ممیزی و تنسیق بیش از ۲۹ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از ممیزی و تنسیق ۲۹ هزار و ۷۷۶ هکتار از مراتع این منطقه طی پارسال خبر داد.

قاسم رحیمی نیا با اشاره به اینکه سطح مراتع جنوب کرمان یک میلیون و ۹۴۱ هزار ۹۵۴ هکتار است، گفت: با هدف شناسایی دامداران واقعی به منظور حفاظت و بهره برداری اصولی از جنگل‌ها و مراتع طی یکسال گذشته در ۲۹ هزارو ۷۷۶ هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی و تنسیق مراتع صورت گرفته است.

او افزود: ممیزی مرتع یعنی شناسایی بهره برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع، به منظور صدور پروانه چرا، همراه با تعیین ضوابط و شرایط بهره برداری اصولی که بر اساس شرایط منطقه و وضعیت پوشش گیاهی مرتع صورت می‌پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، هدف از ممیزی مرتع راشناسایی دامداران واقعی و مرتع برای اجرای تبصره یک ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع دانست و تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی، هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی (جنگل‌ها و مراتع) بر اساس طرح خواهد بود.

رحیمی نیا بیان کرد: با هدف ذخیره نزولات آسمانی در مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک، عملیات احداث ۲۳٠ هکتار هلالی آبگیر و ۷٠ هکتار چاله فلسی همراه با بذرکاری در یکسال گذشته نیز در مراتع منطقه اجرایی شد.

او با بیان اینکه احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرزآب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود، بیان داشت: مدیریت و جمع آوری این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

قاسم رحیمی نیا بذر پاشی، کنترل پروانه چرا و توسعه مراتع را از مهمترین عوامل حفظ و نگهداری از این منابع در منطقه عنوان کرد و افزود: طی یکسال گذشته، حفاظت و قرق، مدیریت کوچ در ۲۲٠ هزار هکتار، تهیه طرح مرتعداری در سطح نزدیک به ۵۶ هزار هکتار و نظارت کارگاهی بر اجرای طرح‌های مرتعداری در سطح ۷٠ هکتار از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از مراتع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار