نظارت ۲۶۰ کارشناس بهداشت بر تهیه و توزیع غذا ماه محرم در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۶۰ کارشناس بهداشت با شروع ماه محرم مسئولیت بازرسی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی در استان را بر عهده دارند.

موسی‌الرضا شبیهی گفت: بیش از ۱۰ هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی حساس شامل آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و امکان متبرکه پیش بینی شده برای پذیرایی از عزاداران حسینی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها وجود دارد که کارشناسان بهداشت در ساعت اداری و بعدازظهر‌ها به صورت شیفتی بر روند فعالیت حاضران در این مکان‌ها نظارت دارند.

او افزود: این بازرسان در تمام ۱۴ شهرستان استان گلستان به صورت انفرادی و یا در قالب تیم‌های مشترک بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از مصرف آب تا نحوه تهیه مواد اولیه و طبخ غذا و نحوه خدمات دهی به عزاداران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: کلرسنجی از آب باقی مانده در محل طبخ غذا و در صورت نیاز نمونه‌برداری میکروبی، اندازه‌گیری روغن و نمک مورد استفاده در غذا و بررسی آلودگی سطوح و محل‌های فرآوری موادغذایی و مناسب بودن وضعیت سرویس‌های بهداشتی مساجد و هیات‌ها از جمله اقدامات بازرسان است.

شبیهی گفت: بازرسان در صورت مشاهده آلودگی در مرحله نخست با دادن تذکر خواستار رفع مشکل می‌شوند و همچنین از مواد غذایی مشکوک نمونه برداری و مواد غذایی فاسد را معدوم می‌کنند و تمام مراحل رضایت و نبود رضایت بهداشتی و سایر مشکلات در کارت بازرسی این مراکز ثبت خواهد شد.

او تاکید کرد: بازرسی کارشناسان بهداشتی به طور مداوم در طول سال اجرا می‌شود، اما با توجه به حساسیت‌های ایام خاص مانند ماه محرم و حضور جمعیت زیاد عزاداران و نحوه تهیه و توزیع موادغذایی این نظارت‌ها به صورت ویژه‌تر انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.