفا با اخذ مجوز از کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش استثنایی استان می‌تواند ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه اهم موارد در ثبت نام دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را به شرح ذیل عنوان کرد:

ثبت نام به صورت الکترونیکی

ثبت نام تمامی دانش آموزان مدارس دولتی استثنایی صرفاً از طریق سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) انجام میشود و دریافت هرگونه وجه به استثنای حق بیمه و بهای کتاب‌های درسی در هنگام ثبت نام «ممنوع» است.

نوآموزان و دانش آموزان استثنایی که برای اولین بار جهت ثبت نام به مدارس استثنایی مراجعه می‌نمایند، باید مدارک عمومی شامل پرونده سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، اصل شناسنامه، کارت ملی وکاربرگ‌های تشخیص وسایر مدارک را به طور کامل به مدیر مدرسه ارائه کنند.

علاوه بر مدارک عمومی ثبت نام، مدارک اختصاصی برای ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنایی در هر دوره تحصیلی نیاز است.

علاوه برداشتن مدارک عمومی، مدارک مورد نیاز ثبت نام دانش آموزان استثنایی باهوشبهرعادی دوره دوم متوسطه استثنایی مطابق با آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه آموزش و پرورش عادی است.

نحوه جایدهی دانش‌آموزان استثنایی در کلاس درس

جایدهی دانش آموزان در مدارس استثنایی و تلفیقی – فراگیر بر عهده کمیته جایدهی آموزشی می‌باشد و در شهر‌هایی که «مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی- تربیتی» وجود نداشت، آموزش و پرورش شهرستان/منطقه با هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان نسبت به تعیین پایگاه سنجش مدرسه‌ای و معرفی عوامل اجرایی آن طبق دستورالعمل اجرایی سنجش اقدام کرد و پس از ارزیابی، جایدهی و ثبت نام نوآموزان / دانش آ موزان در سامانه مربوطه انجام شد.

اولویت جایدهی نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی (به جز دانش‌آموزان گروه‌های کم توانی ذهنی) در تمامی دوره‌های تحصیلی با توجه به توانمندی دانش‌آموز و با رعایت مفاد شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی- فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی باشد.

در مواردی که کارگروه تخصصی مدرسه پشتیبان توانمندی‌های دانش آموز را متناسب با شرایط مدرسه پذیرا (عادی) تشخیص دهد، موظف است نظر خود را به صورت کتبی به اداره آموزش وپرورش استثنایی استان اعلام نماید.

دانش‌آموزان مشمول آموزش تلفیقی- فراگیر از نظر شرایط سنی و ادامه تحصیل در تمامی دوره‌های تحصیلی تابع شرایط مندرج در آیین نامه آموزشی دوره مربوطه مدارس عادی می‌باشند.

اداره آموزش و پرورش استثنایی استان موظف است اطلاعات لازم درخصوص آموزش تلفیقی- فراگیر را به اداره‌های آموزش و پرورش مناطق ارائه دهد تا در صورت ثبت نام دانش آموز با نیاز‌های ویژه، جهت دریافت خدمات پشتیبانی و تخصصی از جمله معلم رابط اقدام شود.

جای دهی دانش‌آموزان چند معلولیتی

دسته بندی و قرار دادن دانش‌آموزان در گروه‌های چند معلولیتی و طیف اتیسم توسط مدارس استثنایی بدون ارزیابی‌های تخصصی وداشتن کاربرگ مورد تائید اداره آموزش و پرورش استثنایی ممنوع است.

نوآموزان و دانش آموزان چندمعلولیتی با توجه به نتیجه ارزیابی هوش، بینایی، شنوایی، جسمی- حرکتی و طیف اُتیسم در برنامه سنجش، سلامت و آمادگی تحصیلی و میزان سطح معلولیت و نیاز آموزشی آن‌ها در کمیته جایدهی آموزشی به صورت موردی بررسی شده و با توجه به تصمیم کارگروه، در کلاس‌های تک معلولیتی و یا کلاس‌های خاص چندمعلولیتی جایدهی شوند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در پایان خاطر نشان کرد: یک هزار و ۵۰۳ دانش آموز با نیاز‌های ویژه در ۶۸ مدرسه استثنایی مشتمل بر ۲۶۰ کلاس درس با حمایت وتلاش ۵۴۰ نیروی انسانی شاغل در حوزه استثنایی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی را دریافت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.