رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه آبادان گفت : نسل جدید توربین بخار چگالنده ای بومی به سفارش پالایشگاه این شهرستان در حال ساخت است.

سید محمد طهری رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه آبادان گفت: نخستین توربین بخار چگالنده‌ای تولید شرکت دانش بنیان به درخواست پالایشگاه آبادان به مرحله تولید رسید.

او گفت: این دستگاه بخار تحت خلاء توانی هزار و ۶۰۰ کیلوواتی دارد.

به گفته رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه آبادان این تجهیزات داخلی در مقایسه با خرید مشابه خارجی آن سود ارزی ۲ برابری دارد.

او با بیان اینکه پشتیبانی و قدرت ریسک پذیری پالایشگاه آبادان در استفاده از تجهیزات ساخت داخل همواره منجر به استقبال دیگر شرکت‌های نفتی از این دستگاه بوده گفت: پیش از این نیز در سال ۱۳۸۶ یک دستگاه توربین بخار با فشار خروجی (Back Pressure) توسط شرکت نصب نیروی ایران تولید شد و در شرکت پالایش نفت آبادان نصب و مورد استفاده قرار گرفت و با گذر زمان عیب یابی و ارتقا یافت.

این مسئول گفت: توربین‌های بخار لازمه کار پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی می‌باشند که پیشتر این تجهیزات از خارج تامین می‌شد.

او همچنین گفت: تا کنون ساخت این نوع توربین‌ها در انحصار چند کشور بود که این شرکت دانش بنیان با تلفیق مهندسی معکوس و دانش بومی موفق به دستیابی به دانش ساخت این تجهیزات شد و حالا باعث رفع نگرانی‌ها در خصوص تامین قطعات یدکی این توربین در شرایط تحریم و جلوگیری از ازکار افتادن واحد‌ها شده است.

آقای طهری کاربرد این دستگاه را در  استفاده حداکثری از انرژی یا آنتالپی بخار آب و ایجاد چرخه پایدار و بازگردانی بخارآب به چرخه تولید عنوان کرد و گفت: نمونه‌های بومی این دستگاه مزایایی از جمله جلوگیری از اتلاف انرژی، راندمان بالا، کارکرد با فشار پایین، صرفه جویی ریالی و دلاری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بازیافت آب صنعتی را نیز دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.