حمید صاحب در نشست با مدیرکل و مدیران آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این مطلب افزود: یکی از نیازهای امروز جامعه سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان است چراکه معتقدیم با سرمایه گذاری فرهنگی میتوانیم بر وجود کودک تاثیر مثبت گذاشته و او را از بروز برخی ناهنجاریهایی که در آینده دانش آموزان را تهدید میکند ایمن کنیم.
وی اضافه کرد: برای آموزش به کودکان باید آنان را شناخت تا بتوانیم بر اساس شناخت ایجاد شده از باورهای ذهنی این قشر برای آنان برنامه ریزی کرد.
صاحب خاطرنشان کرد: باید پیامهای مبتنی بر نیاز دانش آموزان در جامعه تولید و در مراکز آموزشی در اختیار آنان قرار گیرد. متاسفانه ساختار کنونی مدرسه و کلاس درس مجرای کافی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان نیست و ضرورت دارد با استفاده از روشهای مدرن و بهره گیری از خلاقیت و هنر نسبت به انتقال مفاهیمی که بتواند با دانش آموزان ارتباط بیشتری برقرار کند، اقدام کنیم.
وی توضیح داد: استفاده از روشهایی مانند آموزش توام با موسیقی و قصه گویی، شیوههای اجرای دروس ابتدایی به شکل عروسکی برای تاثیرگذاری بیشتر بر دانش آموزان بدو ورود به مدرسه از جمله اقداماتی است که باید در ساختار آموزشی به آن توجه کرد و سیاستهای آموزشی را برای هر گروه سنی دانش آموزی مبتنی بر این ابزارها طراحی و اجرا کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آمادگی این اداره کل برای در اختیار قرار دادن توانمندی و ظرفیتهای موجود در مراکز فرآموز به آموزش و پرورش برای اجرای مدلهای جدید آموزشی در مدارس خبر داد و گفت: در مراکز فرآموز تلاش میکنیم در حوزه سلامت روان و ذهن فرزندان اقداماتی را با بهره گیری از زبان هنر و اجرای آن به شکل زیبا و هنرمندانه برای اصلاح برخی رویکردها و رشد مهارتهای زندگی انجام دهیم تا دانش آموزان و کودکان در مقابل بزه و رفتارهای پرخطر واکسینه شوند.
آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان در مراکز فرآموز
صاحب در ادامه با اشاره به برخی بحرانهای دوره دانش آموزی و ضرورت توجه به این بحرانها و پاسخ گویی به موقع به سوالاتی که در ذهن دانش آموزان وجود دارد، ریشه برخی از این بحرانها را ناشی از فقر ارایه مهارتهای زندگی به دانش آموزان دانست و افزود: بسیاری از دانش آموزان با مباحث ریاضی، علوم و مانند آن آشنایی دارند اما، آموزش لازم را در حوزه مهارتهای زندگی کسب نکرده اند. خلایی که منجر به بروز برخی بحرانها و چالشهایی در حوزه دانش آموزی در مدارس شده است که برای برطرف کردن آن باید این مهارتها به عنوان سرفصلی آموزشی به دانش آموزان ارائه شود.
وی با بیان اینکه در ۱۱ مرکز فرآموز تهران برای دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال خدمات متنوعی پیش بینی شده است، اظهار داشت: در این مراکز برنامه ریزیهایی با هدف توانمندسازی گروه هدف در مواجهه با انواع آسیبهای اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی مانند خود آگاهی، دوست یابی، کنترل خشم و هیجان و مدیریت احساسات با هدف توانمندسازی دانش آموزان در این گروه سنی طراحی و با کمک متخصصان حوزههای کودک و نوجوان در حال اجرا است.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، با بیان اینکه فعالیت مراکز فراموز به تبع شیوع ویروس کرونا تغییر کرد، اما با فروکش کردن بیماری، مراکز فرآموز در حال احیای عملکرد خود و جلب مخاطب هستند بر تبادل اطلاعات میان اداره کل سلامت شهرداری تهران و آموزش و پرورش شهر تهران برای برخوردار شدن دانش آموزان گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال از برنامههای این مراکز تاکید کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری ادارات آموزش و پرورش و براساس مقررات در مناطق ۲۲ گانه تهران، علاوه بر فراهم کردن بستر حضور دانش آموزان در مراکز فرآموز، این مراکز که در قالب سیار نیز فعالیت میکنند بتوانند به مدارس ورود کرده و خدمات خود را در مدرسه ارائه کنند.
وی افزود: مراکز فرآموز را فرصت خوبی برای آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان دانست و گفت: در گذشته مراکز فرآموز منتظر حضور و ورود دانش آموزان بودند اما، در رویکرد جدید مدیریت شهری تمام مراکز فرآموز شهرداری مکلف شده اند با به دنبال دانش آموزان بروند و آنان را در این مراکز جذب و خدمات خود را در دسترس آنان قرار دهند.
