وزارت دفاع انگلیس می‌گوید، چون توافق غلات منافع روسیه را تامین نمی‌کرد خیلی پیشتر مسکو تصمیم به خروج از آن گرفته بود.

خروج روسیه از توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در روز دوشنبه با موجی از مخالفت‌ها از سوی آمریکا و متحدان غربی اش همراه بود. انگلیس که یکی از بزرگترین حامیان کی یف در جنگ محسوب می‌شود، یکی از منتقدان تصمیم اخیر مسکو محسوب می‌شود. 

به گزارش تله تریدر، وزارت دفاع انگلیس امروز (پنجشنبه) اعلام کرد گزارش‌های اطلاعاتی ما حاکی از آن است که روسیه تصمیم برای خروج از توافقنامه صادرات غلات اوکراین را بسیار پیش‌تر از زمانی که آن را به طور رسمی اعلام کرد گرفته بود، زیرا این توافقنامه دیگر منافع مسکو را تامین نمی‌کرد. 

این بیانیه می‌افزاید: با این حال، روسیه در این مسئله فرافکنی کرده و ادعا‌های مختلف دیگر از جمله آسیب به کشتی‌های غیرنظامی بر اثر مین‌های دریایی اوکراین، و یا استفاده نظامی اوکراین از کریدور صادرات غلات را بدون ارائه مدرکی مطرح می‌کند. 

وزارت دفاع انگلیس تاکید کرد: اگر اکنون تجارت از بنادر اوکراین (بدون اجازه روسیه) ادامه یابد احتمال اینکه ناوگان دریایی روسیه اقدام به ایجاد اختلال در روند تجاری این کشور (با استفاده از قدرت نظامی) کند بسیار زیاد است. 

پیش‌تر پس از عدم موافقت روسیه با تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین، مقامات کی یف ابراز امیدواری کرده بودند این توافقنامه بدون حضور مسکو و با مشارکت ترکیه ادامه یابد. این در حالی است که آنکارا توانایی حفظ امنیت دریایی برای صادرات غلات ترکیه را ندارد. 

مقامات روسیه تهدید کرده اند هیچ تضمینی وجود ندارد که اکنون کشتی‌های خارجی اقدام به عبور و مرور میان بنادر اوکراین به منظور صادرات کالا و محصولات کشاورزی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار