معاون اول رئیس جمهور:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید طبق زمان‌بندی عملیاتی شود

محمد مخبر گفت:تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برخی اشتباهات گذشته را جبران نماید.

محمد مخبر در جلسه‌ای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل، که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکده‌ها و نهاد‌های عمومی و انقلابی حضور داشتند، افزود: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان می‌شود که جبران نیروی تحصیل کرده امکان پذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامه‌ریزی منظم و کمک اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.

وی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم گام‌های بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.

وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استان ها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالش‌های این استان‌ها در حوزه آموزش و پرورش تاکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.

مخبر با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دوره دانش آموزی، گفت: باید برای عقب ماندگی مهارتی دانش آموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.

معاون اول رئیس جمهور اهمیت تقویت هنرستان‌ها را خاطرنشان و تاکید کرد: اگر یک دانش آموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی گردد، می‌توان به تکرار چرخه فقر و ریشه کنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد؛ بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش توجه به هنرستان‌ها را بار دیگر در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

مخبر افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برخی اشتباهات گذشته در خصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابجایی دانش آموزان را جبران نماید.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت طرح اداره مدارس به صورت هیأت امنایی و مدرسه یاری و مدرسه داری خیرین مدرسه ساز در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کنار این اقدامات باید وزارت آموزش و پرورش طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان را بررسی و تدوین کند.

در این نشست، وزیر آموزش و پرورش از اولویت آموزش و پرورش در برنامه‌های دولت خبر داد و افزود: لایحه‌ای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آماده سازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیت‌های مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مناطق محروم استفاده شود.

همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص نرخ کاهش بیسوادی ۶ ساله و بیشتر در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و جهان، شاخص تغییر ضریب جینی آموزش در مناطق مختلف، درصد بیسوادی در تهران و سایر استان‌های کشور، نرخ فقر بی پولی کودکان زیر ۱۸ سال نسبت به معلم به دانش آموز و بالعکس در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا، روند ترک تحصیل، توزیع حمایتی، نسبت بودجه آموزش و پرورش به تولید ناخالص داخلی و مقایسه سرانه دانش آموزی ایران با کشور‌های جهان ارائه شد.

در ادامه تأکید شد در دولت سیزدهم هزینه ایاب و ذهاب و سرانه مدارس احیا شده است که با توجه به اهمیت این موضوع برنامه ریزی‌ها برای افزایش این دو موضوع در کنار برقراری سرانه تغذیه در مدارس در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و اجرایی است.

