حفاری‌های غیرمجاز بلای جان محوطه‌های تاریخی البرز

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: امروز حفاری‌های غیرمجاز بلای جان بسیاری از محوطه‌های تاریخی استان شده و آسیب زیادی به این فضا‌ها وارد کرده است.

رحیم خاکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۱ بنای امامزاده تاریخی ثبتی در البرز وجود دارد، اظهار کرد: نوسازی و مرمت این بنا‌ها به عهده متولی آن‌ها یعنی اداره کل اوقاف است و میراث فرهنگی صرفاً جنبه نظارتی بر روند مرمت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح آمایش آثار ثبتی البرز به تازگی آغاز شده، توضیح داد: با اجرای این طرح آخرین وضعیت آثاری که به ثبت ملی رسیده‌اند بررسی می‌شود که ۴۱ بقعه متبرکه هم جزئی از آن است.

وی توضیح داد: بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده که برخی از آن‌ها شرایط جالبی ندارند و نیاز است به سرعت مرمت و بازسازی شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه آثار و بنا‌های میراثی جزئی از فرهنگ این مرز و بوم هستند، اضافه کرد: حفظ این آثار به تنهایی از عهده یک نهاد یا اداره برنمی‌آید و ضرورت دارد مردم هم در این زمینه همراه ما باشند.

خاکی تاکید کرد: امروز حفاری‌های غیرمجاز بلای جان بسیاری از محوطه‌های تاریخی استان شده و آسیب زیادی به این فضا‌ها وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز ابراز کرد: از مردم خواست می‌شود در صورت مشاهده موارد مشکوک یا اقدام به حفاری در محوطه‌های تاریخی، دلسوزانه و بلافاصله با اداره میراث فرهنگی یا مامورین نیروی انتظامی تماس گرفته و موارد را گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.