همکاری برای کمک به تناسب وزن دانش آموزان تهرانی
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تبعات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تغییر برخی عادات غذایی درمیان این گروه سنی از اضافه وزن و چاقی تعداد قابل توجهی از دانش آموزان پایتخت خبر داد و گفت: براساس پیمایش انجام شده از سوی آموزش و پرورش، ۳۴ درصد از دانش آموزان پایتخت با مشکل اضافه وزن و چاقی رو به رو هستند. این نرخ چاقی و اضافه وزن در آینده میتواند بر سلامت دانش آموزان اثرمنفی بگذارد و از این رو، اداره سلامت شهرداری تهران آمادگی دارد با مشارکت آموزش و پرورش در بازه زمانی مشخص و با اجرای برنامههای سلامت محور و آموزشی این نرخ را کاهش دهد.
صاحب خاطرنشان کرد: برای اجرای موفقیت آمیز طرحهای کاهش وزن در دانش آموزان نیازمند ارایه آموزش به معلمان هستیم. در گام نخست آموزش مربیان تربیت بدنی به عنوان افراد خط مقدم سلامت دانش آموزان در مدارس در دستور کار اداره سلامت قرار دارد. در مرحله دوم نیز سایر معلمان در مدارس تحت این آموزشها قرار خواهند گرفت تا دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بتوانند به وزن مناسب برسند.
تهران دو میلیون دانش آموز دارد
مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۲ میلیون دانش آموز در مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل هستند که میتوان با تدوین بستههای فرهنگی و آموزشی مهارت پایه زمینه را برای ارائه آموزشهای کاربردی و مهارت زندگی به آنان فراهم کرد.
علیرضا کریمیان افزود: برای فاصله گرفتن از ارائه خدمات سنتی آموزشی به دانش آموزان، هر هفته یک روز کاری آنان در مدرسه در قالب شنبههای آموزشی به بازی و سرگرمیهای آموزشی اختصاص پیدا کرده است تا دانش آموزان در مقاطع خاص تحصیلی در کنار بازی به یادگیری مفاهیم و موضوعات مختلف بپردازند.
اختراع بازی از سوی دانش آموزان تهرانی
وی با اشاره به اینکه اجرای این سیاست منجر به شکوفاسازی استعدادهای نهفته دانش آموزان و ابداع بازیهای جدید میان آنان شده است، توضیح داد: در قالب شنبههای آموزشی دانش آموزان ۲ هزار بازی جدید ابداع کردند که از این تعداد؛ ۵۰۰ بازی از سوی کارشناسان آموزش و پرورش تائید و به عنوان مکمل آموزشی در کنار کتب درسی در مدارس اجرا میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، فعالیت مراکز فراموز شهرداری را اقدامی ارزشمند در حوزه آموزش به دانش آموزان دانست و با تاکید بر اینکه این اداره کل آمادگی دارد با مراکز فرآموز همکاری کند گفت: خارج شدن مراکز فرآموز از حالت متمرکز و راه اندازی این مراکز به شکل سیار سبب در دسترس قرار گرفتن خدمات قابل ارایه این مراکز به دانش آموزان شده است و این آمادگی را داریم با رعایت مقررات و قوانین در قالب تفاهم نامه از خدمات مراکز فرآموز در مدارس استفاده کنیم.
مراکز فرآموز مقصد اردوهای یک روزه دانش آموزی میشود
کریمیان با تاکید بر اینکه دانش آموزان نیازمند کسب مهارتهای اجتماعی و مهارتهای زندگی هستند، افزود: ظرفیت مراکز فرآموز میتواند تا حدود زیادی نیازهای دانش آموزان را در این بخش تامین کند. آموزش و پروش در این حوزه با محدودیتهایی رو به رو است که با استفاده از ظرفیت و توانایی شهرداری میتواند این محدودیتها را حداقلی کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزشهایی که در قالب مراکز فرآموز به دانش آموزان عرضه میشود قابلیت ارائه ۵ در شبکه شاد را به عنوان فراگیرترین رسانه در دسترس دانش آموزان دارد گفت: آموزش و پرورش تکلیف قانونی دارد تا دانش آموزان را در قالب اردوهای درون و برون شهری با مهارتهای زندگی آشنا کند.
این آمادگی وجود دارد تا با امضای تفاهم فی مابین اداره آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت اجتماعی شهرداری تهران، مراکز فرآموز مقصد اردوهای یک روزه دانش آموزان تهرانی باشد.
در این نشست رایزنی برای امضای چند تفاهم میان شهرداری و آموزش و پرورش شهر تهران در حوزههای ارایه خدمت در مراکز فرآموز، فعالیتهای ورزشی و نیز سلامت و آموزشهای سلامت محور به دانش آموزان انجام شد و مقرر شد در قالب کارگروههایی موضوعات مرتبط برای انعقاد تفاهم نامههای مربوطه پیگیری شود.