همچنین در خصوص کاهش و به صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل پیشنهاد‌هایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقه‌ای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پسا کرونا ارائه و تأکید کرد در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروه‌های جهادی و محوریت آموزش و پرورش در حدود ۲۶ هزار دانش آموز بازجذب نظام آموزشی و کلاس‌های درسی شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۳ تير ۱۴۰۲
باز انشا خوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۳ تير ۱۴۰۲
خداوکیلی تو چی میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ تير ۱۴۰۲
شما اول مدارس غیر انتفاعی که منبع درلمد آقازاده ها اس را جمع کنید بعد مرحله بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
همه جا درباره افزایش حقوق و همسان سازی دارن میگن
چرا شما نمیگین
برای بازنشستگان کشوری لشکری تامین اجتماعی و کارمندا و معلما بگین هر کدوم به چه شکله
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۴:۱۵ ۲۳ تير ۱۴۰۲
همین ادبیات دستوری بدون کمترین نمود عملیاتی
مملکت رو به اینجا رسونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۳ تير ۱۴۰۲
فکر معیشت و گرانی باشید از قیمت ها خبر دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۳ تير ۱۴۰۲
با توجه به سایت ثبت نام دانشگاه آزاد متوجه می‌شوید که کلمه فنی‌ و حرفه ای درج نشده و در موقع تحصیل نیز برنامه تحصیل مناسب رشته فنی و حرفه ای ندارند . که در آموزش عالی دولتی بدتر هستش . مدرک تحصیلی برای چی هستش ؟برای شغل .اما برنامه تحصیلی در دانشگاه برای فنی و حرفه ای در رشته کامپیوتر که واقعیت بررسی می‌شود مقصود دانشگاه تعلیم صحيح و بعد آزمون از تعلیم نبوده. زنگ به تعزیرات و بعد حضور نامحسوس در کلاس های دانشگاه. متوجه می‌شوید اگر تعلیم صحيح بود تعدادی زیاد اکنون شاغل بودند .دانشگاه در حوزه فنی و حرفه ای تنفر سازی می‌کند. سبکی که موقع انتخاب رشته توضیح نداده اند. افرادی که حوصله تدریس صحيح دروس را ندارند و جلسه اول متنفر می‌شوید. اگر خوب بود اکنون شما مدرک دکترا تحصیلی داشتید. پس فعال باشید تا ثواب صالح خوبی باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۳ تير ۱۴۰۲
سرانه مدارس صفر است و مدیران باکمال شرمندگی در مقابل مردم و پاسخگو در مقابل بازرسان ادراه قرار گرفته اند. تمامی مدارس با کمکهای مردم اداره می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۲ تير ۱۴۰۲
این کار نیاز به کارشناسی و مطالعه دقیق دارد که توسط افراد خبره و باسواد باید انجام شود. نه افراد معمولی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۲ تير ۱۴۰۲
یکی از اصول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان هست که تا کنون دولت در این زمینه نتوانسته درست عمل کند و فقط شعار می‌دهد و حتی این نصفه نیمه را سازمان بازنشستگی قبول ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۲ تير ۱۴۰۲
دقت کردین از مدارس دولتی چقدر کم دانشگاه دولتی قبول میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
روز به روز مدارس دولتی کمتر شده و کلاس ها شلوغ تر می شود کجای این عدالت آموزشی است؟
چرا باید چند ده نوع مدرسه در کشور باشه؟
آموزش طبقاتی تا کی؟
عدالت آموزشی کجا رفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۲ تير ۱۴۰۲
به جای شعار دادن و باید باید کردن، انقلابی گری خود رو در عمل نشان دهید. اگه انقلابی گری ، صرف ایراد گرفتن از گذشتگان باشه، هیچ ارزشی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۰:۱۵ ۲۲ تير ۱۴۰۲
شما استعفا بدهی خیلی بهتر است.
کارایی نداری. حقوق چه چیز را میگیری ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۲
جناب مخبر معوقات رتبه بندی 1400هنوز پرداخت نشده ها؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۲
تحول بنیادین شامل استفاده از فناوریهای روز در آموزش هم میشود و اینکه از دبستان و پیش دبستان ،آموزشهای الکترونیک و هوش مصنوعی را هم بیاموزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۲ تير ۱۴۰۲
کارشکنان و کارنکنان مسکن را معرفی و بر کنار و محاکمه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
آقا یه عکس بهتر از این آدم نداشتید. تو رو خدا یه بار دیگه به عکسش نگا کنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۲ تير ۱۴۰۲
وزیری که اول وزارت ول میکنه میره حج معلومه چقد مسئولیت پذیره !!!
نمیدونم چرا حس میکنم همه کار این کشور شده مسخره بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
اقتصاد مملکت رو درست کن مخبر معاون رئیس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۶:۵۱ ۲۲ تير ۱۴۰۲
سلام،

اول یک اساس قرار می دهیم با نام "رشد معلومات کشور" با این مفهوم که کارایی و همچنین دامنه علوم بومی را گسترش دهیم، بعد این سوال پیش می آید که آیا کسب علم از خارج بد است؟
اینجا سند دوم یا گام دوم را رونمایی می کنیم تحت این عنوان که
"ایجاد منابع علمی" یعنی دانش ایرانی منبع مراجعه سایرین باشد،
اگر اولی را تحت عنوان "آموزش" و دومی را تحت عنوان "پرورش"
تعریف کنیم جهت دهی علم در کشور را ایجاد کرده ایم که دو معیار دارد:
اول استفاده از اساتید مسلط به علوم کشور برای آموزش،
دوم ورود معیارها و تعاریف خودکفایی در انقلاب اسلامی به عرصه علم در امر پرورش علمی،

با تشکر از حضور فداکارانه باشگاه خبرنگاران جوان عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
ارزیابی بدون امتحان چه معنایی دارد؟ یعنی معلم از هر می خوشش آمد نمره قبولی بدهد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۲
وزارت نفت بدون کمک به آموزش و پرورش برای توسعه علوم نفت و گاز و پتروشیمی در مدارس، بزرگترین ضربه را به کشور و اقتصاد مردمی زده است . کشوری که بزرگترین ذخایر نفت و گاز را دارد مدارسش کمترین برنامه را برای آموزش و پرورش کودکان در حوزه این علوم دارد.
آخرین اخبار