دبیر انجمن تغذیه البرز گفت:نوشیدن شربت های اصیل ایرانی یکی از بهترین نسخه های طب سنتی در جلوگیری از گرمازدگی افراد است.

زهرا احدی گفت: اغلب نوشیدنی‌های اصیل ایرانی متشکل از عصاره‌های گیاهی هستند و خواص بسیاری برای سلامتی دارند و  همچنین از گرمازدگی در فصل گرما جلوگیری می کنند.

شربت تخم شربتی

او افزود: شربت تخم شربتی از نوشیدنی‌های سنتی ایران است که بیشتر در فصل گرما و به‌صورت خنک مصرف می‌شود. این شربت از ترکیب آب، تخم شربتی، شکر، گلاب و یخ تهیه می‌شود. 

دبیر انجمن تغذیه البرز افزود: البته که خواص این شربت فراتر از رفع عطش و تشنگی است. این دانه‌های سیاه سرشار از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های ضروری هستند و برای بهره‌مندی از خواص آن توصیه می‌شود که به صورت خام مصرف نشوند و دانه‌ها در آب خیسانده شوند.

او می گوید: از جمله خواص تخم شربتی می‌توان به کمک به کاهش وزن، کاهش حرارت بدن، کنترل سطح قند خون، رفع یبوست، درمان سوزش سر دل، تسکین سرفه و کمک به سلامت پوست و مو اشاره کرد.

شربت سکنجبین

احدی گفت: شربت سکنجبین یکی از قدیمی‌ترین و لذیذترین نوشیدنی‌های تابستانی است که از ترکیب آب، سرکه، شکر یا عسل و عصاره نعناع درست می‌شود. 

شربت بهار نارنج

او می گوید: برای درست کردن این شربت مقداری شکوفه بهار نارنج را در آب جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس آن را از صافی عبور دهید و به میزان دلخواه عسل یا نبات اضافه کنید.

شربت زعفران

دبیر انجمن تغذیه البرز افزود: شربت زعفران برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به دیابت، جلوگیری از کم‌خونی، تقویت استخوان‌ها و کاهش نفخ شکم و درمان یبوست بسیار مفید است.

 

شربت آبلیمو

احدی گفت: شربت آبلیمو آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، لیمو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و فیبر است و فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد، جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و کاهش عفونت‌های ویروسی از دیگر فواید شربت آبلیموست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.