۵۰ درصد از اراضی زیرکشت استان همدان به گندم اختصاص دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در سال زراعی جاری زیر کشت رفت که ۵۰ درصد آن به گندم اختصاص دارد.

رضا بهراملو روز جمعه  تولید سالانه گندم در استان را ۵۴۰ هزار تن دانست و گفت: گندم محصولی راهبردی و غذای غالب جامعه است و با بالا بردن تولید گندم می‌توانیم کشور را به خودکفایی برسانیم.

او با اشاره به اینکه تولیدات در حوزه گندم باید افزایش یابد تا خودکفایی در این بخش ایجاد شود تصریح کرد: غذا در جنگ اقتصادی همچون اسلحه است و با توجه به اینکه روسیه و اکراین در جنگ با یکدیگر بودند، تاثیرات این جنگ در تامین گندم جهان بیش از پیش نمایان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کاهش ضایعات از موارد پراهمیت این حوزه است تاکید کرد: ضایعات محصولات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رقم بزرگی است که کاهش آن با دستگاه‌های مکانیزه و تنطیم کمباین‌ها و کالیبرزه آن‌ها در مزارع قابل کنترل است.

او افزود: اگر حتی ضایعات گندم را یک درصد فرض کنیم، بیش از هشت میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد می‌شود.

بهراملو، کنترل و رصد حمل گندم را یکی دیگر از راه‌های کاهش ضایعات این محصول دانست و تاکید کرد: گندم ریزی از کامیون در جاده‌ها نیز یکی از دلایل خسارت به کشاورزان است که باید با راهکار‌های کارشناسی مانع از هدر رفت محصول شد.

او به کشاورزان قول داد که مساله صدور گواهینامه ویژه برای رانندگان کمباین را با راهنمایی و رانندگی در میان بگذارد و راه‌هایی برای اخذ سریعتر گواهینامه ویژه بیابند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: موضوع بیمه کردن کشاورزان و رانندگان کمباین‌ها را پیگیری می‌کنیم تا این کشاورزان در آینده با مشکل مواجه نشوند.

همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.