در گفت‌وگو با سفیر ایران در کنیا مطرح شد

همکاری مستمر دولت و بخش‌ خصوصی شرط بهره‌مندی از بازار بکر آفریقا

دیپلمات عالی کشورمان در کنیا تاکید می‌کند که بازار آفریقا کشور‌های زیادی را به خود جلب کرده و حالا کیفیت محصولات شرط پیروزی در رقابت تجاری است.

رئیس‌جمهور کشورمان در صدر هیئتی بلندپایه بامداد پنجشنبه به نایروبی پایتخت کنیا پرواز کرد تا سفری سه‌روزه و منطقه‌ای به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را آغاز کند. سفری رسمی از جانب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور که پس از ۱۱ سال انجام می‌شود. توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان، گسترش خدمات فنی و مهندسی و ارائه پهپاد‌های مخصوص حوزه سمپاشی بخشی از موضوعات مهمی است که هیئت‌های فنی دو جانبه بر روی آن‌ها متمرکز خواهند شد. جعفر برمکی سفیر کشورمان در کنیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید می‌کند که ظرفیت همکاری‌های تجاری ایران با سراسر آفریقا مخصوصا کنیا مغفول مانده است. 

برمکی اظهار می‌کند: طبعا برای حضور ایران در بازار آفریقا رقبای قدری وجود دارند شما زمانی که بازار آفریقا را بررسی می‌کنید متوجه میشوید که کشورهایی، قبل از حضور ما در این بازار حضور داشتند و علاوه بر آن اگر هم بعد از زمان ورود ما به این قاره وارد شدند با فعالیت بسیار زیادی توانستند خود را جلو بیاندازند زیرا حوزه فعالیت‌ها را گسترش دادند. برای مثال ترکیه چین و کشور‌هایی از این قبیل را اگر بخواهیم با ۲۵ سال قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که برای مثال چین ۲۵ سال قبل در بازار آفریقا حضور نداشته است و ترکیه هم حاضر نبوده است، اما الان وقتی به بازار کشور‌های آفریقایی نگاه می‌کنیم شاهدیم که الان این کشور‌ها حضور همه جانبه دارند دلیلش هم ابتدا این است که بخش دولتی این کشور‌ها به خوبی از بخش خصوصی آن‌ها حمایت می‌کند علاوه بر آن تسهیلات و امکانات بسیار خوبی از سوی دولت‌ها در اختیار این کشور‌ها قرار می‌گیرد که ما احتمالا این موضوع را کمتر در زمینه حضور ایران در بازار‌های آفریقا شاهد هستیم.

سفیر کشورمان در نایروبی تاکید می‌کند که اگر قرار است ایران نیز با سایر رقبا رقابت کند لازمه اش این است که به بخش خصوصی توجه شود زیرا این بخش به حمایت سیاسی دولت نیاز دارد تا بتواند در بازار سایر کشور‌ها قرار بگیرد همچنین باید کالا‌های ما کیفیت بالایی داشته باشد.

برمکی می‌گوید: توجه کنیم زمانی که از بازار آفریقا نام می‌بریم به این معنا نیست که ما بتوانیم هر کالای بی کیفیتی را وارد بازار این کشور کنیم. در حال حاضر برخی از این کشور‌های رقیب ایران در آفریفا زمانی که کالا‌های بی کیفیت را وارد این کشور‌ها می‌کنند، مردم این کشور آن را پس می‌زنند لذا باید به کیفیت محصولات به عنوان یک پیش شرط برای ورود به بازار آفریقا توجه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار