رضا گنجعلی معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۱ غذای محلی در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته و فرصت مطلوبی را برای معرفی این میراث ناملموس به گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
صنعت گردشگری در سالهای اخیر بهعنوان یکی از صنایع بزرگ اقتصادی در سراسر جهان مطرح شده و سالانه درآمد قابل توجهی را برای کشورها به همراه میآورد.
گردشگری خوراک و غذا به عنوان بخشی از این صنعت قطعاً میتواند در جذب گردشگر، کسب درآمد و انتقال فرهنگ بسیار موفق عمل کند.
صنعت گردشگری غذا در ایران در حالی یکی از انواع پرطرفدار مسافرتها میباشد که به تازگی با هدف بررسی و جستجوی غذاهای خاص و ناشناخته هر منطقه و همچنین آشنایی با فرهنگهای غذایی گوناگون، در بین انواع گردشگری شناخته شده است.
گردشگری غذا در دنیا در واقع نوعی گردشگری است که امروزه در جذب توریستها و گردشگران بسیار تأثیرگذار بوده از این جهت که همه افراد را با هر روشی که با غذا ارتباط داشته باشد، را شامل شده و تنها در خوردن غذا خلاصه نمیشود.
گردشگری غذایی با تمرکز بر مسائل فرهنگی، علاوه براینکه خاطرهای بیاد ماندنی برای مسافران رقم میزند، میتواند به اقتصاد بخشهای کوچک جامعه به خصوص جامعه روستایی ایران کمک کند.
این نوع گردشگری اگر به درستی انجام پذیرد میتواند با حفظ هویت به توسعه پایدار کشور هم کمک کند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر دریچهای جدید از جاذبهها و مکانهای دیدنی، اقوام و آداب و رسوم مختلف، سوغات و کشف غذاهای جدید و چشیدن آنها پیش روی انسان میگشاید، غذا تنها یک ماده مصرفی برای سیر کردن شکم نیست، بلکه فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در دل خود جای داده و نوعی گردشگری غذا است.
قابلیت ایران در زمینه تنوع غذایی را میتوان متأثر از ویژگی جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان دانست به گونهای که امروزه در صنعت گردشگری، غذا و خوراک جایگاه ویژهای پیدا کرده و اغلب رستورانها، هتلها و اقامتگاهها به ترویج فرهنگ غذایی خود میپردازند.
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: غذا بخشی از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس هر ملت است که متناسب با آناتومی و جغرافیای آن منطقه شکل گرفته است.
رضا گنجعلی افزود: به دلیل وجود تنوع اقلیمی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، فهرست غذاهای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار میآید که در این راستا سیستان و بلوچستان ۳۱ نمونه غذای محلی منطقه را با توجه به وجود غذاهای هندی، پاکستانی، عمانی و کشفیات شهر سوخته مبنی بر ۹ نمونه غذا در میراث ناملموس به ثبت رسانده است.
او ادامه داد: در راستای برندسازی گردشگری خوراکِ سیستان و بلوچستان اقدامات بینظیری در دستور کار قرار دارد به گونهای که در هیچ جای ایران این برندسازی وجود ندارد که غذای چند کشور در آن طبخ شود در این زمینه گردشگران میتوانند حدود ۴۰ نمونه غذای هندی، پاکستانی، عمانی و چند نمونه غذای پیش از تاریخ را با یک سفر به این دیار تناول کنند.
این مقام مسئول برگزاری جشنواره بینالمللی غذا در سیستان و بلوچستان را اقدام مهمی برای برندسازی غذاهای استان در صنعت گردشگری دانست و گفت: این اقدام برای اولین بار در مهرماه ۱۴۰۱ در هفته گردشگری با حضور چهار کشور «مقیمهای عمانی، افغانی، هندی و پاکستانی» رقم خورد؛ امید که در راستای توسعه صنعت گردشگری غذایی این رخداد هر سال با تنوع باشکوهتری گسترش یابد تا به زودی شاهد برگزاری جشنوارههای غذایی در این استان باشیم.
گنجعلی با اشاره به اینکه ارتقاء رفاه و توسعه اقتصاد جوامع محلی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، از اهداف برگزاری این جشنواره است، بیان کرد: تنوع بخشی به جاذبههای گردشگری استان با تأکید بر تنوع غذایی موجود با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و بینالمللی هدف دیگر برگزاری جشنوارههای غذایی گردشگری است.
او ادامه داد: غذاهای یزدی، بیرجندی و کرمانیهای مقیم در زاهدان از دیگر غذاهای این خطه به شمار میروند، کما اینکه از ۹ نمونه غذای کشف شده در شهر سوخته سه غذا در نمایشگاه بینالمللی تهران توسط رئیس فدراسیون گردشگری خوراک و مدیر گردشگری داخلی وزارت خانه مطبوع رونمایی صورت گرفت و تناول غذاها توسط بازدیدکنندگان انجام شد.