شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، این بار با تجهیزات منحصر‌به‌فرد و نوین خدمات مشاوره فنی و مهندسی، عملیات ترمیم باند فرودگاه بین‌المللی آیت الله جمی آبادان را برای توسعه این فرودگاه آغاز کرد.

 شعبانی مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خوزستان اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یک شرکت دانش‌بنیان و فناورانه است که با قدمتی ۷۰ ساله به عنوان امین دولت و بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی در زمینه مطالعه، مشاوره و انجام خدمات ارتقاء پروژه‌های عمرانی در کشور فعالیت می‌کند.

شعبانی با اشاره به حضور مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در نخستین فرودگاه بین‌المللی کشور در آبادان گفت: فرودگاه بین‌المللی آبادان در مسیر توسعه نیاز به نوسازی و بهسازی باند فرودگاه داشت که عملیات ترمیم ۱۲ نقطه از باند با کمک دانش مهندسین و تجهیزات غیرمخرب و مدرن شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آغاز شد.

وی ادامه داد: در باند فرودگاه بین‌المللی آبادان ظرفیت باربری لایه‌های روسازی سطوح پروازی فرودگاه با استفاده از دستگاه (HWD) توسط کارشناسان و تکنسین‌های فنی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به صورت غیرمخرب انجام خواهد شد.

شعبانی با اشاره به اینکه فرودگاه آبادان دو باند فرود آسفالتی دارد و طول یکی از باند‌ها حدود ۳ کیلومتر است افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بهره‌گیری از دانش تخصصی، نیروی انسانی مجرب و متخصص و تجهیزات پیشرفته سخت‌افزاری (غیر مخرب) و نرم‌افزاری در زمینه مدیریت روسازی، ایمنی و ابنیه فنی توان انجام پروژه‌های مختلف در سطح شبکه و پروژه را دارا است.

وی با بیان اینکه دستگاه HWD به منظور ارزیابی ظرفیت باربری روسازی سطوح پروازی در این فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: دستگاه‏ HWD با اعمال تنش‌های بیشتر به سبب وزنه‌های سنگین‌تر امکان شبیه‌‏سازی تنش ناشی از بار چرخ هواپیما بر روسازی فرودگاه را فراهم می‌کند و افت و خیز ناشی از بارگذاری را بوسیله ژئوفون‌ها اندازه‌گیری و ثبت می‏‌نماید. دمای هوا و سطح آسفالت به‏ صورت خودکار توسط دستگاه و دمای عمق لایه آسفالتی دستی توسط کاربر اندازه‌گیری می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خوزستان افزود: فاصله نقاط برداشت بر اساس نوع ارزیابی از ۳ تا ۵۰۰ متر متغیر است و ژئوفون‌های دستگاه HWD به فواصل ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۵۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۸۰۰ میلی متر از هم قرار داشته و در هر نقطه از روسازی حداقل سه مرتبه بارگذاری توسط دستگاه در مدت‏ زمان ۱ الی ۲ دقیقه انجام می‌شود. یکی از خروجی‌های مهم این دستگاه نمودار منحنی افت و خیز سطوح پروازی است که با استفاده از نرم‌افزار ELMOD و نرم افزار FAARFIELD و میزان روکش طرح محاسبه می‏‌شود.

شعبانی همچنین افزود: با استفاده از این دستگاه می‌توان شاخص PCN روسازی فرودگاه و میزان انتقال بار درز دال بتنی (LTE) را نیز تعیین کرد.

وی در پایان اضافه کرد: نتایج آزمایش HWD پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط کارشناسان اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک جهت بهره برداری در اختیار کارفرما و مشاور طرح قرار خواهد گرفت.

منبع : روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.